מעולם לא נערכו בקרית מוצקין בחירות כה דרמטיות כמו אלו. המערכה הפעם היא בין ראש העיר (המושעה), חיים צורי, לבין יו"ר האופוזיציה, ציקי אבישר. כרגע כל צד טוען לניצחון, על פי הסקרים לפחות.
3 צפייה בגלריה
חיים צורי וציקי אבישר
חיים צורי וציקי אבישר
חיים צורי וציקי אבישר
(צילום: גיל נחושתן, נחום סגל)

מבחינתו של צורי מדובר בקרב חייו. ראש העיר המיתולוגי משנת 1993, מהוותיקים בארץ יציין באפריל יום הולדת 80. הוא מגיע לבחירות עם מטען כבד כנאשם בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, פגיעה בפרטיות ושיבוש מהלכי משפט. עבירות חמורות שעדיין לא התבררו בבית משפט. צורי טוען לרדיפה מצד הפרקליטות ודוחה בנחרצות את הטענות נגדו. עתירות שלו לבתי המשפט לבטל את כתב האישום נדחו.
צורי ניצח בקלות בכל מערכות הבחירות עד כה ברוב עצום. הוא נחשב ראש עיר מצליח ועתיר הישגים שעשה המון, ומיתג את מוצקין כעיר הכי מבוקשת בקריות. בבחירות 2018 משהו נסדק בכוחו, כאשר ראש האופוזיצה, ציקי אבישר, גרף 34 אחוז מול 59 אחוז של צורי. אבישר גם הצליח להכניס 5 חברים למועצה, הישג לא מבוטל.

3 צפייה בגלריה
חיים צורי
חיים צורי
קרב חייו. חיים צורי
(צילום: גיל נחושתן)

3 חודשים אחרי הגשת כתב האישום נגדו בשתי פרשות שונות החליטה ועדה מיוחדת במשרד הפנים להשעות את צורי לשנה מתפקידו כראש עיר בגלל כתב האישום. המשמעות היא דרמטית שהרי אם ייבחר ביום שלישי הוא לא יוכל לכהן כראש עיר לפחות עד אפריל 2024. בפועל תושבי מוצקין בוחרים ראש עיר שלא יהיה ראש עיר. צורי כבר הודיע בראיון ב"ידיעות המפרץ" שמיד אחרי שייבחר הוא יפנה לבג"ץ שיתיר לו לחזור לתפקיד בנימוק שזהו רצון התושבים. משפטנים מטילים ספק אם בית המשפט יענה לבקשה אבל הכל אפשרי.

הגרעין הבטוח


צורי נהנה מפופולריות גדולה, אבל עם השנים צבר גם יריבים ומתנגדים. ההישג של אבישר לפני 5 שנים ממחיש את זה. אחד מתוך 3 תושבים לא רצה אותו בתפקיד. השאלה הפעם היא האם ועד כמה כתב האישום יפגע בו בקלפי.
צורי מנהל קמפיין עוצמתי חסר תקדים. בראיונות אמר שלדעתו צריך לדחות את הבחירות בגלל המלחמה, ובמקביל הוא עובד בכל המרץ בשטח. שלטים שלו מציפים מרפסות של בתים ובניינים, גדרות, רכבים ואיפה לא. קמפיין יעיל שמצליח כנראה לגמד את ההסתבכות המשפטית וההשעיה.
הגרעין החזק שלו זה האוכלוסיה הוותיקה ועובדי העירייה עם מעגלי משפחותיהם. כמו בעבר, סביר להניח שביום הבחירות הם יתגייסו למענו. הצעירים נוטים לאבישר שצעיר מצורי ב-34 שנים.
זו גם הסיבה שבשבועות האחרונים צורי פונה ברשתות לצעירים בעיקר ומציג את מוצקין כעיר שצעירים נוהרים אליה ורוצים לגור בה.
מה שמניע את צורי זה לקבל את אמון הציבור ומעל לכל למנוע בכל מחיר את העברת השלטון ליריבו המר אבישר. מבחינתו זה הרס המורשת ועשייה של עשרות שנים. הקרב שלו הוא לא רק על כבודו, חפותו ושמו הטוב בבית המשפט אלא גם על המורשת.
לצורך כך הוא הביא לעיר את עדי שטרנברג, חבר מועצת עיר מרמלה, יליד העיר, שכרגע מכהן כראש עיר ממונה. באופוזיציה וגם גורמים בעירייה ובפוליטיקה המקומית אומרים שבפועל צורי ממשיך לנהל את העיר וששטרנברג הוא מינוי בובה.
צורי ממשיך להגיע לאירועים של העירייה ומוצג כראש עיר. במפגש ביטחוני של ראשי רשויות עם שר הביטחון לפני מספר שבועות הוא נכח בפאנל עם השלט "ראש עיריית קרית מוצקין". תלונות של האופוזיציה למשרד הפנים שצורי מצפצף לכאורה על הגבלות שהוטלו עליו כמושעה נענות באופן רפה, תוך חידוד נהלים בשביל הפרוטוקול. בקרבתו של צורי דוחים את הטענות הללו ואומרים שצורי פועל לפי החוק.
באשר לשטרנברג טוענים שצורי מכשיר אותו לתפקיד בבוא היום, אבל בכוונתו לחזור ללשכה אחרי הבחירות כשיקבל את אישור בית המשפט.

רעידת אדמה


ציקי אבישר הובא לעירייה על ידי צורי בשנת 2011 כדי להקים את אגף התקשוב ועבד צמוד אליו. ב-2016 הקים את סיעת "רוח חדשה למוצקין", והחל לבנות עצמו לתפקיד ראש העיר. הוא נחשב לאופוזיציונר פעיל מאוד שעושה צרות רבות לראש העיר. בין השניים יריבות קשה שנגררה פעמים רבות לבית משפט בעתירות ועתירות שכנגד.
הקהל שלו הם צעירים בעיקר. בסקר מטעם אבישר של חנוך סמית שנערך בקיץ אבישר קיבל 45 אחוז לעומת צורי 36 אחוז. באותו סקר נמצא כי 47 אחוז רוצים שצורי יוחלף.

3 צפייה בגלריה
ציקי אבישר
ציקי אבישר
צעירים בעיקר. ציקי אבישר
(צילום: נחום סגל)

אבל סקרים הם רק סקרים וכרגע, למרות המלחמה, הבחירות מורגשות מאוד במוצקין וקשה לנבא מה יהיה. אם צורי יפסיד זו תהיה רעידת אדמה הגדולה ביותר בפוליטיקה המקומית בקריות. קשה לדמיין את אבישר נכנס ללשכתו של צורי ומתחיל לעבוד עם עשרות עובדים ובכירים שמעריצים את ראש העיר המיתולוגי.

קראו עוד:

אם צורי ינצח זה יהיה עוד שלב בקרב האחרון לשמר את המורשת, גם אם יעשה את זה כמושעה, כל עוד הוא ממשיך לנהל בפועל את העיר ולמשוך בחוטים. המשפט עדיין לא התחיל למעט ישיבה אחת ואמור להתחדש בקרוב. האישומים קשים וצפוי משפט לא פשוט עבור צורי עם עדים רבים.
צורי יודע שלמשפט כזה הוא צריך לבוא כראש עיר שקיבל את אמון הציבור בבחירות, מאשר לשבת על ספסל הנאשם כראש עיר לשעבר שהובס בבחירות.
בקרית מוצקין מתגוררים 54,905 תושבים, מתוכם 42,962 בעלי זכות בחירה. במועצת העיר מכהנים 17 חברי מועצה.

הרשימות המתמודדות למועצת העיר:


מוצקין עם מסורת בראשות יוסי פדידה ודורון גרינברג
סיעת אחדות ישראל בראשות מאיר דהן
מפלגת האחדות הציונות הדתית וש"ס
קריית מוצקין ביתנו
מוצקין שלנו בראשות אליהו עמר
מוצקין נטו בראשות חיים צורי
מוצקין החדשה בראשות חן שחרור
רוח חדשה במוצקין בראשות צבי ציקי אבישר