במהלך השבועיים האחרונים מאז פרצה המלחמה, החלו תושבים במוצקין לארגן קבוצת מתנדבים שסיירו בקריה ונתנו מענה לתושבים ובעיקר לתת תחושת ביטחון. היוזם הוא ציקי אבישר, יו"ר האופוזיציה, וראש סיעת "רוח חדשה במוצקין", המתמודד לראשות העיר. אלא שביום שישי האחרון הוא זומן לחקירה דחופה בטענה כי בעצם פעילותו הוא "ממריד בזמן מלחמה".
4 צפייה בגלריה
ציקי אבישר, יו"ר האופוזיציה בקרית מוצקין
ציקי אבישר, יו"ר האופוזיציה בקרית מוצקין
חקירה דחופה במשטרה. ציקי אבישר
(צילום: נחום סגל, דוברות המשטרה)
התארגנויות כאלה המוגדרות כיתות כוננות אזרחיות, קיימות בערים ושכונות רבות בארץ. הקבוצה של אבישר נקראת 'שומרים על הבית' ומונה כ-12 איש.
"אנחנו קבוצה של אבות ואמהות ממוצקין, חלקנו מחזיקים בנשק פרטי או חובשים. לכולנו הייתה מטרה אחת להגביר את תחושת המוגנות בקרב התושבים ולתת מענה לתושבים שחוששים. מדי ערב התאספנו ברכבים הפרטיים והיינו מסיירים ברחובות העיר, וגם נענים לקריאות של תושבים ששמעו משהו וחששו, תוך שיתוף מלא של מוקד העירייה", מסביר אבישר.
"ערב אחד קיבלנו קריאה מתושבים ששני בני מיעוטים מפרקים את מצלמות האבטחה. כשהגענו למקום, הם אמרו שהם קבלן העובד ברשות העירייה, יצרנו קשר עם המוקד שאישר את נכונות הדברים, ויידענו את התושבים המודאגים. זהו. הכי פשוט".
4 צפייה בגלריה
 מתנדבים, בעלי נשק ואנשי רפואה. קבוצת "שומרים על הבית" לפני שהתפרקה
 מתנדבים, בעלי נשק ואנשי רפואה. קבוצת "שומרים על הבית" לפני שהתפרקה
מתנדבים, בעלי נשק ואנשי רפואה. קבוצת "שומרים על הבית" לפני שהתפרקה
(צילום: פרטי)

"איפה אבא?"


אבל מסתבר שהיו כאלה שלא אהבו את היוזמה של האופוזיציה. "קיבלתי ריג'קטים על הפעילות שלנו, שאנשים שנכחו בישיבות הבוקר בעירייה אמרו לי שצורי ומקורביו מתעצבנים שאנו מקיימים פעילות של כיתת כוננות. בעוד שבעירייה מדובר בהליך מורכב שלוקח זמן, אני עודדתי בעלי הנשק שחברים בקבוצה של 'שומרים על הבית' להירשם גם לכיתת כוננות.
"אני בעצמי לא יכולתי להירשם, כי כשניסיתי לפני ארבע שנים במשטרה לא אישרו לי בגלל תפקידי כיו"ר אופוזיציה. לפני מספר ימים יצרה איתי קשר מפקדת נקודת המשטרה במוצקין, הילה דמרי, ששאלה לגבי אופי הפעילות, הסברתי לה, והיא אישרה שהכל תקין. רק ביקשה שנקפיד על אמצעי זיהוי כי היא חוששת רק ממקרים של חוסר תיאום וחלילה ירי מצד כוחותינו".
אלא שבמשטרה שזכתה מאז פרוץ המלחמה לשבחים על תפקודה כנראה לא אהבו את היוזמה. "ביום שישי הלכתי לנחם קרובת משפחתה ששכלה את בנה בלחימה בדרום, וקיבלתי טלפון מהבנות שלי ששוטרים הגיעו הביתה ומחפשים את אבא. אמרו להם שאני בדרום, והם חזרו שוב וביקשו את אבא בדחיפות, משל הייתי עבריין נמלט. התקשרתי והבהרתי שאני בדרכי חזרה, ושאלתי אם ניתן לדחות את העניין למחר. אבל הם סירבו והגעתי ישירות לתחנה לחקירה".

"מטרה טובה"


במשטרה נחקר אבישר בחשד להמרדה בזמן מלחמה, פרסום דברי שקר והסתה בזמן מלחמה. "עם הגעתי נכנסתי מיד לחקירה, כבר בדרך היה לי ברור שזה קשור לקבוצה 'שומרים על הבית', והחוקר שאל אם אני יודע על מה אני נחשד ואם אני רוצה להתייעץ עם עורך דין. אמרתי שאין צורך והחוקר הסביר שאני חשוד בתעמולה תבוסתנית, המרדה ופרסום ידיעות שקריות בזמן מלחמה.

4 צפייה בגלריה
"חבל שמשטרת ישראל מתעסקת בזה בימים אלה". אבישר
"חבל שמשטרת ישראל מתעסקת בזה בימים אלה". אבישר
"חבל שמשטרת ישראל מתעסקת בזה בימים אלה". אבישר
(צילום: נחום סגל)

"הייתי המום, אמרתי מיד שאני כופר בחשדות והחזרתי את החוקר ל-7 באוקטובר, שזו התארגנות התנדבותית שיש כמוה כמעט בכל עיר ויישוב בארץ, מעבר לכך שהפעילות מתואמת עם מנהלת יחידת השיטור של מוצקין ושוטרת שאף הנחתה מה לעשות באירועי חירום. שאלתי מי הגיש את התלונה, והחוקר ענה שאסור לו לומר לי".
איך החשדות קשורים לפעילות הקבוצה?
אבישר: "על הסעיף של תעמולה תבוסתנית אמר לי למשל שאני פרסמתי לפנות אלינו כדי לסייע לכוחות הביטחון, וזה מחליש אותם. הבהרתי לו שמה שהוא מציין מדווח בכל כלי התקשורת, ושכוחות הביטחון ומשטרת ישראל נשענים לא מעט על התנדבויות אזרחיות בימים אלה. הוא טען שהזמנו להתקשר אלינו באירוע חריג, אך הבהרתי לו שיש מנעד של אירועים חריגים שאינם פליליים, זה שיש אצלנו אנשי רפואה, זה לא אומר שאנשים בזמן מקרה חירום רפואי לא יתקשרו למד"א.

4 צפייה בגלריה
תחנת משטרת זבולון
תחנת משטרת זבולון
"המשטרה מסתירה את זהות המתלונן". תחנת זבולון
(צילום: נחום סגל)

"המטרה שלנו היא הייתה טובה, לתת תחושת ביטחון ומענה ורחוק מהטענות שבגינן נחקרתי. בסיום החקירה קיבלתי הוראה לא לקיים את הפעילות ולצערי הקבוצה התפרקה אני רואה בכך הפסד לתושבי מוצקין. חבל שמשטרת ישראל מתעסקת בזה בימים אלה".

מה יש בסרט?


בעקבות החקירה פנה עו"ד רלי אבישר במכתב חריף אל רנ"צ יעקב שבתאי, מפכ"ל משטרת ישראל, ובו פרט את השתלשלות העניינים, הרקע להקמת הקבוצה ופעילותה. "החקירה המשטרתית המיותרת והלא מוצדקת גרמה לפגיעה משמעותית במרשי ובאופן אישי וציבורי, בילדיו של מרשי ובכלל תושבי קרית מוצקין וזאת ללא כל הצדקה. אבקש את בדיקתך והתייחסותך למפורט במכתב".
תגובת המשטרה: "בעקבות דיווח שהתקבל במשטרה אודות סרטון בו מפורסמת ידיעה שעשויה לפגוע בשלומו ובטחונו של הציבור ובכוחה ליצור חוסר אמון במשטרה ובמוסדות המדינה - נפתחה חקירה, במסגרתה הוזהר נשוא פנייתכם בנוגע למשמעויות האפשריות של מעשיו. אנו קוראים לכל אזרח שחפץ לסייע במאמץ הלאומי, להגיש מועמדותו להתנדבות במשמר האזרחי בתחנות המשטרה הקרובות לביתו".

קראו עוד:

על תגובת המשטרה אמר אבישר: "המשטרה מסתירה את זהות המתלונן ואין לי ספק שהוא קשור פוליטית לצורי. איך אני יודע? כי המשטרה הכירה את פעילות ההתנדבות הזאת מצוין. מפקדת המשטרה במוצקין דיברה איתי טלפונית שבוע שעבר, תדרכה אותי למצבי חירום וחידדה שהמתנדבים יישאו כובעי זיהוי לאירוע אמת. החוקר שחקר אותי כלל לא ידע ולא בדק מול מפקדת המשטרה שמכירה ותדרכה אותנו".
צפייה בסרטון, אותו מזכירה המשטרה, מגלה ביקורת קשה של אבישר נגד העירייה, אולם אין כל ביקורת על המשטרה או מוסדות המדינה, ובטח שלא משהו שיכול להתפרש כהמרדה . להיפך, אבישר מגלה שהמדינה העבירה יותר ממיליון שקל לטיפול במקלטים בעיר. הסירוב למסור את זהות מגיש התלונה, ומתגובת המשטרה לחקירה מעלה שאלות מטרידות.
עיריית מוצקין לא מסרה את תגובתה.