זאת היתה אמורה להיות השנה המרגשת בחייה של השחיינית הצעירה אנסטסיה גורבנקו (16) מקרית ים שמתאמנת במכבי ביאליק. לפני כשנה היא השיגה את הכרטיס לאולימפיאדת טוקיו 2020, ובעוד חמישה חודשים היתה אמורה לארוז מזוודה ולהמריא למזרח. אלא שהתפשטות נגיף קורונה הפכה את התוכניות. רק ביום רביעי היא חזרה לצפון, אחרי שסיימה שבועיים של בידוד בווילה במרכז הארץ, שם שהתה עם 10 שחיינים ועוד שלושה מאמנים מהמשלחת שחזרה מקליפורניה, ארה"ב.
2 צפייה בגלריה
אנסטסיה גורבנקו
אנסטסיה גורבנקו
בבידוד דווקא מתאמנים, בבית תהיה בעיה. אנסטסיה גורבנקו
(צילום: עוז מועלם)
השבוע סיפרה למיינט קריות: "חזרנו ממחנה אימון לקראת האליפויות הקרובות, וכחלק מההכנה לקראת האולימפיאדה. התכנון היה שהמחנה יימשך חודשיים, אבל אחרי שבועיים כבר החזירו אותנו לארץ בגלל המצב. כשיצאנו לארה"ב הנגיף עדיין היה בעוצמה נמוכה, אז לא היה פחד או היסוס לטוס לשם, וכמובן שאף אחד לא דיבר על דחייה של טורנירים גדולים. להיפך, אמרו שהכל יתקיים כרגיל. אבל תוך כדי המחנה קיבלנו הודעה שיש סיכוי שנקדים את חזרתנו לישראל כי המצב מתדרדר ואי אפשר להישאר בארה"ב, שכל העולם סוגר את השמים ובמיוחד ישראל. רצינו להיות בבית בתקופה הזאת".
היה לחץ מהבית?
"אני בטוחה שההורים היו בלחץ וחששו, אבל הם ידעו שאני במקום טוב עם אנשים אחראיים, ושהאיגוד יקבל את ההחלטה הנכונה. הפחד היה בגלל חוסר ודאות אם אנחנו נשארים בארה"ב או חוזרים, וגם כשהודיעו לנו שאנחנו חוזרים, זה היה חמש שעות לפני הטיסה. ארזנו תיק ונסענו לשדה התעופה".
איך האווירה בארה"ב?
"כשהיינו שם לא היה לחץ כמו שיש בארץ, כי הם כמה צעדים אחרינו בהתארגנות ובהנחיות, כשבישראל הודיעו על בידוד וסגירה של מקומות הם קיבלו החלטה דומה רק כמה ימים אחר כך. בימים האחרונים לפני שטסנו לארץ הם כבר סגרו מסעדות ובתי עסק, ואמרו לנו שאם אנחנו רוצים, אז להזמין, כי אי אפשר לשבת במקום. אסרו התקהלויות של 50 איש ואז החמירו ל-10. מבחינת האימונים שלנו, יכולנו להתאמן עד היום האחרון שהיינו שם, אבל אחרי שטסנו הם כבר סגרו גם את הבריכות. לכולם היה ברור שאנחנו חייבים לפעול על פי הנחיות משרד הבריאות כדי לא להידבק. כמובן שהיתה אכזבה גדולה, כי היה כיף והרגשנו שאנחנו משתפרים, אבל יש דברים שקודמים לספורט".
אלופת הארץ
לפני כשבוע נפלה בוועד האולימפי ההחלטה הרשמית שאולימפיאדת טוקיו 2020 נדחית בשנה. את גורבנקו הבשורה לא הפתיעה, אבל יצרה אכזבה גדולה. זו היתה אמורה להיות האולימפיאדה הראשונה בחייה. "הרגשנו שהאולימפיאדה הולכת להתבטל. היה ברור לנו, למרות שלא יצאה הודעה רשמית עד לאחרונה, כי ידענו שיש ספורטאים שלא יכולים להתאמן בתקופה הזאת".
גורבנקו השיגה את הכרטיס לאולימפיאדה באפריל 2019, במשחה 200 מטר מעורב אישי, לאחר שקבעה תוצאה של 2:12.54 דקות (שיפור של 34 מאיות) בתחרות שנערכה במרסיי, צרפת, כשלצידה שחתה קטינקה הוסו, גדולת השחייניות במקצה זה. עוד לפני שהשיגה את הקריטריון זכתה השחיינית הצעירה במדליית זהב באולימפיאדת הנוער והיא גם סגנית אלופת אירופה לנוער במקצה זה וב-50 מטר גב. השנה קבעה גורנבקו תוצאות נהדרות שהציבו אותה במקום הראשון בישראל במקצי 200 מעורב אישי, 50 מטר גב, 100 מטר גב, 200 מטר חזה, 200 מטר מעורב אישי ו-400 מטר מעורב אישי.
בשנה וחצי האחרונות החליטה לעזוב את הבית ואת המועדון שלה בקרית ביאליק, ולעבור לגור ולהתאמן באקדמיית השחייה במכון וינגייט. מיד לאחר הבשורה על דחיית האולימפיאדה פרסמה גורבנקו פוסט בעמוד האינסטגרם שלה: "לרוב אני לא מעלה פוסטים כאלה, אבל הרגשתי צורך הפעם. כנראה שכבר שמעתם על דחיית המשחקים האולימפיים לקיץ 2021, וברור שזאת היתה החלטה נכונה מבחינה בריאותית וגם מנקודת מבט על העולם. למרות כל המאמץ וההתרגשות לקראת המשחקים שהיו אמורים להתקיים השנה, אני חושבת שהכל לטובה, וכתוצאה מהדחייה יש לנו עוד זמן להתכונן, ללמוד ולהשתפר. כרגע אני חושבת שצריך להישמע להנחיות משרד הבריאות, להתרכז בדברים שהתפנה בשבילם זמן, ליהנות מהמשפחה ולהיות מוכנים להכל".
את מאוכזבת?
"אני צעירה ומאמינה שהשנה הזאת תעשה לי רק טוב. אני אלמד ואשתפר ואצליח ליהנות ממה שאני עושה, ויש לי לאן לשאוף".
מה זה אומר מבחינת הקריטריון האולימפי שקבעת, זה עדיין רלוונטי לשנה הבאה?
"אנחנו עדיין לא יודעים לגבי קריטריונים והאם הכרטיס שלי תקף לשנה הבאה. אני מעריכה שאצטרך לעשות את הקריטריון מחדש. כמובן שזה מאכזב, אבל אני לא חושבת שזה מה שישבור אותי. אני מאמינה שאני מסוגלת לעשות אותו שוב ולעמוד בו, כי אם אני רוצה להגיע לאולימפיאדה, אני צריכה לעשות את הקריטריון בקלות. אז בעניין הזה אני רגועה שיש לי מספיק הזדמנויות לעמוד במטרה הזאת שוב".
אנחנו עדיין לא יודעים לגבי קריטריונים והאם הכרטיס שלי תקף לשנה הבאה. אני מעריכה שאצטרך לעשות את הקריטריון מחדש. כמובן שזה מאכזב, אבל אני לא חושבת שזה מה שישבור אותי. אני מאמינה שאני מסוגלת לעשות אותו שוב ולעמוד בו, כי אם אני רוצה להגיע לאולימפיאדה, אני צריכה לעשות את הקריטריון בקלות. אז בעניין הזה אני רגועה שיש לי מספיק הזדמנויות לעמוד במטרה הזאת שוב".
2 צפייה בגלריה
אנסטסיה גורבנקו
אנסטסיה גורבנקו
אנסטסיה גורבנקו
(צילום: עוז מועלם)
עד סוף השבוע הנוכחי שהתה המשלחת בבית מבודד באזור המרכז בהתאם להנחיות. "יש לנו בריכה ואנחנו מתאמנים יחד, וכל אחד עושה אימונים אישיים, מנסים להתאמן כמה שיותר. יש לנו מאמן שמלווה אותנו בבידוד, כי הוא חזר איתנו, אז כולם ביחד וזה מחזק. כולם מתגעגעים למשפחות, שלא ראינו אותם מאז שטסנו, אז אנחנו עושים שיחות וידאו עם המשפחה וסבא וסבתא וכמובן עם החברים מבית הספר".
מה התוכנית כשתחזרי הביתה לקריות, איך תתאמני?
"אני לא יודעת. אנסה לעשות אימוני בית, לצערי אין לנו בריכה קרובה שאפשר להתאמן בה, יש הרבה חוסר ודאות, ואני אנסה לשמור כמה שיותר על כושר במסגרת מה שאפשר".
פורסם לראשונה: 08:16, 03.04.20