רוב רובם של עובדי ענף הנדל"ן בחיפה ובקריות הם תושבי ישראל, והדבר מאפשר את המשך קידום אתרי הבנייה באזור, כמעט בהיקף מלא. במקביל נרשמה עלייה חדה, בשיעור עשרות אחוזים, בהתעניינות ועדי בתים בקידום פרויקטים של תמ"א, שכוללים בניית ממ"דים.

היבט נוסף של המצב המתוח: תקריות באתרי בנייה בין עובדים מהמגזר הערבי, תושבי ישראל, לשכנים שהביאו גם לשליפת נשק. כך עולה מבדיקת "ידיעות המפרץ" מול מספר גורמים בענף הנדל"ן בקריות לגבי מצב הענף בימי המלחמה.
היזם ערן גלבוע, שמקדם בעיקר פרויקטים של התחדשות עירונית: "צריך להפריד בין מה שקורה בענף ביתר חלקי הארץ ומה שקורה בחיפה ובקריות. פה לא הועסקו עובדים מעזה וגם העובדים מהרשות היוו רק 30 אחוז מסך העובדים בענף, כך שלמעשה העבודה כמעט ולא נפגעה ובחיפה ובקריות בונים, בניגוד למה שקורה באזורים אחרים.

3 צפייה בגלריה
ערן גלבוע
ערן גלבוע
ערן גלבוע
(צילום: גיל נחושתן)

"חיפה, עיר מעורבת, אין בעיה עם העובדים הערבים תושבי ישראל אבל בקריות, בעיקר בקרית מוצקין וקרית ביאליק, מתעוררות בעיות פה ושם. מספיק שעובד אחד צועק לחברו ושכן לא מבין מה הוא אמר בערבית, הוא נלחץ ומזמין משטרה. יש דריכות גבוהה סביב אתרי הבנייה, אבל צריכים להבין שמדובר באזרחים ישראלים לכל דבר והם חלק מהמדינה, אם מישהו אוהב או לא אוהב. לכן זו שעת מבחן ורוב האזרחים הערבים במבחן יום יומי כדי שיראו את הנאמנות שלהם כי כל הזמן חושדים בהם".

שותפות גורל


היו תקריות בנושא הזה?
"היו המון מקרים ששכנים דרשו שנפסיק את העבודה ונרחיק את העובדים. איימו שיפנו לרשויות למרות שאנחנו פועלים כדין והעובדים הם ישראלים לכל דבר. במקרה אחד הגיע שכן ואיים עם אקדח על העובדים, שנכנסו לאחת הדירות בבניין והסתתרו. בסוף הגיע שוטר, ערבי ישראלי יש לציין, ועצר את המאיים. סיטואציה מורכבת וחייבים להבין שיש שותפות גורל בין האזרחים היהודים והערבים ואסור שיהיו מקרי גזענות".
מוכרים דירות בתקופה הזו?
"בניגוד למה ששומעים, בחיפה ובקריות מוכרים דירות. הסיבה העיקרית, לדעתי, היא שהציבור מצפה לאינפלציה בעקבות המלחמה והוא רוצה להשקיע בבטון, באבנים, בברזל, בדירה שתשמור על ערך הכסף. יש גם רבים שאין להם ממ"ד והולכים על דירות חדשות עם מרחב מוגן. המחירים היום יותר גמישים, בגלל המצב קבלנים יצאו במבצעים אבל אין עצירה במכירות. אני אופטימי לגבי עתיד הענף כי תמיד אנשים יצטרכו דירות".
עד כמה יש התעניינות בפרויקטים של תמ"א לחיזוק בניינים?
"יש עלייה בשיעור של עשרות אחוזים בהתעניינות של ועדי בתים. בקרית מוצקין ובקרית ים לא האריכו את התוקף לתמ"א 38, אבל גם שם אפשר לחזק בניינים באמצעות תב"ע נקודתית. אנחנו מוצפים בפניות וגם ועדים שפנו בעבר ועצרו את התהליך, בגלל התנגדות של חלק מהדיירים, פתאום יש הסכמה כללית לגבי הצורך בחיזוק הבניין. בסך הכל אני אופטימי לגבי עתיד הענף".

הימור מוצלח

היזם יואב זיו הודיע לפני כחצי שנה, בריאיון למיינט קריות, כי לאור העלייה החדה בריבית הוא לא נכנס לפרויקטים חדשים של בנייה למגורים. היום, לאור המצב, הרבה מהקולגות שלו מקנאים בהחלטה שלו אז.
זיו: "המלחמה תפסה את ענף הנדל"ן בתקופה לא קלה, כי העלייה בריבית הביאה לכך שקונים ישבו על הגדר וחשבו פעמיים האם לקחת משכנתא בתנאים הללו ומצד שני יזמים שקנו מגרשים במחירי שיא, כשהבנקים ממש נתנו כסף כמעט בחינם כהלוואות, נקלעו לקשיים.

3 צפייה בגלריה
"אני לא צופה ירידה במחירים, אבל גם לא עלייה". יואב זיו
"אני לא צופה ירידה במחירים, אבל גם לא עלייה". יואב זיו
יואב זיו
(צילום ארכיון: דורון גולן)

|הלחימה בחודש הראשון השביתה את הבנייה בחלק מהארץ וברור שיש עוד האטה, אבל צריכים להסתכל קדימה. אנשים תמיד יצטרכו דירות, אז אחרי תקופה של הקפאה, שיכולה להימשך גם שנה שנתיים, תהיה שוב פריחה, עם עלייה צפויה במחירים. הביקוש שוב גובר על ההיצע וזה רק יתחזק כי כיום לא מקדמים פרויקטים. ברור שיהיה מחסור שיגרור עליית מחירים".

קראו עוד:

איך הקבלנים ישרדו את התקופה?
"מי שהשתמש בפרויקים בהון עצמי ובקצת הלוואות יעבור את זה, מי שמינף עצמו לדעת עם הלוואות, שהיום הן מאוד יקרות, יתקשה. מי שחזק, ישרוד. ברור שבטווח הארוך שוק הנדל"ן יחזור לפרוח והמחירים יעלו, אבל עד אז צריך לשרוד".
אתה הפסקת מעורבות בשוק. היום יותר מתמיד זו התבררה כהחלטה נכונה.
"בזמנו איש לא ידע או יכול היה להניח שתפרוץ מלחמה, אבל בגלל נושא הריבית הגבוהה החלטתי לא להיות מעורב בפרויקטים חדשים של בניית דירות. יש היום קולגות וקבלנים שמקנאים בי על ההחלטה הזו. היה לי גם שכל וגם הרבה מזל".

הוראת שעה


גם בוועדה המקומית לתכנון ובנייה רואים מאז תחילת המלחמה התעניינות בנושא בניית ממ"דים ביחידות דיור. הממשלה הוציאה הוראת שעה שפותרת בקשות מסוימות לבניית ממ"דים מהצורך בהוצאת היתר, אבל מהנדס הוועדה, אלכס קופר, ציין השבוע כי בקריות ההקלה הזו כמעט ולא תופסת.

3 צפייה בגלריה
"הים נשאר אותו ים". מהנדס הוועדה, אלכס קופר
"הים נשאר אותו ים". מהנדס הוועדה, אלכס קופר
מהנדס הוועדה, אלכס קופר
(צילום: נחום סגל)

לדבריו, יש עשרות פניות נוספות לבניית ממ"דים בבתים פרטיים ובתים משותפים והוועדה פועלת במתכונת מלאה לתת תשובות לכל הבעיות. "אנחנו עובדים במתכונת רגילה לגמרי, לאחר שהייתה תקופה שבשל השבתת מערכת החינוך אפשרנו לחלק מהעובדים לעבוד מהבית. היום כולם חזרו ומעניקים שירות מלא לתושבים ולקבלנים".
מה יקרה לדעתך לענף הנדל"ן בעקבות המלחמה?
"לדעתי, לא צפוי שינוי דרמטי, ככל שהמלחמה תסתיים בצפון מבלי להיכנס ללחימה אמיתית. אני לא צופה שינוי מהותי לא בהיקפי בנייה ולא במחירים. אזור הקריות מבוקש וימשיך להיות כזה".