הסיפור הזה ממחיש את הרגישות והנפיצות שקיימת בתקופה הזו. ע', תלמיד בבית הספר 'כרמל זבולון' ביגור, גילה כי תלמידה משכבתו, ערבייה ישראלית, פרסמה בעמוד ה'טיק טוק' שלה דברי תמיכה לכאורה בחמאס. "הייתי בהלם, היא פרסמה דגלי פלסטין תוך שהיא כותבת 'פריי פלסטין' ופירסמה סרטונים שיש בהם לדעתי תמיכה בחמאס".
2 צפייה בגלריה
בית הספר 'כרמל זבולון' ביגור
בית הספר 'כרמל זבולון' ביגור
בית הספר 'כרמל זבולון' ביגור
(צילום: אלעד גרשגורן)
ע' החליט להראות את הפרסומים למחנך כיתתו ולגורם מקצועי את הפרסומים הנטענים. "הם הסתכלו ואמרו שהם יטפלו בזה, וביקשו שלא נתעסק בזה יותר. אבל עברו יומיים ולא יצאה שום הודעה מצד ההנהלה בנושא. לדעתי, זה משהו שצריך להיות מדווח למשטרה לכל הפחות, מעבר לציפייה שלי להודעה מההנהלה ושיחות עם תלמידים שנחשפו לזה".
אמו של ע': "הנושא התגלה ביום ראשון, וביום שני בערב הייתה פגישה של הנהגת ההורים והנהלת בית הספר בזום. ביקשתי להעלות את הנושא של התלמידה שפרסמה את הפוסט ולדבר על דרכי הטיפול של של ההנהלה. אמרו לנו שהנהלה מטפלת בנושא מול הורי התלמידה, שהם זימנו אותם, ואין זה עניין ההורים להתערב.
"לדעתי, הם היו צריכים ליידע לפחות את הנהגת ההורים. ראוי שישתפו את שאר ההורים על האירוע והטיפול בנושא. אבל ההנהלה לא רצתה בכך, ועד אז לא יצאה שום הודעת גינוי. עוד נאמר לנו שהתלמידה גם ככה מיוזמתה לא הגיעה לבית הספר מאז שהתחילה המלחמה. אבל לנו לא ברור האם תלמידה שכתבה את זה תגיע לבית הספר בהמשך? היה נראה לנו שכן, כי בהנהלה דאגו לומר שחשוב להם שאחרי המלחמה התלמידים יקבלו את הילדה ולא יוקיעו אותה".

מכתב המנהלת


למחרת פרסמה המנהלת את ההודעה הבאה להורי תלמידי אותה שכבה בלבד: "ביום א' שותפנו על ידי קבוצת תלמידים בפרסום מטריד הקשור למאבק אל מול החמאס שפורסם על ידי תלמידה מהשכבה. מאז חשיפת הסרטונים אני פועלת יחד עם הנהלת בית הספר ללא לאות תוך שיתוף הדרגים בכירים במועצה ובמשרד החינוך.
"חשוב להדגיש שהנערה לא נמצאת בבית הספר מאז חזרתנו ללימודים. אנחנו מבינים את הדאגה, הכאב והכעס של אותם שנחשפו לנושא אך חשוב לי כמנהלת לפעול באופן מקצועי, ענייני ובהתאם לחוק. נמשיך להיות קשובים לתלמידנו ולנסות לנווט יחד בתוך הימים הקשים הללו".
הורים זעמו על תוכן ההודעה ואמרו: "רק לאור לחץ ההורים החליטה ההנהלה להוציא הודעה אבל רק לתלמידי השכבה ולא לכלל התלמידים. בנוסף, בחירת המילים 'פרסום מטריד' במקום 'דברי תמיכה בחמאס' והבחירה לכתוב 'מאבק בחמאס' ולא 'מלחמה בחמאס' מכעיסים.
"יש כאן הקטנה של האירוע, שהיה צריך להיות מדווח למשטרה, ומסגור שלו בצורה מאוד מסוימת ככל הנראה מתאימה לרוח ההנהלה", למחרת עברו נציגי צוות המורים בכיתות ודיברו על כך. התלמיד: "הם למעשה ביקשו שלא נתעסק בכך, וגם הזכירו את העניין של חופש הביטוי והייתה התלהמות. אני הרגשתי שבית הספר לא נחרד, ורק שלא נעשה מזה עניין".

2 צפייה בגלריה
תלמיד הושעה
תלמיד הושעה
"בעיניי הם כאנשי חינוך פשוט כשלו"
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)


קבוצת וואטסאפ


הנושא הגיע גם לדיון סוער בקבוצת הוואטסאפ של תלמידי השכבה. "שני תלמידים מהכיתה של אותה תלמידה כתבו שיש לה זכות להתבטא כך במסגרת חופש הביטוי. אחרים החלו לשאול מאיזו כיתה התלמידים האלה והיו דיבורים קשים. אז אחת המורות נכנסה לקבוצה והוציאה תלמידים שדיברו ודנו בנושא למרות שזו בכלל קבוצת תלמידים פנימית".
עוד באותו ערב זומן ע' לפגישה שהתקיימה למחרת עם המחנך והמנהלת: "אמרו לי שאני יכול להגיע עם אחד ההורים, ולא הבנתי עדיין למה".

קראו עוד:

למחרת הגיעו ע' ואמו אל בית הספר. האם: "שוחחנו עם המחנך והמתנו למנהלת שתצטרף, ואז משום מקום היא פתאום הגיעה והתחיל לצעוק עלינו. אחר כך היא פנתה לבן שלי ואמרה לו דברים קשים וכל זה קורה כאשר יש צוות של מורים שעדים למה שקורה. באותו בוקר נודע על החייל מקיבוץ יגור, בוגר בית הספר, שנהרג בקרבות בעזה. המורים הוזמנו למפגש לזכרו בזמן שאנו הוזמנו, ולכן הייתה התקהלות מורים. המנהלת אמרה לנו דברים לא נעימים, וברגע הזה קמתי ממקומי וצעקתי עליה. המחנך ביקש מאיתנו לעזוב את בית הספר תוך שהמנהלת יורדת במדרגות וממשיכה לצעוק עלינו".

מכתב ההשעיה


עוד באותו היום שלחה הנהלת בית הספר 'מכתב השעיה' לע': "אתמול במהלך התכתבות בקבוצת הוואטספ השכבתית כתב ע' דברים חמורים אשר יש בהם משום אלימות מילולית, והם יכולים להתפרש כהסתה כנגד הנהלת בית הספר וכנגד תלמידי הכיתה.
במכתב מובאים הציטוטים בגינם ע' הושעה: 'הנהלת בית הספר מנסה להשתיק את ההורים', שמאלנים שם כולם (על ההנהלה), 'מפוצצים את העניין הזה עכשיו אי אפשר שההנהלה לא תעשה כלום', 'כל תומכי החמאס בכיתה (כמענה לשאלה של אחד התלמידים מאיזו כיתה היו התלמידים שתמכו בנערה)."אנו רואים את מעשיו של ע' בחומרה רבה, בכל עת ובטח בעת רגישה זאת. למרות חומרת הדברים בחרנו בדרך של השעיה חד יומית, וזאת בשל התקופה הרגישה והקושי".
האם: "זה התחיל כסיפור על תלמידה שתומכת לכאורה בחמאס, והמשיך סביב כשל בהתנהלות צוות בית הספר. נדרש שיח בליווי יועצים ופסיכולוגים עם התלמידים, שיח של הצוות אל מול ההורים. בפועל הפכו נושא שהוא נחלת הכלל לעניין ממוקד מול תלמיד אחד שהעז לדבר ולשאול בקול למה לא מדברים איתנו ומעדכנים בנעשה. מעל מאה תלמידים שניהלו ויכוח ואמירות רבות עפו לאוויר מענישים ילד אחד". בתום הפגישה עם המנהלת פנו ע' ואימו אל השירות הפסיכולוגי של המועצה ומחלקת החינוך.
ע': "אני מרגיש שהנהלת בית הספר כשלה, על הבחירה להשעות אותי כי הבעתי את דעתי. מנהלת בית הספר אמרה לי מול כל המורים שהיא לא רוצה שאלמד בבית הספר. אמרתי למחנך שלי שאם זו ההרגשה שאני יוצא ממנה מבית הספר, אז בעיניי הם כאנשי חינוך פשוט כשלו. אני רוצה להישאר בבית הספר רק בגלל חברים".

תגובות


מהמינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך נמסר: "אנו מוקיעים ומטפלים בחומרה רבה בכל ביטוי לתמיכה בארגון טרור והזדהות עימו. אשר למקרה הנדון, הנושא נמצא בטיפול מעמיק של הפיקוח בשיתוף עם המועצה. מאחר שמדובר בקטינים ומטעמים של צנעת הפרט לא נוכל לפרט".
מהמועצה האזורית זבולון נמסר: "המועצה האזורית זבולון רואה בחומרה רבה כל פרסום פוסט/סרטון שיש בו פגיעה במדינה או ברגשות הציבור בכלל ובתקופה רגישה זו בפרט.
"לאור העובדה שמדובר בקטינים, אין בכוונתנו להתייחס בכלי התקשורת להליכים משמעתיים כלפי מי מבין תלמידי ותלמידות בתי הספר במועצה. ככלל, אנו מבהירים שהמועצה האזורית זבולון פעלה ופועלת בכל הקשור למוסדות מערכת החינוך במועצה עפ"י וכמתחייב בחוק בתיאום עם הנהלות מוסדות החינוך ומשרד החינוך. מנהלת בית הספר זוכה להערכה רבה על תפקודה ולגיבוי מלא מהמועצה".
תגובת בית הספר לא התקבלה. מנהלת בית הספר הסתפקה בתגובת המועצה האזורית.