אתמול (שני) זוהו כ-30 שיגורים לעבר צפון הארץ משטח לבנון. 14 מהשיגורים לאזור מלכיה ואביבים, 16 לאזור נהריה, עכו והקריות. תושבים רבים בקריות מתלוננים מאז תחילת המלחמה שהם לא שומעים את האזעקות כלל או שומעים אותן חלש באזור שבו הם גרים.
2 צפייה בגלריה
צופרי אזעקה
צופרי אזעקה
צופרי אזעקה
(צילום: יוגב עמרני)
מיינט קריות חשף כבר לפני שנתיים כי לא מדובר בתקלה אלא בשיפור מערכת ההתרעה שמאפשרת לצה"ל למקד מאוד את המקום שבו עלול ליפול טיל ולהכניס למרחבים מוגנים רק אזורים שממש סמוכים לאותו אזור.
המערכת החדשה החלה לפעול בעת מבצע 'חומת מגן', אז הפעיל פיקוד העורף, לראשונה בצפון, נוהל חדש של הפעלת אזעקות, שמאפשר הבדלה בין שכונות וערים סמוכות למקום הנפילה המשוער ומאפשר ליותר המקומות, גם במרחק קצר יחסי לאזורי הסיכון, להמשיך בחיי שגרה.

2 צפייה בגלריה
יירוטים מעל לשמי הקריות
יירוטים מעל לשמי הקריות
יירוטים מעל לשמי הקריות אתמול
(צילום: פרטי)

אם לפני מבצע חומות מגן חולקה ישראל ל-250 אזורי התראה, הרי ערב המבצע נוצרו 1,700 אזורי התראה. משמעות הדבר: ייתכן בהחלט מצב שהמערכת מפעילה אזעקה בצפון קרית ים, אבל לא בדרום העיר. בפועל, תושבי דרום העיר שומעים את האזעקות שמופעלות בצפון העיר וחושבים שהאזעקה שלהם חלשה. בפועל, באזור שלהם לא הופעלה כלל אזעקה.

קראו עוד:
גורם בכיר בפיקוד העורף הסביר את הרציונאל מאחורי הגדלת אזורי ההתרעה: "זה משמר את האיזון בין שמירת חיים והמשך חיים שגרתיים. כיום יש אפשרות לאזעקות מאוד סלקטיביות. בהחלט ייתכן שבקרית ים האזעקה הופעלה, אבל בקרית חיים וקרית שמואל לא. יכול להיות ששם שמעו את האזעקות בקרית ים וזה בסדר, אבל לא הייתה הצדקה להכניס גם אותם למרחבים מוגנים. ב'שומר חומות' חסכנו כמות מאוד גדולה של התראות ותושבים רבים המשיכו בשגרת החיים שלהם הודות להתקדמות הטכנולוגית. אין כל טעם להכניס מיליון איש למרחבים מוגנים בעת כל אזעקה".
על מנת להתגבר על הקושי, מומלץ להוריד את אפליקציית פיקוד העורף, לרשום כתובת ואז במקרה של אזעקה, אפשר לדעת בוודאות אם צריך או לא להיכנס למרחב מוגן".