הכרזת מלחמה: ראש עיריית קרית ביאליק, אלי דוקורסקי, שיגר השבוע מכתב חריף לרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ואיים בנקיטת צעדים משפטיים ואי מתן היתרי בנייה במיזם לב העיר. זאת, במחאה לכך שבמכרז שפורסם, משווקות יחידות הדיור בפרויקט, אבל לא שטחים למסחר ותעסוקה.
2 צפייה בגלריה
צילום: מיכל ראובן
צילום: מיכל ראובן
צילום: מיכל ראובן
לדברי דוקורסקי, מדובר בשינוי ההסכמים בין הצדדים. בשיחה למיינט קריות אמר: "אם זה לא היה ברור, אז אחדד: לא רשות מקרקעי ישראל תקבע לתושבי קרית ביאליק מה יבנו בה, איך יבנו בה ומתי. כללי המשחק ברורים: רק עיריית קרית ביאליק תקבע. ‏אנו מסייעים לפתור את בעיות הדיור, אך לא ניתן לאיש לפגוע בעתידה ובאיתנותה הכלכלית של העיר".
כזכור, חתמה עיריית קרית ביאליק מול הממשלה על הסכם גג בשנת 2014, במסגרתו נבנים בעיר אלפי יחידות דיור. הבעיה היא שבנייה למגורים בלבד, ללא בנייה שתבטיח הגדלה של הכנסות הרשות, גורמת לרשויות רבות להיקלע למשבר כלכלי. כך קרה בקרית גת, למשל.
2 צפייה בגלריה
אלי דוקורסקי. צילום: נחום סגל
אלי דוקורסקי. צילום: נחום סגל
אלי דוקורסקי. צילום: נחום סגל
"ידיעות המפרץ" פירסם לפני כחודשיים כתבה נרחבת בנושא, אשר ציינה את הבעיה של קרית ביאליק: למרות בניית אלפי יחידות דיור, אין כמעט בנייה של אזורי תעסוקה ומסחר חדשים. העירייה השיבה אז כי היא תדאג לכך שייבנו גם אזורי תעסוקה, והשבוע אכן הוכרזה מלחמה.
במכתב מציין ראש העיר: "הצדדים הסכימו כי השיווק יהיה של 11 אלף מ"ר שטחי מסחר, 74 אלף מ"ר שטחי תעסוקה ו-450 יחידות דיור, כאשר ההיתר ל-450 יחידות הדיור ייעשה רק לאחר ש-50 אחוז משטחי בניית התעסוקה יושלמו. לעירייה התברר כי רמ"י חזרה בה מההסכמות, והשיווק לקבלנים מדיר את רכיבי התעסוקה והמסחר, ומתייחס באופן גורף ליחידות הדיור.
"כפועל יוצא, הקבלנים שייגשו למכרז לא יידעו מה מבוקש מהם, לא יוכלו להיערך כנדרש ולשקלל את הוצאותיהם, ואף ייתכן שהשיווק בדרך הזו ירחיק קבלנים אשר יש להם התמחות או התמקצעות יתרה בבנייה רוויית מסחר ותעסוקה".
דוקורסקי טוען כי ההסכם קובע שהשיווק יעשה בשיתוף העירייה, ובמקרה זה הדבר לא נעשה, והעירייה מתנגדת לאופן השיווק הנוכחי. "הרינו לדרוש כי רמ"י תחזור בה משינוי ההסכם באופן חד צדדי ותיישם את ההסכמות. במידה שתוכנית השיווק לא תשקף את הבנות הצדדים באופן מלא, העירייה תיאלץ לבחון את צעדיה המשפטיים".
מרמ"י נמסר: "המכרז המדובר נוסח ואושר על ידי רשות מקרקעי ישראל בעצה אחת עם הרשות המקומית. רשות מקרקעי ישראל מכבדת את כל הסיכומים וההתחייבויות שנטלה על עצמה, ובכל מקרה לא תנהל שיג ושיח עם ראשי רשויות מעל לדפי העיתון".