ההודעה על סגר שני נפלה כרעם ביום בהיר על בעלי העסקים. אחרי הסגר הראשון, עסקים רבים בקריות נאלצו לסגור, והיתר מנסים להתאושש ממנו עד היום. כעת, הם טוענים, הם עומדים חסרי אונים מול סגר שני, שלא ידוע אם יצליחו להתאושש ממנו. כך הם נשמעו השבוע.
5 צפייה בגלריה
"ימים של פחד". יוסי טוכנר
"ימים של פחד". יוסי טוכנר
"ניפגע כלכלית בצורה אנושה". יוסי טוכנר
(צילום: פרטי)

קראו גם:

יוסי טוכנר, הבעלים של סטקיית הבוקרים

"אני כבר מיואש. החלטתי שאני לא מתכוון להילחם. אני מתכוון לסגור את שתי המסעדות לתקופת הסגר ולוותר על משלוחים. בפעם הקודמת זה היה בעיקר כדי להראות שאנחנו עובדים וקצת כדי להחזיק את הראש מעל המים, אבל זה לא באמת מצדיק את עצמו במסעדת בשרים.
"אני גם מיואש מלהיות סוג של מנהיג המחאה, אין לי את הכוחות והרצון להילחם כמו פעם. הפעם אני לא קורא לאף אחד למרוד בהחלטה, ומתכוון לכבד. למרות שאני ממש לא מאמין בצורך לעשות סגר וברור לי שאנחנו ניפגע כלכלית בצורה אנושה.
"קיבלנו פיצוי יחסית הוגן מהמדינה, אבל עדיין הסגירות והפתיחות לא טובים לכלכלה הארצית, ולכן גם מקומות הפנאי ייפגעו בהמשך, ואני מקווה שהמדינה תדע לפצות גם על כך. אני שמעתי שהמסעדנים מהמרכז מתכננים מרד. אם אכן יהיה כזה, ובכל הארץ המסעדות יישארו פתוחות, אז בהחלט יש סיכוי גדול שאפתח גם".

אבי סבח, 'קפה קפה' בקרית ים

"מה שאנחנו עוברים זה לא שפוי. מכרו לנו אשליה. נתנו לנו לפתוח את העסק, ולא קיבלנו מענקים. לא הגיוני שעובד שלי כשכיר יקבל מענקים, ואני, כמי שמעסיק אותו, לא אקבל דבר.
"בוא נגיד שהצלחנו להתגבר על הגל הראשון, אבל סוגרים אותנו עוד פעם. פעם שנייה שאנו נדרשים לסגור מערכת כל כך גדולה, מדובר פה על מיליונים של הפסד. לפתוח חברה, ולסגור סחורה ולהזמין סחורות זה הרבה מאוד כסף. היום כולם מפחדים, אתה מקבל סחורה בתשלום מזומן בלבד, ועכשיו אין לך מה לעשות איתה.
"בפעם הראשונה תרמתי הכל, ועכשיו נראה שנעשה את זה שוב. כרגע אנחנו בבעיה. אני לא מאמין שכולם יצליחו להתאושש מזה. רק מי שחזק ישרוד. כרגע אנחנו בוחנים אפשרות של משלוחים. אני חושב שזה סגר מיותר, כי אנחנו עובדים לפי התו הסגול ושומרים על כל ההנחיות".

יוסי פטיה, מבעלי מסעדת גרג בקריון

"אולי זה עדיף לנו, לפחות לא נפסיד. כיום אנחנו עובדים ומפסידים כסף, אז אולי עדיף שלא נעבוד. חודשים יולי אוגוסט היו נוראיים, חשבנו שהחופש הגדול יאושש קצת את המצב, אבל התבדינו.
5 צפייה בגלריה
יוסי פטיה
יוסי פטיה
יוסי פטיה
(צילום: נחום סגל)
הקניון כמעט ריק, במיוחד בכל מה שקשור לבילויים. אם מישהו נכנס זה רק לקנות חולצה ולצאת מהר. מעט מאוד אנשים מגיעים לשבת במסעדה בתוך קניון סגור. הבעיה הקשה בסגר הזה היא שאתה יודע מתי אתה נכנס, אבל לא יודע מתי תצא. אני מאמין שאותנו, בעלי המסעדות, יחזירו אחרונים, אז מצפה לנו תקופה לא קלה".

גלית אביצרור, מהבעלים של רפאלו בקריון

"זה תפס אותנו בהפתעה, אבל הפעם, בניגוד לפעם קודמת אנחנו לא מתכוונות לפתוח את המסעדה למשלוחים. זה חסר טעם. נסגור את המסעדה, ואנחנו מקוות שאכן זה ייגמר תוך שלושה שבועות.
5 צפייה בגלריה
גלית אביצרור
גלית אביצרור
"מקווה לפיצוי הולם". גלית אביצרור
(צילום: נחום סגל)
"אני מודה שהפעם אני לא מתרגשת מהסגר, ואף תוהה אולי זה באמת נחוץ, אני רואה את מספר החולים ואת מספרי החולים הקשים, לי יש לא מעט אנשים בקבוצות סיכון לידי, ואני נזהרת מאוד. אז אני בעד, אבל הפעם אני לא מתכוונת לוותר על הפיצוי שמגיע לנו. נכון שקיבלתי פיצוי די הוגן פעם קודמת, כדי שלא נתמוטט כלכלית.
"אני מקווה לפיצוי הולם יותר הפעם. מה שכן, אם אכן יחליטו כל המסעדות לפתוח למרות הסגר, אז אנחנו בהחלט שוקלות להצטרף לעניין".

שלומי איטח, בעלי 'יעקב קבב', באח"י אילת

"אנחנו מתפללים חזק ומצפים שיהיה טוב. מאוד לא ברור מה נעשה. האם להביא את העובדים לעסק רק בשביל משלוחים? נכון, זה לתת פרנסה לעובדים, אבל לא בטוח ששווה לנו לפתוח את העסק רק למשלוחים. גם אם נפתח, מי מבטיח שהעובדים יוכלו להגיע לעבודה ולחזור הביתה? אחרי הסגר הראשון לא ממש עזרו לנו, קיבלנו 1,170 שקל - זה לא מספיק אפילו לתמי 4 של העובדים.

גלי זבלוד, 'גלי קוסמטיקס' בקרית מוצקין

"אני מתכוננת לסגר, ובינתיים יש מלא עבודה. לא תכננתי לעבוד בימי חמישי ושישי, אבל בגלל ההחלטה על סגר אני אעבוד, אכניס כמה שיותר מטופלות בימים שנשארו עד לסגר. יש פיצוץ של טלפונים ואנשים גם לא יודעים מה יקרה. יש לי כלה שצריכה להתחתן אחרי יום הכיפורים. מה היא תעשה בדיוק? התקופה מאז הסגר הקודם היתה טובה, עבדנו במלוא הכוח.
5 צפייה בגלריה
גלי זבלוד
גלי זבלוד
"פיצוי זעום לעומת ההפסדים". גלי זבלוד
(צילום: פרטי)
"אבל עכשיו שוב ניפגע, כי החגים היא התקופה הכי משמעותית בשבילנו. גם אחרי הסגר הראשון קיבלנו פיצוי של שתי פעימות, אבל זה היה זעום לעומת ההפסדים שהיו לנו. והמצב לא הולך להיות טוב יותר. אני ממשיכה לשלם שכירות, מס הכנסה וביטוח לאומי, וצ'קים לספקים.
"אני אצטרך לפנות לספקים שלא יכניסו את הצ'קים לבנק, יחכו קצת שהמצב יתייצב. אני יודעת על הרבה עסקים שאחרי הסגר הצפוי ייסגרו, לא יצליחו לצלוח שני סגרים בתוך חצי שנה".

לימור מלול, פיטנס סטודיו, קרית ים

"בסגר הקודם העברתי שיעורים בזום, אבל לא כל המתאמנות השתתפו. הייתי עם כולן בקשר, גם עם תוכניות לתזונה נכונה. איבדתי חלק מהלקוחות אחרי הסגר הראשון, אבל כשחזרנו לעבוד, הצלחתי להרים את הראש מעל למים.
5 צפייה בגלריה
לימור מלול
לימור מלול
לימור מלול
(צילום: יניב גוגו)
"קצת התאוששתי, והנה שוב סגר. ביום שישי, אחרי האימון האחרון, אשאיל את הציוד שלי למתאמנות, שיהיה להן בבית, וכך נוכל שוב לעשות שיעורים בזום, עם הציוד שהן צריכות. אמשיך להדריך ולתמוך. עבור רבים זה פשוט גזר דין מוות. אני אמשיך להילחם, לא ארים ידיים, אבל המכה הכלכלית גם עבורי היא מאוד כואבת".
סייעו בהכנת הכתבה: שולי נאור זוארץ, מירית פנחס
פורסם לראשונה: 08:17, 18.09.20