בימים אלה נערכים בקריות לקראת חגי תשרי, שייחגגו השנה בצל הקורונה ובהתאם להנחיות הממשלה ומשרד הבריאות. על פי מתווה התפילות שאושר, באזורים שאינם מוגדרים "אדומים", תותר התפילה במבנה סגור בקבוצות של עד 25 אנשים. מספר הקבוצות המותר בשטח סגור אחד יהיה כמכפלה ב-2 של מספר הכניסות למבנה, ובתנאי שנשמר יחס של אדם אחד לכל 4 מ"ר משטח המקום.
3 צפייה בגלריה
מתפללים
מתפללים
עד 25 מתפללים במבנה
(צילום המחשה: עידו ארז)
קראו גם:
הרב הראשי של קרית ים, יוסף הלוי אברקי, טוען כי בחגי תשרי בתי הכנסת מלאים עד אפס מקום, והוא מתקשה לראות איך הם ייערכו השנה. "איך בדיוק יארגנו קפסולות? איך תתקיים הפרדה, כמה יהיו בפנים וכמה בחצר? יש בתי כנסת עם חצר קטנה, לא יכולים לקלוט מתפללים".
3 צפייה בגלריה
הרב יוסף הלוי אברקי
הרב יוסף הלוי אברקי
"מדובר בסכנות נפשות". הרב יוסף הלוי אברקי
(צילום: נחום סגל)
אתה חושש מהתקהלות בעת התפילות?
"מדובר בסכנות נפשות, שדוחה הרבה דברים, בטח ובטח תפילה, שזה החלק הקל. יש בעיה עם תקיעת שופר, אבל גם זה פתיר. אני אומר חד משמעי: מי שלא שומע להוראות משרד הבריאות ומתפלל בניגוד להנחיות, זו מצווה שבאה בעבירה. בקרית ים שמרו בגל הראשון על ההנחיות. הגבאים מתייעצים איתי, והתושבים ממושמעים. לא היו פורצי גדר בסגר הראשון".
ואין כאלו שאומרים שעל הקורונה הזו היא פארסה, שזה לא אמיתי?
"כל בר דעת מבין שזה עניין רציני וקשה. אני קברתי כבר שלושה מכרים שמתו מקורונה, אחד מהם למד איתי בישיבה והינו חברים ממש קרובים. בחור בגילי, אב לילדים וסב לנכדים, זו מחלה רצינית ואוי ואבוי למי שמזלזל. דיברתי עם אדם שחלה והחלים מקורונה, שאמר לי שהוא לא מייחל לאויבים שלו את המחלה הזו. עד כדי כך היא קשה".
הרב הראשי בקרית מוצקין, מאיר דרוקמן, מציין כי ברוב בתי הכנסת בעיר מספר המתפללים נמוך ולכן הוא לא צופה בעיה של התקהלות. "אולי בערים אחרות יש בעיה, אבל לא בקרית מוצקין. עם זאת, המצב הזה מבלבל ואני גם מבולבל. נחכה עוד יום יומיים, נבין את ההנחיות עד הסוף. ברור שהתפילות יהיו תוך שמירה על מרחקים. אני, אישית, מתפלל בחוץ, לא לוקח סיכונים. זו הבחירה שלי".
3 צפייה בגלריה
לא לוקח סיכונים. הרב דרוקמן
לא לוקח סיכונים. הרב דרוקמן
לא לוקח סיכונים. הרב דרוקמן
(צילום: גיל נחושתן)
מה תאמר לטוענים שעושים יותר מדי רעש בגלל הקורונה.
"יש הרבה יורמים לסים בכל בציבורים, גם אצל הדתיים וגם אצל החילונים. ברור שאצל היהודים גם זה נושא לריבוי דעות. זה בגנים שלנו, על כל שלושה יהודים, ארבע דעות, ובעידן הרשתות החברתיות, גם בארץ וגם בעולם, הדעות האלו נשמעות חזק. אז גם לנו יש את האנרכיסטים שלנו. כמו שציינתי, אישית, לא לוקח סיכונים ומתפלל לבד".
יו"ר המועצה הדתית בקרית אתא, שמעון חזן, ציין כי המועצה מסייעת לאנשים לקיים מנייני מתפללים מחוץ לבתי הכנסת, באוויר הפתוח ובמבנים שהעמידה העירייה לרשותם. "קנינו מחזורי תפילות עבור המתפללים במנייני חצרות, נעזור להם בכיסאות. אנחנו הולכים לפי המתווה, ונעמוד בו".
איך תדעו כמה אנשים להכניס לכל בית כנסת? אי אפשר לעמוד בפתח ולמנוע כניסת מתפללים.
"בתי כנסת עשו רישום מוקדם, תוך מתן עדיפות לאלו שמגיעים כל השנה להתפלל, שהם קבועים. ליתר המתפללים דאגו בחדרי הספח, באולמות הצדדיים.
"הציבור בקרית אתא ממושמע, ומתפללים רבים חוששים לבריאותם והפסיקו להגיע מזמן לבתי הכנסת בעיר. יש ירידה ניכרת בכמות המתפללים, וזה גם נתון שנלקח בחשבון".
פורסם לראשונה: 14:07, 17.09.20