מנהל השירות הווטרינרי המשותף לקרית ביאליק, קרית מוצקין וקרית ים, ד"ר דוד דדיה, שזרק לפח כלבה גוססת, לא יועמד לדין פלילי. משטרת משגב סיימה את חקירתה, ועל פי חוות דעת של משרד החקלאות אין עבירה פלילית. כעת נבדק אם ד"ר דדיה ביצע עבירה משמעתית.
2 צפייה בגלריה
צילום: סרטון מהפייסבוק
צילום: סרטון מהפייסבוק
צילום: סרטון מהפייסבוק
בעלת הכלבה, אירנה טורטין: "אני לא מאמינה שקורה ככה. קשה לנו. ג'סיקה היתה אצלנו 13 שנה. כמו המשפחה שלנו. עד היום קשה. אנחנו חוזרים הביתה מסתכלים איפה יישנה ואיפה אכלה. הווטרינר לא צעיר, הוא עובד 25 שנים ולא מאמינה שהוא התבלבל. אנחנו נתבע אותו באופן פרטי".
ממשרד החקלאות נמסר: "להבנתנו, התיק נסגר על ידי משטרת ישראל מכיוון שלא נמצאו ראיות לעבירת צער בעלי חיים. לאחר מיצוי החקירה הפלילית, הועבר התיק בימים האחרונים למשרד החקלאות לבחינת התנהגות הווטרינר בהיבט המשמעתי.
מדובר בהליך הנבדק לאחר מיצוי ההליך הפלילי, אם הרופא הווטרינר חרג מסמכויותיו ופעל בדרך שאינה הולמת את המקצוע. ככל שיידרש, משרד החקלאות יפעל וימצה את הדין עם החשוד".
עו"ד תמי אולמן, סניגוריתו של ד"ר דדיה: "מהרגע הראשון היה לי ברור שחפותו תוכח. מדובר באדם מקצועי, בעל שנים של ותק בטיפול בבעלי חיים. מעולם לא היתה שום תלונה עליו, ואני שמחה שקיבלו את בקשתי לסגור לו את התיק".
2 צפייה בגלריה
עו"ד תמי אולמן. צילום: פרטי
עו"ד תמי אולמן. צילום: פרטי
עו"ד תמי אולמן. צילום: פרטי
באמצע חודש יוני התחוללה סערה, כאשר נודע כי הכלבה ג'סיקה מקרית אתא, שהיתה אמורה לעבור המתת חסד על ידי מנהל השירות הווטרינרי בקריות, ד"ר דוד דדיה, נמצאה ביישוב מצפה אבי"ב שוכבת ומייללת בתחתית מכולת האשפה.
שני גורן (48), תושבת המקום, שסייעה בחילוץ הכלבה, סיפרה אז: "אחת התושבת מצאה כלבה גדולה מייללת במכולה וביקשה שמישהו ייגש לשם לעזור לה. אני הגעתי לשם עם עוד תושבים, הסתכלנו בפח ונדהמנו. הכלבה האומללה בקושי נשמה, היא ייללה. מהר הזעקנו את לוכד הכלבים. היה קשה לחלץ אותה...".
לוכד הכלבים של המועצה הצליח, בסיוע תושבים, להרים את הכלבה מתוך הפח, והתושבים ניסו לתת לה מים. "היא היתה צמאה מאוד ומסכנה מאוד, שתתה והקיאה כי כבר היתה ממש גמורה", סיפרו.
לוכד הכלבים מצא שבב אלקטרוני בגופה, ובו פרטי הכלבה ג'סיקה, ופרטי הבעלים אירנה טורטין (62), תושבת קרית אתא.
גורן: "התקשרתי לבעלת הכלבה וסיפרתי לה. היא אמרה לי 'לא יכול להיות. נתנו אותה לד"ר דוד דדיה להמתת חסד, מכיוון שהיתה חולת סרטן ובקושי הלכה ותיפקדה'. היא פרצה בבכי. כולנו בכינו שם ביחד. זה היה נורא, הם שילמו 800 שקל לווטרינר ד"ר דדיה כדי שימית אותה בכבוד ויקל עליה, והוא גרם לה עוד כשלושה ימים של סבל בתוך פח האשפה".
"המתת חסד" התושבים יצרו קשר עם ד"ר דדיה, אשר הגיע למקום. הוא היה מבוהל, והתושבים התעמתו איתו. בעימות, אשר צולם והועלה לרשתות החברתיות, אמר דדיה: "אני וטרינר 25 שנה, אני לא אזרוק חיה לפח. לגבי השריפה, זו טעות, לא הגיע פינוי, לא יכול להיות שהיא חיה. אני נשבע שהרדמתי אותה. זו הפעם הראשונה שקורה לי בקריירה דבר כזה. אני בהלם, כי אני בדקתי דופק, היא היתה מתה".
בסרטון שצולם נראה כיצד הכלבה מנסה לשתות מים מבקבוק שנותן לה אחד התושבים. התושבים הזמינו ניידת משטרה למקום, ובנוכחות התושבים והלוכד, הזריק ד"ר דדיה את זריקת ההמתה לג'סיקה, שנפחה את נשמתה בתוך רגעים בודדים. לאחר מכן אסף אותה אל רכבו ונסע מן המקום, כאשר שוטר התלווה אליו לפינוי הגופה ולאחר מכן לחקירת משטרה.
פעיל זכויות בעלי החיים אופיר בן חמו, שביקר בבית משפחת טורטין, סיפר אז על המפגש עם בעלי הכלבה, שגידלו אותה 13, שנה וסיפרו שהיא חלתה בסרטן ובמהלך השבועות האחרונים המצב שלה הידרדר, ולכן הם החליטו לעשות לה המתת חסד. לדבריו, הם פנו לד"ר דוד דדיה שאמר להם שיתן לכלבה טשטוש והרדמה, ולאחר מכן ישלח את גופתה למשרפה. "הם הסכימו ושילמו על כך 800 שקל", סיפר בן חמו.
טורטין, בעלת הכלבה, סיפרה למיינט קריות על הצמרמורת שאחזה בה כששמעה כי ג'סיקה נמצאה בתוך פח אשפה.
המקרה זיעזע רבים, והרשת געשה. פעילים למען זכויות הכלבים אף פתחו עצומה, עליה חתמו יותר מ-10,000 אנשים, שהצטרפו לקריאה לשר החקלאות ומשרד הבריאות "לשלול מיידית את רשיונו של ד"ר דוד דדיה".
יו"ר תנו לחיות לחיות, אתי אלטמן, אמרה: "כשראיתי את הסרטון על הכלבה, איבדתי את האמונה. אני חושבת שהוא צריך להסיק מסקנות בעצמו ולהתפטר, זו דעת העמותה".
בתגובה על סגירת התיק אמרה אלטמן: "עצוב מאוד. תמיד ידעתי שטחנות הצדק פועלות לאט או לא פועלות בכלל, מי שמשלם את המחיר תמיד זה בעלי החיים עצוב לי מאוד. מקווה שהבעלים יגישו ערעור לבית המשפט".
ד"ר דוד דדיה הוא בעל מרפאה וטרינרית פרטית בקרית אתא, ומנהל השירות הווטרינרי המשותף לקרית ביאליק, קרית מוצקין וקרית ים. בתגובה מסר אז: "במשך 25 שנים כווטרינר טיפלתי יום ולילה בבעלי חיים ולהעניק להם מזור. המקרה המדובר הוא אירוע חריג ונדיר.
"ערכתי הליך הרדמה בהתאם לפרוטוקול, כפי שעשיתי במקרים רבים אחרים, ואני בודק מדוע קרה מה שקרה. אניי שבור וכואב את המקרה. אין לי אלא להתנצל בפני המשפחה ולומר שאני מצד צער עמוק על הכאב שנגרם להם ולג'סיקה".
עו"ד סיון רובין נוה, המייצגת את משפחת טורטין: "אנו רואים בחומרה רבה את סגירת התיק .בנסיבות דנן מתקיים חשד לכאורה של קבלת דבר במרמה, בכך שהווטרינר קיבל תשלום עבור העברת הכלבה לאחר ההמתה למשרפה, אך למעשה הוא בחר לשלשל את הכסף לכיסו ולזרוק את הכלבה למכולה, למרבה הצער בעודה בחיים.
"כמו כן למיטב ידיעתנו נבצר מהמשטרה לחקור לעומק את נושא ההתאכזרות מכיוון שהכלבה כבר הומתה לאחר מציאתה בפח האשפה וכן לא נותחה לאחר המתה זו.בנסיבות אלו אנו שוקלים הגשת ערר.כמו כן אנו מקווים שנושאים אלו ובנוסף זריקת הכלבה לפח אשפה ייחקרו במישור המשמעתי במסגרת חוק רופאים וטרינרים ותקנות פסדים בהתאמה".
ד"ר דדיה בחר שלא להגיב על סגירת התיק.