חודש לפני סיום הלימודים קיבלו הורים לתלמידי בית הספר אלונים בקרית אתא הודעה על הפסקת פרויקט 'בית ספר מנגן'. הסיבה, לדברי ההנהלה, היא אי תשלום של חלק מההורים.
1 צפייה בגלריה
צילום: ShutterStock
צילום: ShutterStock
צילום: ShutterStock
שיעורי הנגינה ייפסקו, והקונצרט בסוף השנה, שהילדים התכוננו לקראתו, בוטל. ההורים טוענים שהגבייה עבור שיעורי הנגינה אינה חוקית, וזועמים על הפסקת הפרויקט לפני סוף השנה.
בית הספר הצומח 'אלונים' בקרית אתא מוגדר מפתיחתו כבית ספר מנגן, שבו זוכים הילדים לשיעורי נגינה כל שבוע, בתוך מערכת הלימודים.
הלמידה מתרחשת בעיקר על כלי מיתר כגון צ'לו, כינור, יוקללה ועוד. עבור שיעורי הנגינה נדרשו ההורים לשלם 60 שקל בחודש לילד.
"השיעורים החלו אחרי החגים, באוקטובר", הסביר אחד ההורים. "נאמר לנו שהכסף הוא עבור השכרת כלי הנגינה. הסכום הכולל שאנחנו נדרשים לשלם מאפשר לרכוש לפחות חלק מהכלים, ושיהיו ברשות הילדים, אבל בבית הספר לא ניתנה האפשרות הזו".
לדברי ההורים, הם בדקו את הנושא ומצאו שהגבייה הזו כלל אינה חוקית. "לא מדובר בתל"ן, השיעורים הם בתוך מערכת הלימודים. גם הסכום שמבקשים חורג ממה שניתן לקחת על תל"ן", אמר הורה אחר.
"הפרויקט צריך להיות ממומן בחלקו על ידי העירייה ובחלקו על ידי משרד החינוך. פנינו לכל הגורמים בדרישה להבין מדוע גובים מאיתנו כסף".
חלק מההורים סירבו לשלם. "היו הורים שלא רצו לשלם, גם בגלל עיקרון. בעקבות זאת, הוציאו מהשיעורים את הילדים שהוריהם לא שילמו, שלחו אותם לשיעור של כיתה אחרת, או לשיעור פרטני עם מורה. זה לא בסדר, אסור להוציא ילדים בגלל אי תשלום, במיוחד כשהתשלום אינו חוקי".
לדברי ההורים, "באפריל נפגשו נציגי ההורים עם נציגי משרד החינוך. סוכם שמי שרוצה בשיעורי הנגינה, ימשיך לשלם, מאחר שאנחנו כבר לקראת סוף שנה. הורים שלא רוצים שהילדים שלהם יהיו בשיעורים, או לא רוצים לשלם, יכולים להוציא את הילדים מהפרויקט".
למרות הסיכומים, טוענים ההורים, בסוף השבוע שעבר הם קיבלו מכתב ממנהלת בית הספר, לימור בן יוסף, המודיע על הפסקת הפרויקט: "המתנ"ס, הגוף המקיים את פרויקט 'בית ספר מנגן', הודיע לי אתמול על סיום פעילותו בבית ספרנו עקב אי תשלום של כל ההורים המבקשים שילדם ימשיך לנגן – אך אינם משלמים", כתבה.
"לבקשתי, נערך מפגש סיכום בכל הכיתות, המורים הגיעו וביחד סיכמנו את פעילות תלמידי בית הספר בפרויקט. תשלום חודש יוני – יוחזר".
עוד אומרים ההורים שכעת הלימודים יסתיימו בימי שלישי בשעה 12:45, במקום בשעה 13:30 בה הסתיימו עד כה. לטענתם, הם קיבלו את ההודעה לאחר שכבר הופסקו השיעורים.
"עד כה איימו על ההורים שאם הם לא ישלמו, הילדים יוצאו מהשיעור. עכשיו, כשההורים הבינו שמדובר בגבייה לא חוקית, הם לא רוצים לשלם. יתרה מזאת, חלק מההורים דרשו לקבל החזר על הכספים ששילמו במהלך כל השנה. לאור זאת הוחלט לבטל את הפרויקט.
"הילדים קיבלו את זה קשה. אנחנו נמצאים חודש לפני סיום שנת הלימודים. במשך כל השנה הם התכוננו לקונצרט שהם צפויים לקיים בסוף השנה, וכעת לא יתקיים. חלק מהילדים בכו, חלק היו עצובים ומאוכזבים.
"אנו מרגישים שבכל הסיפור הזה בכלל לא רואים את הילדים, ולא אכפת שפוגעים בהם. עושים חשבונות על הגב של הילדים שלנו, הרשות לא מבינה את הנזק שנגרם להם".
מעיריית קרית אתא נמסר: "פרויקט בית ספר מנגן הוא פרויקט עירוני הפועל בהצלחה בבתי הספר היסודיים בעיר, מתוך מדיניות עירונית לאפשר לתלמידים העשרת תכנים מעבר לתוכנית הלימודים הקבועה, במחיר מסובסד הנגבה מההורים על ידי בית הספר בהתאם לחוק.
"בהתאם לסיכום עם ועד ההורים, ולאור שביעות רצון של ההורים והתלמידים מהפרויקט, הוחלט להמשיך בתוכנית, כאשר הורים שלא יהיו מעוניינים בכך יוכלו לבחור בפעילות לימודית חלופית אחרת עבור ילדם. למרות הסיכום, מספר הורים התנגדו לכך, ולכן הופסק הפרויקט עד לבחינה מחדש של הנושא.
"הפעלת התוכנית בשנת הלימודים הבאה תיבדק מול כל הגורמים הרלוונטיים, כולל משרד החינוך וועד ההורים, למען כלל הילדים בבית הספר".
ממשרד החינוך נמסר: "הנושא נבדק ונידון על ידי המשרד וגורמי הרשות מול ההורים. הוצעו תוכניות חלופיות לשנה זו, על מנת לאפשר לילדים לסיים את התוכנית עד תום השנה. בשל תלונות הורים, התכנית הופסקה ותיבחן מחדש בשת הלימודים הבאה".