בית הספר היסודי יד"ע בקרית ביאליק ייסגר בסוף השנה, אחרי שש שנות פעילות בלבד, ויאוחד עם בית הספר פסגות בשנת הלימודים הבאה, בגלל מיעוט תלמידים בבית ספר. בקרב ההורים הדעות חלוקות: חלקם מברכים על המהלך, ואחרים ינסו למנוע את הסגירה.
1 צפייה בגלריה
בית הסר יד"ע. צילום: נחום סגל
בית הסר יד"ע. צילום: נחום סגל
בית הסר יד"ע. צילום: נחום סגל
לפני שש שנים בלבד נפתח בית הספר יד"ע בקול תרועה רמה. אז דיברו על בית ספר צומח, כאשר תחילה נפתחה כיתה א', ובכל שנה התווספו עוד כיתות, עד לכיתה ו'.
קברניטי העיר התגאו במוסד ייחודי ראשון מסוגו בארץ, המנוהל על פי שיטת KIPP (Knowledge is Power Program) האמריקאית, שעיקרה צמצום פערים לימודיים על ידי הוספה משמעותית של שעות לימוד, והקפדה על משמעת. בבית הספר למדו 11 חודשים בשנה, ויום לימודים ארוך עד לשעה 16:00.
בוועדת ההיגוי העליונה היו חברים בית הספר ליאו בק בחיפה, הפקולטה לחינוך באוניברסיטת חיפה, משרד החינוך ועיריית קרית ביאליק.
אלא שלפני כמה שנים חדל בית הספר מלפעול על פי שיטת חינוך זו בהדרגה, והפך לבית ספר רגיל. בוטל יום הלימודים הארוך, והתלמידים יצאו לחופשת קיץ ביולי, כמו כולם. כמו כן, במהלך שנות פעילותו התקבלו לא מעט תלונות על אלימות בבית הספר, וההנהלה הוחלפה שלוש פעמים.
השבוע קיבלו ההורים לתלמידים הודעה כי בית הספר צפוי להיסגר בסוף השנה, ולהתאחד עם בית ספר פסגות. לדברי משרד החינוך והעירייה, הסיבה לכך היא מיעוט תלמידים, שאינו מצדיק את המשך קיום בית הספר.
בעקבות ההודעה כינס ועד ההורים ביד"ע אסיפה לכלל ההורים בבית הספר, שבה הם דנו בנושא במטרה להחליט באילו צעדים לנקוט. דעות ההורים נחלקות לכאלה שמברכים על המהלך, וכאלה שמתנגדים. "זה בית ספר כושל", אמר אחד ההורים.
"היינו שפני ניסיון של המערכת במשך שש שנים. היה ברור לנו שבית הספר ייסגר, וטוב שכך. בית הספר סובל מבעיה קשה של אלימות, הילדים לא רוצים ללכת לשם. הורים רבים ביקשו להעביר את ילדיהם לבתי ספר אחרים בקריה, ורבים עזבו".
אחרים טוענים כי מדובר בצעד גרוע, שצפוי לפגוע בכל תושבי שכונת צור שלום. "יש בלגן שלם עכשיו בבית הספר. לפגוע בשכונה כזו חלשה, זה הכי גרוע, בעיני. אם יעשו נכון את החלוקה של התלמידים בין בתי הספר בצור שלום, לא יהיו כיתות גדולות. אם בית הספר יד"ע ייסגר, בבית ספר פסגות יהיו כיתות גדולות של למעלה מ-35 תלמידים. זה יפגע בהם. ביד"ע לא היו בו מקרי אלימות יותר מאשר בבתי ספר אחרים. פסגות הוא בית ספר פחות מוצלח, בעיניי".
אותו הורה טוען כי לא נאמר להם מדוע סוגרים, אבל בכוונתם לנסות למנוע את המהלך: "בשנה הראשונה הבטיחו הבטחות גדולות לבית הספר. זה לא הצליח, והכל קרס. בוטל יום ארוך, התחלפו הנהלות, הרבה עזבו. השנה בית הספר החל לפרוח מחדש, ואני חושב שצריך לתת לזה צ'אנס. כנראה הסגירה נובעת מעניין תקציבי.
לאכזבה שותפים גם הורים בבית הספר פסגות: "לא נסכים לדבר כזה", אמרה אם לתלמיד. "פסגות אינו ערוך פיזית לקלוט את הילדים של יד"ע. הכיתות יהיו מפוצצות, ואנחנו לא נסכים לכך. זה יפגע בילדים של כולנו. אם לא יינתן מענה ראוי, גם נשבית את בית הספר".
ממשרד החינוך ומעיריית קרית ביאליק נמסר: "עם סגירת המיזם על ידי ליאו בק, עירית קרית ביאליק עשתה ככל יכולתה כדי להמשיך ולשמר את בית הספר, תוך שיתוף גופים נוספים, דוגמת קרן רש"י ומשרד החינוך, אך מיעוט התלמידים בבית הספר (כיתות לא תקניות) לא איפשר להמשיך ולהפעילו.
"לאחר בחינה מעמיקה של כל הנתונים, החליט משרד החינוך, בשיתוף עיריית קרית ביאליק, על איחוד מחודש של בתי הספר יד"ע ופסגות לבית ספר אחד, שיפעל החל משנת הלימודים הבאה במבנה בית הספר פסגות, ויאפשר משאבים מוגדלים, תוספת שעות לימוד, שעות פיצול במקצועות הליבה ועוד".
מנהל אגף החינוך בעירייה, עמי ראובן: "אנו מבקשים שיתוף פעולה מלא מצד ציבור ההורים, לטובת ילדינו".