הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה עצרה תכנית של הוועדה המקומית קרית אתא, להעניק אישור בדיעבד לחריגות בנייה במתחם בשכונת גבעת רם בעיר ובו מספר יחידות דיור. התוכנית אמורה הייתה להכשיר את עבירות הבנייה שביצע קצין המשטרה הבכיר, סנ"צ עמית פולק ואשתו שלומית.
5 צפייה בגלריה
סנ"צ עמית פולק על רק ביתו בקרית אתא
סנ"צ עמית פולק על רק ביתו בקרית אתא
סנ"צ עמית פולק על רק ביתו בקרית אתא
(צילום: דוברות המשטרה, נחום סגל)
העבירות כללו בין השאר תוספות בנייה חריגות בתוך הבית ופלישה לתוך מתחם מוגדר "שטח ציבורי פתוח" (שצ"פ). יצוין, כי חלק מאותו שטח פתוח אליו פלשה משפחת פולק נמצא בתחומי המועצה האזורית זבולון ובחלק זה גם נבנתה בריכת שחייה ללא היתר. יצויין כי לאחר שוועדת הערר ביטלה את היתרי הבנייה שניתנו למשפחת פולק, הוועדה המקומית מנסה לקדם תוכנית ללגליזציה של חריגות הבנייה.

שלוש שנים של התעלמות


למרות זאת, שלוש שנים לאחר אותה החלטה בוועדת הערר המחוזית, הוועדה המקומית קרית אתא כמו גם רשויות תכנון נוספות, אינה פועלת להסיר את עבירות הבנייה בנכס של משפחת פולק. כל זאת למרות שבהחלטת וועדת הערר מ-29 בספטמבר 2021 נאמר מפורשות: "על הוועדה המקומית וגורמי האכיפה לפעול כנדרש מהם על פי כל דין".

5 צפייה בגלריה
ביתו של סנ"צ עמית פולק בקרית אתא
ביתו של סנ"צ עמית פולק בקרית אתא
בית משפחת פולק בקרית אתא
(צילום: נחום סגל)

סנ"צ פולק משמש מפקד תחנת משטרת חדרה, ושמו עלה לאחרונה בעקבות טענות של מפגינים מול בית ראש הממשלה, להתנהלות אלימה כלפיהם מצד שוטרים. כששימש מפקד של תחנת משטרת חיפה, הוגש נגדו כתב אישום בטענה שסייע להונות חברות אשראי כדי לברר עסקאות שביצעה לכאורה גרושתו. פולק זוכה מחמת הספק מכל האישומים נגדו וחזר למשטרה, אולם בת זוגו שלומית (היום אשתו) הורשעה בפרשה זו בהסדר טיעון, בעבירות של התחזות לאחר, ואיומים.
פרשת חריגות הבנייה של הקצין הבכיר והימנעות הוועדה המקומית ויתר גופי האכיפה לפעול להסרתם נחשפה לראשונה בתחקיר של העיתונאי יוסי מזרחי בחדשות 12 לאחרונה.

5 צפייה בגלריה
סנ"צ עמית פולק
סנ"צ עמית פולק
"ההיתר כולו נגוע באי חוקיות". סנ"צ עמית פולק
(צילום: דוברות המשטרה)

הסוגיה הועלתה על ידי שכנים של משפחת פולק, שטענו כי עמית ושלומית ביצעו עבירות בנייה, בביתם בגבעת רם. שמונה מבתי השכונה המצויים באותה שורה, מהווים יחידת בית משותף ולכל אחד מהם צמוד חלק מן הרכוש המשותף. מאחורי אותה שורת בתים ישנו שטח ציבורי פתוח ובו מסלעה טבעית ותלולה. יצוין, כי כל תכנון המתחם בידי גופי התכנון המקומיים והמחוזיים היה לקוי מהתחלה, כאשר חלק מהשצ"פ, בגב הבתים, נמצא עדיין בשטח המועצה האזורית זבולון.
משפחת פולק הגישה בקשה להיתר לפני מספר שנים, כדי להכשיר תוספות בנייה שבוצעו בנכס שלהם כולל חנייה מקורה, מחסן, תוספת שיפור מיגון, תוספת שטח למגורים בקומה א', שינויים פנימיים, פיתוח שטח, שינויים בחזיתות המבנה ועוד. רוב קירותיו החיצוניים של מבנה בית המשפחה נהרסו והמבנה הורחב. עוד נכתב, כי הבקשה הוגשה בדיעבד, להכשרת בנייה שכבר נעשתה והיא הוגשה כתואמת תוכנית בתוקף, וללא הקלות, במסלול ירוק שאין צורך לפרסמו להתנגדות הציבור. תוספות הבנייה העיקרי בתוכנית הייתה של יותר מ־70 מ"ר, תוך בנייה בקו אפס עם בית השכנים.

5 צפייה בגלריה
אות מנשיא המדינה. שלומית בוסקילה
אות מנשיא המדינה. שלומית בוסקילה
שלומית פולק
( צילום: נחום סגל)

הוועדה המקומית קרית אתא אישרה ב־22.10.2020 את התוכנית וקבעה שהיא תואמת תוכנית מאושרת, שלגביה לא קיימת זכות התנגדות. בסופו של דבר השכנים הגישו ערר לוועדה המחוזית וחברי וועדת הערר המחוזית אף ערכו ביקור בשטח.
השכנים עירערו על ההחלטה בפני ועדת הערר המחוזית, וציינו שורה של ליקויים בהליך הוצאת היתר הבנייה למשפחת פולק כולל אי אזכור העובדה שהבנייה כבר בוצעה ומדובר באישור בדיעבד ומבלי להגיש דוח פיקוח. משפחת פולק טענה כי מדובר בסכסוך שכנים וכי העורר (השכנים) פועלים שלא מטעמים עניינים. עוד ציינו כי הבנייה נעשתה במסגרת תוכנית מאושרת ולכן הוגשה במסלול ירוק.

שורה של ליקויים


ועדת הערר מצאה שורה ארוכה של ליקויים בתוכנית שהוועדה המקומית אישרה. בין השאר, צוין כי בפועל נבנו בנכס, מעבר ל-140 מ"ר מאושרים על פי התוכניות בתוקף, עוד 63.14 מ"ר החורגים מהמותר. "ללא תוספת שטח בלתי חוקית זו, לא יכול היה המבנה להיבנות בהיקפים ובנפחים בהם נבנה ובכלל זאת, לא יכול להיבנות בקו בניין 0 מלוא רוחבו ואורכו. אישור הבקשה להיתר באופן זה הינו אסור וההיתר כולו נגוע באי חוקיות ומצדיקה את ביטולו".

קראו עוד:

הוועדה המחוזית מצאה חריגות נוספות, כולל חנייה מקורה שסופחה לתוך בית המגורים כתוספת למטבח בשטח של 20 מ"ר. גם מרפסת בגודל 17 מ"ר הוסבה לשטח מגורים. "כל אלו הופכים את המבנה שנבנה בפועל בחריגה מההיתר למבנה בלתי חוקי אשר מחייב התערבות גורמי אכיפה", נכתב בהחלטה.
ועדת הערר ייחדה פרק נפרד לבנייה שבוצעה בתוך השטח הציבורי הפתוח (שצ"פ) לשם פלשה, כהגדרת חברי הוועדה, משפחת פולק. נטען כי היא בנתה חומת בטון כך שכל שטח השצ"פ מאחורי ביתם שיוך באופן מוחלט לה. משפחת פולק טענה בתגובה כי גם שכנים אחרים עשו שימוש בשצ"פ שסמוך לנכס שלהם.
הוועדה שכאמור ביקרה בשטח ציינה בתגובה כי יתר השכנים, גם אם עשו שימוש כלשהו בחלק מהשצ"פ, שמרו על המסלעה הקיימת ברובה והשאירו את הקרקע במאפייניה הטבעיים.
"אף לא אחד מהשכנים חפר חפירה ופינה פינוי מוחלט של המסלעה כולה. אף לא אחד מן השכנים יצק קירות בטון במלוא גובה השצ"פ ומכל צדי המגרש. אף לא אחד מן השכנים יצק משטח בטון המקשר בין השצ"פ החדש המונמך כאילו היה מדובר בשטח המהווה חלק בלתי נפרד מהמגרש שלו".
יצוין, כי באותה חלקה שסיפחה, בנתה משפחת פולק בריכה. כאמור לפי מפות באתר GOV MAP החלק הזה של השצ"פ הוא בשטח המועצה האזורית זבולון.

5 צפייה בגלריה
בחלקה שסיפחה בנתה משפחת פולק בריכה
בחלקה שסיפחה בנתה משפחת פולק בריכה
בחלקה שסיפחה בנתה משפחת פולק בריכה
(צילום מסך, ערוץ 12)

הוועדה קובעת חד משמעית כי כל העבודות בתחום השצ"פ בוצעו ללא היתר. הוועדה גם דחתה את עמדת משפחת פולק והוועדה המקומית כי העבודות בשצ"פ בוצעו בשל סכנת התפוררות השטח וציינה כי יש דרכים אחרות למנוע התפוררות. חברי הוועדה ציינו כי בעת הביקור במקום לא יכלו להבחין בבריכה כי היא כוסתה במשטח.

מה אמר מהנדס הוועדה


במהלך הדיונים טענה הוועדה המקומית כי היא מקדמת תוכניות שאמורות להכשיר את הבנייה בשצ"פ וכן בתוך הנכס עצמו אך בהחלטת וועדת הערר צוין: "לא הוצגו לוועדת הערר כל מסמכי תוכנית, לא הוצגו מסמכים המעידים על כך שתוכניות כאמור הוגשו לאישורה של הוועדה המחוזית או מספרי תוכניות במערכת מנהלת התכנון".
לסיכום כתבו חברי וועדת הערר: "לאור האמור לעיל, דין הערר להתקבל. החלטת הוועדה המקומית המאשרת את הבקשה להיתר מבוטלת. היתר הבנייה שנמסר למשיבים 2 (משפחת פולק, א"ג) מבוטל אף הוא. על הוועדה המקומית וגורמי האכיפה לפעול כנדרש מהם על פי כל דין".
3 שנים לאחר אותה החלטה, העירייה עדיין לא נקטה בפעולות אכיפה במקום. מהנדס הוועדה המקומית לתכנון ובנייה קרית אתא, שמעון דניאל, שיגר לאחרונה מכתב בו ציין, שוב, כי הוועדה מקדמת תוכנית ללגליזציה של הבנייה באותו מתחם. "העירייה לא אכפה במהלך 20 השנים האחרונות את השימוש שנעשה בשטח הציבורי מאחר ואנחנו סבורים כי זו גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה. עוד יאמר כי הוועדה המקומית החלה בקידום תוכנית להסדרה בחלקות שגבולות בשצ"פ לרבות ביתה של הגב' פולק. לא מיותר לציין, הגב' פולק הגישה תוכנית נקודתית על מנת להאיץ את הליך ההסדרה הרשות ממילא מקדמת".
מהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה נמסר השבוע לידיעות המפרץ כי קידום התוכנית של הוועדה המקומית נעצר בוועדה המחוזית.

תגובות


עו"ד עמית חדד, בשם משפחת פולק: "בניגוד גמור לנטען, וכפי שעולה ממכתבו של מהנדס הוועדה, הטענות לבנייה בלתי חוקית לא נכונות והעניין של כל תושבי הרחוב עומד בפני הסדרה". כאמור מתגובת הוועדה המחוזית עולה כי ניסיון ההסדרה של מהנדס הוועדה נעצר.
עו"ד סמדר בן דור, המייצגת את שכני משפחת פולק ציינה כי מאז החלטת ועדת הערר היא פנתה לכל גופי האכיפה כדי ליישם את הוראות הוועדה אך דבר לא נעשה. לאחרונה הגישו השכנים תביעה אזרחית נגד משפחת פולק.
יו"ר האופוזיציה, חברת המועצה הילה שלם רובין: "לצערנו לא פעם אמרנו שבקרית אתא החוק הינו ברמת המלצה, נראה לפי תגובת העירייה כי היא מחבקת את מדיניות "המערב הפרוע" או שלפחות נראה כי מאמצת אותה רק כשזה מתאים לה או רק למיוחסים ובאופן לא שיווני, מצב זה חמור מאוד. דוגמה נוספת המראה העדר מנהיגות או חזון לעיר, זה מה שקורה שנמצאים זמן רב מדי על אותו הכיסא. לו ראש העיר והעירייה היו באמת דואגים לתושבים, היו יוצרים פתרונות והסדרה של הנושא ומטיבים עם התושבים באופן חוקי ומסודר".
מהוועדה המקומית לתכנון ובנייה קרית אתא נמסר: "הנתונים שהועברו לתגובתנו אינם מדויקים לרבות העובדה כי חלק מן השטחים הנזכרים בבקשתכם אינם מצויים כלל בתחום השיפוט העירוני. הנושא נדון בוועדת ערר ובעקבותיו הוגשה תב״ע נקודתית הנמצאת בוועדה המחוזית. הוועדה המקומית מקדמת תוכנית שמטרתה מענה לאפשרויות השימוש בשטחים המצויים בסמיכות לשטחים חקלאיים בתחום שיפוט של רשות אחרת״.
מהוועדה המחוזית, במסגרתה פועלת ועדת הערר, נמסר כי התוכנית שקודמה על ידי המקומית נעצרה בוועדה המחוזית, שאמורה לאשר תוכניות כאלו.
מהמועצה האזורית זבולון נמסר: "אנו לומדים את הנושא".