לחץ משולב של תושבי שכונת גלי ים, כולל איום בחרם, ושל עיריית קרית ים עשה את שלו ובעלי מרכז מסחרי חדש בשכונה הודיעו כי אין הסכם שכירות עם עמותה המפעילה בית מדרש, וגם לא יהיה.
4 צפייה בגלריה
הכרזות שניתלו במתחם המסחרי החדש בגלי ים
הכרזות שניתלו במתחם המסחרי החדש בגלי ים
הכרזות שניתלו במתחם המסחרי החדש בגלי ים
(צילום: פרטי)
תושבי שכונת גלי ים החדשה המתינו זמן רב לפתיחת מרכז מסחרי שישרת אותם, אבל להפתעתם גילו כי יותר ממחצית השטח לא יוקצה לבתי מסחר ובתי קפה אלא לבית מדרש "שובה ישראל", של הרב יאשיהו פינטו. התושבים נחשפו למספר כתבות בו תואר מה מתרחש בכוללים דומים של אותו גוף דתי, בין השאר בבת ים, כאשר לטענת התושבים מדובר בבית מדרש בעל אופי אלים.

עצומת תושבים בקרית ים


מיד הועלתה עצומה לרשת בה חתמו כמעט 400 תושבים. בעצומה נכתב: "כפי שכולנו שמענו שטח במרכז המסחרי הושכר לצורך בית מדרש של חסידיו של הרב פינטו ולאחר בדיקה התברר כי האופי של בתי המדרש שלו הוא אלים ומועד לפורענות של עבריינות והשחתה. אנו כתושבי השכונה לא מעוניינים בפעילות שכזו בשכונתנו, אין לנו בעיה עם דת ובתי כנסת אך זהו לא הסיפור. להבנתנו בשטח המסחר היו אמורים להיפתח עסקים לרווחת הדיירים ונשמח שכך יהיה! נשמח לחתימתכם כהסכמה".

4 צפייה בגלריה
שכונת גלי ים בקרית ים
שכונת גלי ים בקרית ים
שכונת גלי ים בקרית ים
(צילום: נחום סגל)

הדיירים צירפו לעצומה לינק לידיעות וסרטונים לגבי אופי הפעילות במוסדות דומים ברחבי הארץ, בעיקר בסניף בבת ים. הרבה דיירים צפו בתחקיר שכאן 11 עשו על הסניף של אותה חסידות בבת ים. אחד הדיירים: "זה מזעזע, המון עבריינים, משתלטים על שטחים ציבוריים ועושים במקום כבשלהם. אנחנו נכנסים למאבק. הבטיחו לנו מרכז מסחרי לטובת תושבי השכונה, בפועל שליש ממנו הולך להיות שייך לדבר הזה, לדעתי עסקים אחרים לא ירצו להיכנס לשם".
בהמשך הוציאו התושבים גם מספר כרזות נגד הכוונה להקים "כולל" במרכז המסחרי, כולל אפשרות להכרזת חרם על המרכז המסחרי כולו.

4 צפייה בגלריה
הכרזות שניתלו במתחם המסחרי החדש בגלי ים
הכרזות שניתלו במתחם המסחרי החדש בגלי ים
כרזות נגד הכוונה להקים "כולל" במרכז המסחרי החדש בגלי ים
(צילום: פרטי)

עו"ד עדי פשקו כץ, תושבת השכונה שריכזה את מאמץ התושבים: "תושבי השכונה רכשו את הדירות תחת הבטחה לשכונת דגל צעירה הכוללת מרכז מסחרי שישרת את רווחת התושבים. משנודע לנו שמרבית המרכז עלול להיות מושכר לטובת כולל ללימודי תורה, שלא תואם את צרכי התושבים בשכונה כלל- פניתי בשם תושבים בשכונה לראש העיר לבחינת הנושא. ראש העיר קיבל את הפנייה והחל לפעול מייד- אין לי כל ספק כי ראש העיר שכבר הוכיח בעבר שהתושבים תמיד בראש מעייניו ימצא פתרון מהיר לסוגיה וידאג למרכז הולם לרווחת התושבים".

עיריית קרית ים: ייעוד הקרקע מסחרי, ולא ציבורי


עיריית קרית ים נכנסה לתמונה ובדקה את הנושא מול הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, שם התברר כי ייעוד השטח בו הוקם המרכז המסחרי הוא מסחר בלבד בעוד כולל צריך לפעול בשטח שיעודו ציבורי.
העירייה גם ערכה מספר בדיקות מול בעלי המרכז המסחרי, חברת אדר סנדריה. היום (רביעי) מסרה העירייה תגובה ממנה עולה כי נושא הקמת הכולל ירד מהפרק: "אמנם, מדובר במרכז מסחרי אשר בבעלות פרטית, אולם מיד עם קבלת פניות התושבים העירייה פנתה לוועדה המקומית לבדיקת ייעוד הקרקע במבנה. נמצא כי ייעוד הקרקע הינו מסחרי, ולא ציבורי. כמו כן, לאחר בדיקה נוספת מול בעל הנכס, נמצא כי אין חוזה בתוקף בין בעל הנכס לבין המעוניינים בהקמת הכולל ולדבריו לא צפוי להיות כזה. על כן, אנו בטוחים שהדברים יבואו על מקומם וכי המשך פיתוחה של שכונת גלי ים והמרכז המסחרי ימשיך על דרך המלך".

4 צפייה בגלריה
עיריית קרית ים
עיריית קרית ים
עיריית קרית ים
(צילום: מיכל ראובן)

ויק קושניר מחברת פלמינגו, המשווק את המתחם של אדר סנהדריה בגלי ים: "המתחם בגלי ים הוקם על מנת לשרת את כלל התושבים. אנחנו פועלים קשה מאוד מדי יום כדי לבנות תמהיל מדויק ומתאים לשכונה. אנחנו מכניסים למתחם גופים גדולים שישרתו את הציבור לרבות סופר, בנק, קופת חולים, חדר כושר ועוד.

קראו עוד:

"לגבי עצומת הדיירים, אכן הייתה לנו התנהלות לגבי פתיחת בית כנסת במקום שמטרתו הייתה לשמש את תושבי השכונה לתפילות מנחה וערבית בלבד.
"על פי התב"ע במקום, המרכז המסחרי יכול לשמש למסחר ומשרדים בלבד וככל ונהיה מעוניינים לפתוח בית כנסת או כל דבר אחר החורג מהתב"ע נצטרך שימוש חורג ואת אישורם של תושבי השכונה.
"כפי שציינתי בהתחלה, המקום נועד לשמש את תושבי השכונה ואנו לא מעוניינים במלחמות עם אף אחד. ככל ולא תהיה הסכמה לפתיחת בית הכנסת במקום, לצערי לא נוכל להתקדם איתם.
"כמשווק המתחם, חשוב לי לציין, שבין חברת אדר סנהדריה לבין בית הכנסת טרם נחתם כל חוזה. ממש בקרוב, נערוך פתיחה חגיגית במתחם ונזמין את כל תושבי השכונה להנות מהעסקים שייפתחו במרכז המסחרי. מאחלים לכולם שייהנו מהמתחם".
פורסם לראשונה: 19:20, 10.07.24