חברת מערכות הלחימה רפאל הגישה עתירה בבית המשפט המחוזי בחיפה נגד עיריית קרית ים על דרישת תשלום של כ־1.2 מיליארד שקל בהיטלי פיתוח על המתחם הביטחוני "מכון דוד"' המצוי בתחומה המוניציפלי מ־2018.
2 צפייה בגלריה
רפאל
רפאל
מכון דוד
(צילום: נחום סגל)
"עסקינן בדרישת תשלום שנרקמה בעקבות שיוך מתחם למשיבה (עיריית קרית ים, א"ג), באמצעות גורמים פרטיים בעלי אינטרס זר, הפועלים בשם המשיבה תוך ניצול כוחה השלטוני - בניסיון להתעשר בניגוד לדין על חשבון אחד המפעלים החשובים ביותר, העוסק בביטחון ובהגנה על תושבי המדינה" - כך טענה רפאל בעתירה באמצעות עורכי הדין מלכה אנגלסמן ואריאל בן בש"ט ממשרד מ.פירון ושות'.
קראו עוד >>
יצוין, כי העתירה היא נגד קרית ים, אבל למעשה חמש רשויות מקומיות הסמוכות לרפאל שותפות לדרישת התשלום ואמורות לקבל חלק מהכספים, אם יתקבלו.
כזכור, רפאל שויכה מוניציפאלית באופן פורמלי ב-2018 לקרית ים, אבל למעשה חמש רשויות מהאזור אמורות לקבל ארנונה מהמפעל. לאחר שחויבה בתשלום ארנונה (גובה החיוב עדיין נדון בבתי משפט, א"ג), הוציאה קרית ים גם דרישה לתשלום היטלי פיתוח בסך מעל 1.2 מיליארד שקל.
רפאל עתרה נגד החיוב בטענה שלא נעשה בתום לב: "דרישת התשלום התקבלה בהפתעה מוחלטת אצל העותרת, שכן מדובר במתחם נפרד הגדול כמעט פי אחד וחצי משטחה הכולל של המשיבה, בו העותרת פועל מעל שבעים שנה באופן עצמאי... המשיבה לא הקימה ולא השקיעה דבר בהקמת התשתיות המשרתות את המתחם ודרישתה לתשלום עתק "יש מאין" באמתלה של היטלי פיתוח, נעדרת זיקה לביצוע תשתיות למתחם ואין היא מגלה עילה לחיוב על פי כל דין.
2 צפייה בגלריה
דוד אבן צור
דוד אבן צור
חמש רשויות אמורות לקבל ארנונה מהמפעל. דוד אבן צור
(צילום: נחום סכל)
"דרישת התשלום מבוססת על תחשיבים פגומים רצופי טעויות מהותיות וקיצוניות שגרמו לניפוח תעריפים בעשרות אחוזים, וזאת במסגרת עדכון שנעשה במיוחד וטרם עת על ידי המשיבה בחוסר תום לב - לקראת הוצאת דרישת התשלום לעותרת ויודגש: דרישת התשלום הוצאה ללא כל הצדקה עניינית ובניגוד גמור לדין".
רפאל טענה עוד, כי מדובר בניסיון שנעשה שלא בתום לב להתעשר על חשבונה. עוד היא טוענת כי דרישת תשלום לא נשלחת עם העתק והפניה מראש למשרד עורכי דין מהמגזר הפרטי שינסה להסביר ולהגן על החיוב. "חמור מכך, פניות רבות בכתב ובעל פה לב"כ המשיבה להמצאת מסמכים נדרשים בסיסיים וחיוניים לבדיקת דרישת התשלום, כגון מסמכים מקצועיים של מהנדס העיר. עוד טוענת רפאל כי נאלצה לפנות לעירייה מכוח חוק חופש המידע כדי לקבל מסמכים מסוימים.
הטענה של רפאל היא כי העירייה ביקשה למעשה שהנושא יגיע לערכאות, "כאשר מחוללי רעיון החיוב ינסו להצדיקה ולהכשירה, כששכרם תלוי כנגזרת מהסכומים שיצליחו לגבות "יש מאין". לטענת רפאל, יש לבטל את דרישת התשלום כיוון שאין כל עילה חוקית לחייב אותה בהיטלי סלילה תיעול ושצ"פים, כאשר בפועל העירייה לא ביצעה כל עבודות במתחם רפאל. לאור כל הנימוקים הללו, ביקשה רפאל מבית המשפט להורות לעירייה לבטל את החיוב ולחייב אותה בהוצאות.
מעיריית קרית ים נמסר: "בעקבות שיוכו של מתקן רפאל לשטחה המוניציפלי של קריית ים כבר בשנת 2018, נדרש מהמפעל לשלם, לראשונה בתולדותיו, מס אמת הכולל היטלי פיתוח, מס המשולם על ידי כל עסק במדינת ישראל עם פתיחתו. גודלו וחשיבותו של מתקן רפאל רק ממחישים את הצידוק העקרוני לדרישת התשלום - אם עסקים קטנים מסוגלים לשלם זאת, כך גם מפעל עתיר הכנסות.
"חשוב לציין כי הכנסות מהיטלי פיתוח מיועדות באופן ישיר לשם פיתוח תשתיות ציבוריות, פיתוח כבישים, בינוי שטחי ציבור ועוד, קרי מדובר בהשפעה ישירה באיכות חייהם של כרבע מיליון תושבים בחמש רשויות מקומיות במטרופולין המפרץ: קרית ים, קרית מוצקין, קרית ביאליק, עכו ומטה אשר".
פורסם לראשונה: 08:00, 26.04.22