בית המשפט המחוזי בחיפה, בהרכב שכלל את אב"ד השופט יחיאל ליפשיץ, השופטת גלית ציגלר והשופט שמואל מנדלבום גזר אתמול (שני) פה אחד את דינו של הנאשם קוסאי עבאס ל-17 שנות מאסר, לאחר שהורשע בעבירות של מעשה טרור, ניסיון רצח וכן בעבירות נוספות, בהקשר לאחד מאירועי "שומר החומות" שהתרחש בעכו בחודש מאי 2021, במהלכו הותקף מור ג'נאשווילי.
4 צפייה בגלריה
קוסאי עבאס
קוסאי עבאס
קוסאי עבאס ומור ג'נאשווילי
(צילום: גיל נחושתן)
בית המשפט הפנה לנסיבות האירוע – מור נסע ברכבו והיה בדרכו לבקר את אמו שהתגוררה בסמוך למקום התקיפה. כאשר התקרב למקום מגורי האם, הותקף רכבו במטר של אבנים, הוא איבד שליטה על הרכב וניסה להימלט, אולם ההמון – ובכלל זאת הנאשם – המשיך לתקוף אותו גם כאשר מור התמוטט פצוע על הקרקע.
הנאשם באותו שלב המשיך והיכה את מור באמצעות רגל שולחן בראשו. המתפרעים והנאשם חדלו להכות את מור רק לאחר התערבותו של השייח' עבאס זכור שדרש מהם לעשות כן.

4 צפייה בגלריה
מור ג'נאשוילי בבית המשפט
מור ג'נאשוילי בבית המשפט
מור ג'נאשווילי, קורבן הלינץ' בעכו בזמן שומר החומות
(צילום: גיל נחושתן)

וכך תיארו השופטים את המקרה: " מדובר באחד המקרים הקשים מאירועי "שומר החומות", במהלכו הותקף מר מור על ידי קבוצת מתפרעים בעיר עכו, ונחבל באופן קשה. כאמור בהכרעת הדין, המתלונן היה בדרכו לבקר את אימו שהתגוררה בעכו ונקלע ללינץ' אכזרי ואלים במהלכו מתפרעים תקפו אותו באמצעות בעיטות, הטחת אבנים ומקלות, ורכבו הוצת".

"כבר השלמתי עם המוות"


השופטים מצטטים בגזר הדין את עדותו של מור: "בשלב הזה כבר הבנתי שאני הולך להיות בלינץ' ולא התפרעות, הבנתי שזה הולך פשוט להיות לינץ', הבנתי שאין לי דרך לנסוע אחורה כי אני בכיכר, לנסוע אחורה זה לא משהו שאפשרי, זורקים עליי כבר אבנים. החלטתי שאני נס על נפשי, עושה הכל כדי להילחם על החיים שלי ומבין שאם אני עכשיו לא עושה משהו כדי להגיע כמה שיותר קרוב לבית של אמא שלי ששמה אנשים מכירים אותי, אני אומר על החיים שלי תודה ולהתראות. ... החלטתי לנסוע קדימה, ישר לכיוון הבית של אמא שלי, שזה ממש חמישים מטר.

4 צפייה בגלריה
מור ג'נאשוילי בבית המשפט
מור ג'נאשוילי בבית המשפט
"זעקתי זעקות אימים". מור ג'נאשוילי בבית המשפט
(צילום: גיל נחושתן)

"איבדתי שליטה עם כל האבנים, סלעים שזרקו עליי, ארוניות, הם פשוט היו בלי רחמים.... וזעקתי זעקות אימים, זעקות שמישהו ישמע אותי. מהשכנים, שמישהו ירד, שמישהו שמכיר אותי. זו שכונה שבסופו של דבר, גרתי בה ארבע שנים, חמש שנים, מישהו, כאילו מכירים אותי שם. ידעתי שמישהו ישמע אותי, מישהו ידע, מישהו יעזור לי. אבל בשלב מסוים כבר השלמתי עם המוות, ידעתי שאני לא אצא משם. כאילו צרחתי צרחות של כאילו בן אדם שמוסר את נפשו... התחלתי לרוץ לכיוון הכניסה של אמא שלי, פשוט כל ההמון, היו שם, היו איזה ארבעים שפשוט החליטו שהם לא עוזבים אותי.
"רדפו אחריי, שמו לי רגל, הפילו אותי על הקרקע, בעטו בי בפרצוף, אני זוכר. זה בעצם השלב שאיבדתי הכרה. אני זוכר שנתנו לי עם מוטות ברזל ועץ, גם כשאני על הרצפה מדמם. אני זוכר לפני שאיבדתי הכרה, את כל הפנים שלי נחתכות. מפה אני איבדתי הכרה, אני לא זוכר מה קרה איתי מאז".

180 אלף שקל פיצוי


בא כוח הנאשם לא חלק על חומרת האירוע, אך טען כל שלאל ידו כדי להאיר את הנתונים המצדיקים הקלה בעונש ועומדים, ולו באופן יחסי, לזכות מרשו. אשר לנסיבות הקשורות בביצוע העבירה, נטען כי מדובר במעשים שנעשו ללא תכנון מוקדם. גם אם הנאשם יצא מביתו "לחפש צרות" וכדי להתעמת עם כוחות המשטרה ועם יהודים, כפי שנקבע בהכרעת הדין, לא היתה לו כל כוונה מוקדמת לחבול באופן קשה במתלונן, לא כל שכן להמיתו.

4 צפייה בגלריה
קוסאי עבאס
קוסאי עבאס
עבאס באחד הדיונים בבית המשפט
(צילום: גיל נחושתן)

זאת ועוד, חרף הרשעת הנאשם בביצוע עבירות ממניע גזעני, אין מדובר בכוונה כללית או אידיאולוגית לפגוע ביהודים באשר הם, אלא באירוע "מתגלגל" שהתפתח על רקע אירועי אותם ימים, ובפרט על אתר ועם הגעת המתלונן לכיכר בה שהה אותה עת הנאשם. במילים אחרות, אין להשוות את עניינו של הנאשם למקרים בהם מפגעים יוצאים את ביתם מצוידים בכלי נשק מתוך כוונה מוגדרת ומוקדמת לפגוש ביהודי ולפגע בו.

קראו עוד:

בית המשפט ציין לחומרת מעשיו של הנאשם, סקר את הפסיקה בנדון ואת אמות המידה לענישה שנקבעו בפסיקת בית המשפט העליון, ובסופו של דבר גזר את עונשו של הנאשם ל־ 17 שנות מאסר, וכן רכיבי ענישה נוספים הכוללים פיצוי לנפגע בסכום של 180 אלף שקל.
יצוין כי בפרשת הלינץ' הוגשו 9 כתבי אישום. בכתב האישום נגד קוסאי נכללו עוד שני נאשמים שהגיעו לעסקת טעון ועונש שנגזר מזמן: הנאשם הראשון בילאל חילואני הורשע בהתפרעות ונגזרה עליו שנת מאסר, והנאשם השני אדהם בשיר הורשע במעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה ונגזרו עליו 10 שנות מאסר.
גזר הדין השבוע הוא הראשון שניתן בעניינו של מי שהורשע בעבירת ניסיון רצח בתקופת שומר חומות. הפרקליטות ביקשה לגזור על הנאשם מעל לעשרים שנה.
פורסם לראשונה: 08:26, 28.11.23