ארבע קבוצות בינלאומיות הגישו הצעות למכרז הסופי של הרכבת הקלה "נופית", שפרסם משרד התחבורה, באמצעות חברת "חוצה ישראל". זאת, לאחר שעברו את שלב המיון המוקדם (P.Q) של המכרז.
3 צפייה בגלריה
רכבת קלה חיפה-נצרת
רכבת קלה חיפה-נצרת
רכבת קלה חיפה-נצרת
(הדמיה: משרד התחבורה)
הרכבת הקלה "נופית", פרויקט ענק שיחבר בין יישובי המטרופולין חיפה, דרך קרית אתא ועד ויביא לצפון את בשורת הרכבת הקלה גם ליישובי הפריפריה.
ארבע הקבוצות שעלו לשלב הגמר מורכבות מחברות בינלאומיות מובילות וחברות ישראליות: (1) Shafir, CAF (4) Alstom, Electra, Minrav (3) Comsa, Dan, Denya Cebus (2) Shikun, Binui, Egged.

3 צפייה בגלריה
רכבת קלה חיפה-נצרת
רכבת קלה חיפה-נצרת
רכבת קלה חיפה-נצרת
פרויקט הרכבת הקלה "נופית" מקודם בשיטת P.P.P כאשר הזוכה במכרז מממן ומתכנן את הפרויקט, ולאחר מכן גם אחראי על הקמתו ותפעולו של המיזם. עבודות הזכיין צפויות להתחיל במהלך השנה הבאה והרכבת הקלה צפויה להתחיל לפעול כארבע שנים לאחר מכן.
הזוכה במכרז, יהיה אמון על תכנון, אישור, הקמת, אספקת והתקנת כלל המערכות הרכבתיות של הפרויקט, רכש הקרונות, הפעלה ואחזקה לתקופה של כ- 25 שנה. בין המערכות אותן יידרש הזכיין לספק: מערכות איתות, חשמול הקו, מערכות תקשורת, מערכות כרטוס ומידע לנוסעים, הקמת מסילות, הקמת התחנות, מתחם דיפו, מרכז בקרה ועוד.
לאור צפי גידול האוכלוסין בגוש העירוני נצרת בכ-40% עד 2040, גידול האוכלוסין ביישובים שפרעם וקרית אתא בכ-70% עד 2040 וגידול בתעסוקה בכ-60% עד 2040, מדובר בפרויקט משנה מציאות עבור תושבי האזור.
הרכבת הקלה 'נופית' עתידה לשרת את תושבי הצפון ומיועדת ליצור רצף תחבורתי מהיר, זמין ונגיש באמצעות חיבור גושי ההתיישבות במטרופולין הצפוני – גוש חיפה, הקריות וגוש נוף הגליל-נצרת.
במשרד התחבורה ציינו כי הרכבת הקלה הנה אמצעי תחבורה מתקדם וידידותי לסביבה, שיופעל בחשמל, באמצעות טכנולוגיה חדשנית וירוקה, שתאפשר לראשונה בישראל נסיעה רצופה במקטעים עירוניים ובין-עירוניים, ללא צורך בהחלפת אמצעי תחבורה.
אורכו של קו הרכבת הקלה נופית הוא כ-41 ק"מ, ויוקמו בו כ-20 תחנות איסוף והורדה של נוסעים, חניוני "חנה וסע" לאורך התוואי, מתחם דיפו ומרכז בקרה. בקו יפעלו מעל 30 רכבות בתדירות נסיעה מרבית של כל 4 דקות, וצפויים לנסוע בה כ- 100 אלף איש ביום, במהירות נסיעה מתוכננת של עד 100 קמ"ש. זמן הנסיעה מקצה לקצה (חיפה- נצרת)- 50 דקות.
יצוין, כי משרד התחבורה לא ציין אומדן לגבי עלות הפרויקט, אבל ההערכה שפורסמה בעבר מדברת על כ-8 מיליארד שקל. כאמור, הזכיין יממן את הפרויקט תמורת הפעלתו למשך 25 שנה.
שרת משרד התחבורה, תא"ל במיל, מירי רגב: "היציאה למכרז להקמת הרכבת הקלה "נופית", פרויקט ענק שיחבר את נצרת ויישובי הגליל למטרופולין חיפה, מביאה עמה בשורה גדולה לתושבי הצפון, בשורה של התחדשות וצמיחה, של חיבור בין הפריפריה למרכז, של חופש תנועה וחופש בחירה תעסוקתי.

3 צפייה בגלריה
רכבת קלה חיפה-נצרת
רכבת קלה חיפה-נצרת
רכבת קלה חיפה-נצרת
(הדמיה: RDV Systems)

ארבע קבוצות מובילות ורבות מוניטין, שכל אחת מהן מייצגת שיתוף פעולה ישראלי ובינלאומי, ניגשו למכרז, מתוך הבעת אמון מרשימה בחוסנו, ביציבותו ובעתידו של המשק הישראלי. יחד עם תושבי הצפון, אנו ממתינים בציפייה לבחירת הזוכה ולתחילת העבודות, כבר במהלך השנה זו".

קראו עוד:

מנכ"ל חוצה ישראל, דן שנבך: "אנו מתקדמים בצעדי ענק למימוש פרויקט הרכבת הקלה 'נופית', פרויקט הדגל של חוצה ישראל שיביא למהפכה תחבורתית, חברתית וכלכלית בצפון.
"הקבוצות הבינלאומיות המתמודדות במכרז מורכבות מהחברות המובילות והמקצועיות בעולם בתחומי התשתית, ההפעלה והמימון, מה שמעיד על הבעת אמון בפרויקט ובחשיבותו למערך התחבורה בישראל ואזרחיה."