צה"ל הציב מאז תחילת המלחמה קציני בריאות הנפש בכל בתי החולים בארץ בהם נקלטים חיילים, וזאת כחלק מלקחי מלחמת לבנון השנייה. מטרת הצבת הקב"נים כבר במגע הראשון של החיילים עם צוותים רפואיים היא לאבחן, מוקדם עד כמה אפשר, מצבים של טראומה ופוסט טראומה. בנוסף, הוקם מערך של קב"נים ממש בסמוך לכוחות הלוחמים בחזית, גם בצפון וגם בדרום, במטרה להנגיש את השירות לחיילים שזקוקים לכך ולהקל על תהליכי השיקום.
3 צפייה בגלריה
פינוי פצועים לבית החולים במלחמת "חרבות ברזל"
פינוי פצועים לבית החולים במלחמת "חרבות ברזל"
פינוי פצועים לבית החולים במלחמת "חרבות ברזל"
( צילום: גיל נחושתן)
סרן שי, תושב קרית מוצקין, קיבל צו 8 כבר למחרת מתקפת הפתע בזמן לא טוב. במשך כל היממה שקדמה לכך הוא עסק באיתור שני בניו, גד ודן, שהשתתפו במסיבה ברעים. באותו יום הוא סיפר ב"ידיעות המפרץ": "הייתי איתם כל הזמן בקשר וזה היה קשה מאוד עבורם. אנשים נהרגו סביבם, מחבלים צדו בשדות את הצעירים הללו. בחלקם ירו, אחרים נלקחו כפותים לעזה. דן חולץ בסביבות השעה 13.00, גד בסביבות 14.00. הם תיארו מה קורה סביבתם, הנה חוטפים פה ילדה, דברו בשקט שלא ישמעו אותם. בשלב מסוים אמרו אבא, אנחנו אוהבים אותך. היה פה מזל גדול או נס, כל אחד עם ההגדרות שלו".

אבחון ראשון


כמה שעות לאחר אותו ריאיון הוצב בבית החולים העמק בעפולה. במקביל, גם ילדיו עוברים הליך שיקום. "הילדים בסדר, הם יצאו לקפריסין, הייתה שם סדנא מאוד משמעותית לניצולים מהתופת ברעים. כעת הם במעקב בקופת חולים. במקרים כאלו צריך לא לחפור ולהתערב אלא לפקח מהצד. ברוב המקרים המוח מקטלג וסוגר אירועים כאלו טראומטיים בתא צדדי והחיים נמשכים. הם נשארים שם מאחורי מחסום כל החיים אלא אם יש טריגר להוציא אותם החוצה או שבגיל מבוגר זה פתאום פורץ שוב".
סרן שי (55) נשוי פלוס שלוש, מתגורר בקרית מוצקין כל השנים. הוא גדל והתחנך בעיר ובצבא שירת כחוקר מצ"ח. לאחר השירות למד תואר ראשון בעבודה סוציאלית ואז גם הוכשר כקב"ן. בחייו האזרחים הוא לא עוסק כלל בטיפול אלא בהשקעות ופיתוח מיזמים.
מאז 8 באוקטובר הוא ישב במשרדי ר"ם 2 בבית חולים העמק ומוודא שכל חייל שמגיע לחדר המיון מקבל טיפול כולל בדיקה בפן הנפשי. "התפקיד שלי הוא לעשות איבחון ראשוני ולראות אם יש צורך בהמשך טיפול נפשי. במידה והתשובה היא כן, אני מעביר את המשך הטיפול לגורמים המתאימים".
באילו מקרים טיפלת?
סרן שי: "הגיע חייל לחדר מיון והתלונן על כאבי גב. הצוות ראה שהוא לא מאופס וקראו לי. תחקרתי אותו קצרות ואז התברר כי הוא במחנה שורה, לשם הובאו הגופות מהמסיבה בנובה, ובמהלך העברת הגופות, אחד השקים נפתח ונפלו עליו ידיים של הנרצח. לא הייתה לו בעיית גב אמיתית אבל בהחלט הייתה לו בעיה נפשית שדורשת טיפול".


3 צפייה בגלריה
קב"ן, סרן שי
קב"ן, סרן שי
מאז תחילת המלחמה 1,600 חיילים פיתחו תסמינים של הלם קרב, סרן שי
(צילום: דובר צה"ל)

הלם קרב


לדברי סרן שי, הצבת קב"נים קרוב לחיילים הוא לקח של מלחמת לבנון השנייה: "באותה מלחמה אנשים השתחררו ללא כל טיפול ופיתחו תופעות של פוסט טראומה מאוד קשות. הוכח מחקרית כי טיפול בפוסט טראומה שמוענק כמה שיותר מהר משעת האירוע מחזיר הכי מהר את המטופל למצב תקין וגם להחזיר אותו ליחידה כמה שיותר מהר.
"זה כמו שמחזירים נהג שהיה מעורב בתאונה להגה. אחרת הוא ימשיך לסחוב את זה וזה יפגע באיכות החיים שלו. זה קורה רבות לחיילים שהשתתפו בקרב, שאיבדו חברים, שאנשים נהרגו לידם. כשהם בלהט הקרב, שהאדרנלין חזק, הם לא שמים לב אבל אחר כך הכל צף".
לדבריו מאז תחילת המלחמה מערך בריאות הנפש פרוס עד קצה יכולתו ובמלוא היכולות שלו: "לא הייתה פריסה בעוצמה כזו מעולם. קולטים חיילים מעניקים להם מענה מקסימלי, מוודאים שכל מי שצריך מקבל טיפול"
תוצאות הפריסה הזו כבר נראים בשטח: לא פחות מ-1,600 חיילי צה"ל פיתחו תסמינים של הלם קרב מאז תחילת התמרון הקרקעי ברצועת עזה לפני כחודשיים. לפי נתונים שפורסמו השבוע, 76 אחוז מהחיילים חזרו ללחימה לאחר טיפול ראשוני בידי חיילים בשטח או בידי קציני בריאות הנפש שמוצמדים ליחידות ונוכחים כל העת בסמוך לאזורי הלחימה.

3 צפייה בגלריה
האחים דן וגד ליברזון מקרית מוצקין
האחים דן וגד ליברזון מקרית מוצקין
האחים דן וגד שניצלו ממסיבת הטבח ברעים
(צילום: פרטי)

בין התסמינים: רעד בלתי נשלט, הפרעות שינה והתפרצויות זעם. תסמיני הלם קרב יכולים להופיע תוך כדי פעילות או בסמוך אליה, והחייל הסובל מהם עלול לחוש, בין השאר, האצה בדופק, זיעה מוגברת, עלייה פתאומית בלחץ הדם, רעד בלתי נשלט בגוף, בלבול וחוסר מיקוד. הלם קרב נושא עימו גם השפעות נפשיות מרחיקות לכת, דוגמת חרדה, דיכאון, הפרעות שינה, חוסר שקט, התפרצויות זעם פתאומיות ופגיעה ביכולת הרגשית.

קראו עוד:

שוחררו משירות


קיים טיפול ראשוני להלם קרב, שיחזיר את החייל לתפקוד ויחסוך ממנו תחושת חוסר אונים, שעלולה להחמיר את התסמינים; אולם אם הם נמשכים יותר מארבעה שבועות, החייל עלול להידרדר לפוסט טראומה קשה, שמצריכה התערבות טיפולית מעמיקה יותר. ואכן, לפי הנתונים שפורסמו, כ-250 חיילים שוחררו משירות בעקבות התמשכות תסמיני הלם הקרב במלחמת חרבות ברזל.
אתה יודע להעריך כמה זמן עוד תהיה במילואים?
"כפי שזה נראה עכשיו, נהיה מגויסים עוד הרבה זמן. אין צפי לשחרור".
מה תהיה תמונת הניצחון שלך?
"שחטופים יחזרו הביתה, שיהיה סדר חדש, שעם ישראל יחיה בבטחה. אין מדינה מתוקנת שילדים ייצאו למסיבה ויטבחו אותם כמו בשואה".