סיגל כהן (57), תושבת קרית ביאליק, מתחילה את תפקידה כמנהלת מחוז חיפה במשרד החינוך. כהן, אם לארבע בנות, בעלת ותק של 30 שנה במערכת החינוך במגוון תפקידי הוראה, הדרכה וניהול.
2 צפייה בגלריה
"למורים יהיה קוד לבוש ייצוגי ורשמי". סיגל כהן
"למורים יהיה קוד לבוש ייצוגי ורשמי". סיגל כהן
מנהלת המחוז במשרד החינוך. סיגל כהן
(צילום: שרון צור)
"אין ספק שהעיתוי לתפקיד חינוכי משמעותי, בזמן מלחמה הוא מורכב מאוד", היא אומרת. "במיוחד כשמדובר בתפקיד חדש עם אחריות רבה כל כך".
מה הכי מדאיג אותך?
"אני רוצה שתיפתח שנה עם אפס תקלות, שכל הרשויות והמנהלים יצליחו לפתור משברים קטנים. אין לנו משברים דרמטיים. אחד הנושאים המעסיקים השנה הוא שגרת החירום שמעסיקה את כולם".
אתם ערוכים לכל תרחיש?
"כן בהחלט. אנחנו בקשר הדוק עם המנהלים, ויש לנו חדר מצב חלופי הנמצא בדרום המחוז במקרה ולא נוכל לעבוד במשרדים. לא פחות חשוב זה להתמודד עם נושא החוסן, אחרי שנה כזו. יש מורים במילואים, יש מורות שהבעלים היו או כרגע במילואים, יש תלמידים רבים שאחד ההורים מגויס, ויש משפחות שכולות, ומשפחות של חטופים ומשפחות של פצועים. ויש לא מעט ילדים עם חרדות. התפקיד שלנו זה להחזיק את עניין החוסן, להיות בקשר עם יועצות בתי הספר.
מה מצבנו מבחינת מיגון?
"נושא המרחבים המוגנים הוא באחריות פיקוד העורף ואנו עובדים איתם באופן הדוק. ברוב המקומות במחוז, פערי המיגון הקיימים הם לא גדולים ביחס לפערים במדינה. אם יהיה סיכון ממשי ותתקבל הוראת השעה, כל בית ספר מכיר את המרחבים המוגנים העומדים לרשותו".

1,000 מפונים


המלחמה שינתה משהו בתוכנית הלימודים הצפויה?
"ישנה התייחסות משמעותית בבתי הספר להיבט הרגשי. בעניין הפדגוגי - ישנם תוכניות והתייחסות מיוחדת לצמצום פערים. ישנה תוכנית 'צומחים מחדש' שתפעל בכיתות א' ו-ג' ותיתן מענים פרטניים לתלמידים הזקוקים לכך".

2 צפייה בגלריה
"למורים יהיה קוד לבוש ייצוגי ורשמי". סיגל כהן
"למורים יהיה קוד לבוש ייצוגי ורשמי". סיגל כהן
"למורים יהיה קוד לבוש ייצוגי ורשמי". סיגל כהן
(צילום: שרון צור)

מה עם המפונים?
"בשנה שעברה היה שיא של 4,000 מפונים מצפון ודרום. לשמחתנו חלק גדול חזרו לבתיהם וכעת יש כאלף תלמידים מפונים שרובם משולבים בתוך הכיתות. הרבה מהם בחיפה, חוף הכרמל וזיכרון, ומעט בחדרה. יש גם בית ספר עצמאי שפועל בתוך מוצקין ונקרא סוצקין"
עד כמה נכנסת פוליטיקה לבתי הספר?
"אנחנו מנסים לא לערבב פוליטיקה. תלמידים הם לא קהל שבוי, ולא יכול להיות שדעה של מורה תיכנס לכיתה באופן לא מושכל. יש מקום לעודד מחשבות ודעות בשיעורי אזרחות, אבל על המורה לעשות זאת ברגישות ובחוכמה תוך תרבות דיבור".
איך הקשר עם שר החינוך?
"השר עושה כל שניתן להבטיח את פתיחת השנה בהצלחה. הוא נכנס לפרטים הקטנים כדי לתת מענה לכל המשברים". השנה קלט המחוז 51 מנהלים חדשים, מתוכם שבע מנהלות חדשות בבתי הספר השונים בקריות: "רוח המנהל היא הרוח הכי משמעותית, המנהלים יוצרים את האקלים החיובי בבית הספר, הם מנהיגי הקהילה ואנו נמצאים בקשר ישיר עם המנהלים לסייע להם, לחזק ולהוקיר. בסוף הסיפור זה ההון האנושי שלנו המורים".
מה תעשי שלא עשו קודמייך?
"אני רוצה למנף את נושא החדשנות במחוז. בעייני חדשנות מייצרת יצירה, התפתחות, ועונה על צרכים רבים של הקהילה. אני לא מדברת רק על חידושים טכנולוגיים, אלא גם על בינה מלאכותית ובינת הלב. בחדשנות יש תשוקה ויכולת שינוי. אני רוצה גם לשלב טכנולוגיה ושיטות הוראה חדשניות ומיומניות המתאימות לעת הזו. אני מתכוונת לקדם למידה רב תחומית ולמידה שנעשית מחוץ לכיתה.
"במהלך השנה הקרובה נוביל במחוז מהלכים שמטרתם קידום תרבות של חדשנות לצד למידה ממנהלי בתי הספר על תהליכי חדשנות שהם מקדמים בבתי הספר שלהם. במחוז קיימים איי חדשנות רבים ולא מעט מבתי הספר מיישמים AI. אדאג לכך שהבינה המלאכותית תהיה חלק בלתי נפרד מכלי העבודה של המורים וחלק מתהליכי הלמידה של התלמידים.
"נוכח המצב שבו אנו שרויים, לרבות הפערים שהתרחבו לכל אורך התקופה, קיימת הבנה עמוקה במחוז שלכל תלמיד ותלמידה יש סגנון, קצב וצרכים שונים. יש חשיבות בזיהוי וניטור עקבי של הצרכים הגוברים והמשתנים, והתאמת בתי הספר להוראה דיפרנציאלית בדגש על הוראה מחוץ לכיתה, שימוש במרחבי למידה, שילוב טכנולוגיות, ומענים אפקטיביים יובילו לצמצום פערים ,להישגים לימודיים, חברתיים ורגשיים.

תלבושת אחידה


אילו כלים יש לך היום לפטר מורה שהוא לא מתאים?
"אנחנו כל הזמן בשיח עם ארגון המורים, פונים אליהם ויחד עוזרים לאותו מורה להבין שהוא לא במקום הנכון. לעיתים בהחלט נפרדים ממורים ועושים זאת ברוח טובה ובהסכמה, לא צריך לפחד מזה, זה גם טובת המורה ולטובת הקהילה".
מה את חושבת על תלבושת אחידה?
"כל תחום התלבושת האחידה מאוד השתנה. אנחנו רוצים לייצר במוסד חינוכי ארגון ותרבות, יחד עם גיוון . לכן רוב התלבושות האחידות מאפשרות גיוון ושונות של בגדים שיש עליהם את סמל בית הספר".

קראו עוד:

למורים יש קוד לבוש?
"באותה נשימה חשוב שגם למורים יהיה קוד לבוש ייצוגי ורשמי שמכבד אותם. אנחנו לא יכולים לבוא לבית הספר כמו שאנחנו הולכים לים. בעייני מילת המפתח כאן היא איזון".
איך עברו הימים האחרונים שלך?
"אני כמעט לא ישנה, עובדים שעות מסביב לשעון. אני מנהלת מחוז חדשה ואני רוצה לגעת בהכל, זו שנה מורכבת ויש לכך מחיר. עם זאת חשוב לי לישון ולנהל אורח חיים בריא, אני אוהבת ספורט ומקפידה על פילאטיס, חדר כושר, ספינינג והליכה בים כדי לאוורר את הראש ולהצליח במה שאני עושה".
פתיחת השנה עבור כהן היא גם התרגשות אישית, נכדה הבכור יעלה לכיתה א' בבית ספר בהרצליה: "זו התרגשות ענקית של כל המשפחה, לא אוכל להיות לצידו, אבל אני בהתרגשות ענקית שהנכד שלי נכנס למערכת החינוך בישראל".
רגע לפני הסיום מבקש כהן להודות למנהלי בתי הספר, לייחל לשובם של החטופים, החלמת הפצועים ושובם של המפונים לבתיהם. "אני מתפללת שנחזור לעסוק באתגרי חינוך ובהבנה שמערכת החינוך היא חלק מהפתרון של הרבה אתגרים בחברה הישראלית".
פורסם לראשונה: 13:55, 30.08.24