מפלגה חדשה, יהודית-ערבית, "שחר - מפלגה של כולם", בראשות ראש עיריית חיפה לשעבר, יונה יהב, נמצאת כיום בשלבי התארגנות מתקדמים, ותתמודד בבחירות הקרובות לכנסת. בהתארגנות הזו תומכים ראשי רשויות יהודים וערבים, וראשון שהביע בה תמיכה פומבית היה ראש עיריית נצרת, עלי סלאם.
2 צפייה בגלריה
התחיל כבר בחוגי בית. יונה יהב
התחיל כבר בחוגי בית. יונה יהב
התחיל כבר בחוגי בית. יונה יהב
(צילום: דורון גולן)
המפלגה המשותפת התארגנה סביב הצהרה שנוסחה בשנים האחרונות לאחר דו שיח ארוך ועבודה בקבוצות, שאומרת: "מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, היא מדינתם של כל אזרחיה, מדינה דמוקרטית עם שוויון אזרחי. לצד מדינת ישראל תקום מדינת הלאום של העם הפלסטיני, שתי המדינות יחיו בביטחון ובשלום זו לצד זו".
המפלגה החדשה תעסוק בעיקר בנושאי פנים: חינוך, קידום תוכניות המתאר והתשתיות בישובים הערביים, הדרוזים והצ'רקסים, קידום נושאי התעסוקה ובעיקר תעסוקת נשים, טיפול בנושאי האלימות, העמקת הזכויות והחובות האזרחיות, עידוד השוויון האזרחי, שינוי חוק הלאום, קביעת השפה הערבית כשפת חובה במערכת החינוך. עידוד יוזמות כלכליות משותפות ועוד. אחת ההחלטות הראשונות הייתה לקיים ריצ'רץ ברשימת המעומדים, בראש הרשימה יהודי, אחריו ערבי וכך הלאה.
2 צפייה בגלריה
ראש עיריית נצרת, עלי סאלם
ראש עיריית נצרת, עלי סאלם
ראש עיריית נצרת, עלי סאלם
(צילום: שרון צור)
בשיחה למיינט קריות אישר יהב, כי ההתארגנות החדשה יצאה לדרך, ויש לה כוונה להתמודד כבר בבחירות הקרובות: "יש לזה הצלחה רבה, ורבים מצטרפים. קודם כל, זה דבר היסטורי שערבים חותמים על מצע שקובע כי ישראל היא מדינת הלאום היהודי.
"אני חושב שיש פה ביטוי למהפכה שעוברת על הציבור הערבי, ישראליזציה, רצון להיות שותפים מלאים, לזכויות ולחובות. המוטו שלנו הוא לא ללכת נגד מישהו, אלא להתלכד למען הרעיון, בלי שסע, בלי לפרק את החברה, בעד אחדות אמיתית. אני חשוב שהרשימה הזו נולדה מ-100 שנות דו קיום בחיפה, שם ראינו שיהודים וערבים מסוגלים לגור ביחד ולקדם נושאים".
יהב ציין, כי הוא נבחר לעמוד בראש הרשימה החדשה, ששמות חבריה ייחשפו בהמשך. לדבריו, ראשי הרשויות הם הראשונים שהצטרפו להתארגנות החדשה, כי הם הראשונים שזיהו את השינוי העמוק בציבור, גם היהודי וגם הערבי, שבא לידי ביטוי ברצון לטפל בבעיות ליד הבית, בחיים עצמם ולא בבעיות פוליטיות בינלאומיות.
יהב: "האנשים רוצים שהביוב ליד הבית יהיה בסדר, שהתחבורה תעבוד. הקורונה חיזקה את הדו קיום, וצריך לראות מה קורה בבתי החולים, שם נושאים בעול אנשי צוות ערבים, רופאים ואחיות ואנשי מנהלה, וכולם מקבלים את זה באהבה".
מה לוח הזמנים שלכם?
"זה כמובן תלוי בלוח הזמנים הפוליטי, מתי יתקיימו הבחירות. אבל אנחנו כבר פעילים בשטח, יש חוגי בית ואנשים רבים מצטרפים".
פורסם לראשונה: 07:36, 26.11.20