השבוע נפתח מחדש מלון האפנדי בעכו, לאחר שנשרף בפרעות מאי 2021, באירוע שבו נפגע באורח אנוש אבי הר אבן, חתן פרס ביטחון ישראל, שהיה אורח במלון, ומת כמה ימים לאחר מכן.
3 צפייה בגלריה
אורי בורי במלון המחודש
אורי בורי במלון המחודש
אורי בורי במלון המחודש
(צילון: גיל נחושתן)
הפתיחה מתרחשת בשבוע שבו התיר בית המשפט לפרסום כי פרקליטות מחוז חיפה הגישה בחודש מאי כתב אישום נגד שבעה מעורבים בהצתת מלון האפנדי, אך איש מהם לא הואשם ברצח של הר אבן.
קראו גם >>
"העיתוי מקרי", אומר אורי ירמיאס, מבעלי המלון, "הרי לא יכולנו לדעת שהשבוע יתקבל אישור פרסום. רציתי לפתוח את המלון קודם. אני לא מבין איך, אם מציתים מבנה ואדם מת שם משאיפת עשן, איך אין אף אחד שמואשם ברצח. אני עסוק בדברים אחרים ומעדיף להשאיר בצד אנרגיות שליליות שלא יעזרו ולא יתקנו דבר, אבל אני תוהה כל הזמן על מערכת המשפט במדינת ישראל, וזה אולי צריך לעורר מחשבה.
"האנשים שנתפסו נתפסו, ואני לא מסתכל על זה ברמה האישית אלא הממלכתית, כי אם זה לא רצח - אז מה זה רצח? יגידו שזה לא רצח בכוונה תחילה, אבל להבנתי לא האשימו אותם אפילו בהריגה בשוגג. זה לא מקרה יחיד, וזה אחד הדברים שגורמים להשתוללות פשע חסרת רסן, כשמערכת המשפט לא יודעת להגיב בצורה מקבילה לעלייה בפשע ולאכזריות שלו, בעונשים ובשפיטה קצת יותר מחמירה".
אתה בקשר עם משפחת הר אבן?
"בעקיפין, באמצעות השותפים שלי, הם חברים. אבל אני נמצא איתם בקשר רגשי קבוע, וזה מה שהיה הכי קשה בכל מה שקרה לנו. כל מה שניתן לתקן בכסף, מתקנים, אבל את מה שמשלמים בדם אי אפשר לתקן".
מלון האפנדי נבנה בתוך שני בתים חרבים, שהיו ארמונות מפוארים במאה ה-19. בית שוקרי, שנבנה על שרידיו של מבנה צלבני וקושט בציורי קיר מרהיבים ובתקרות מקושטות, ובית עפיפי המפואר, שככל הנראה נבנה עבור פילגשו של פאשה עותמאני ובבסיסו היה מרתף יין צלבני. שני המבנים חוברו ביניהם בגשר, ו-11 שנים חלפו מהזמן שבו החלו העבודות ועד פתיחת המלון ב-2012.
השבוע עדיין היו עסוקים כאן בניקיונות וסידורים אחרונים, וציירת מומחית עסקה עד סוף השבוע בשחזור ציורי הקיר שעשו מומחים איטלקיים בשלבי השימור והשחזור. "החמאם הטורקי, המרתף הצלבני, הכול מתוקן, משוחזר ועובד", אומר ירמיאס, "הדבר היחיד שלא נפעיל בשלב הראשון זה את מרפסת הגג של המלון, שבעבר היתה פתוחה לקהל הרחב, וכרגע תשמש את האורחים שלנו בלבד".

"הביטוח לא מכסה"

"השיפוץ אחרי הפרעות הלך יחסית חלק", מספר ירמיאס. "לא עירבתי יותר מדי רגשות, העדפתי להסתכל קדימה ולעבוד. על קירות המלון היו ציורים של אמנים מוכרים יותר ומוכרים פחות, וחלקם נשרפו. כל השאר יחזור לקדמותו.
3 צפייה בגלריה
אורי בורי. "אף אחד לא אוהב להפסיד כסף, אבל זה לא משהו ששובר אותנו"
אורי בורי. "אף אחד לא אוהב להפסיד כסף, אבל זה לא משהו ששובר אותנו"
אורי בורי. "אף אחד לא אוהב להפסיד כסף, אבל זה לא משהו ששובר אותנו"
(צילום: גיל נחושתן)
"אגב, הציורים לא מכוסים על ידי הביטוח, כמו עוד דברים. את כל מה שקשור לנזקי המבנה סגרנו מול מס רכוש, והם היו הוגנים ולא הקשו עלינו. אבל יש דברים עקיפים שאותם חברות הביטוח לא מכסות. ברגע שהאירוע מוגדר כפרעות או מעשי איבה, הביטוח אינו תקף, וכיסוי הנזק חל עלינו".
נזק גדול?
"נזק מכובד. לא משהו שיגרום לי לאכול פחות, אבל יש נזק, בלי ספק, ואין למי לפנות בעניין. המדינה אמורה לתת לערים מעורבות פיתוח נוסף במסגרת החוק, אבל אין מי שישנה את החוק הזה, וחברות הביטוח מתחמקות מאחריות. ברגע שהמדינה לקחה את זה על עצמה כאירוע טרור, הן כבר לא במשחק.
"למשל, לא קיבלנו את תשלומי השכר לעובדים שהיינו אמורים לקבל במהלך השיפוץ, ויש עוד נזקים עקיפים. אבל בסך הכול, במסגרת מה שמגיע על פי חוק, קיבלנו יחס הוגן ממס רכוש, והשאר הוא נזק של החברה ונזק אישי שלי. אף אחד לא אוהב להפסיד כסף, אבל זה לא משהו ששובר אותנו. מי שיודע להרוויח בחיוך, יודע שמעת לעת יש גם מכות בלתי צפויות.
3 צפייה בגלריה
אבי הר אבן ז"ל
אבי הר אבן ז"ל
אבי הר אבן ז"ל
(צילום: עמית שעל)
"את החגיגות צריך לתכנן, הקטסטרופות באות לבד. אנחנו יודעים להתמודד עם קטסטרופות, אנחנו חוזרים לעצמנו ועשינו את כל מה שאנחנו יכולים, בעיקר לשמר את המשאב הכי יקר שלנו, האנשים. אני מקווה שגם נחזור להרוויח את מה שמגיע לנו. כרגע, עד החגים אנחנו מציעים במלון הנחה של 15 אחוז. כשכולם מעלים מחירים בפראות, אנחנו מורידים".
הקהל יחזור?
"ללא ספק, הקהל הישראלי מצביע ברגליים, וזה מאוד מרגש אותנו. האורחים שיחזרו אלינו לא ירגישו הבדל. השיפוץ היה מורכב, כי יש אצלנו שימורים ודברים מיוחדים, שום דבר אינו סטנדרטי. במקום הריהוט שנשרף אנחנו עושים ריהוט חדש.
"במסעדה הדברים ייקחו עוד כחודשיים, כי אנחנו 'ייקים', ועשינו את כל הרגולציה מחדש. אחרי השריפה הגשנו תוכניות ועשינו את כל הרישוי מחדש, כי התקנים השתנו במהלך 25 השנים שבהן המסעדה עובדת. כיבוי אש, נגישות, משרד הבריאות, חברת החשמל, מול כולם עמדנו והתעדכנו בהתאם לחוקים של היום. זה לוקח זמן. במרפסת המסעדה נעשה כנאפה, מלבי, גלידה שלנו וגזוז.
"כשפתחתי את מסעדת 'אורי בורי' החלופית באזור התעשייה בעכו, כל האנשים הטובים אמרו לי שנדפקתי בראש אם אני הולך לפתוח מסעדה כזאת באזור התעשייה. עניתי שאני סומך על כך שאנשים שאוהבים את האוכל שלנו, ישמחו באוכל ובשירות ויגיעו, והם אומנם הצביעו בהמוניהם ברגליים והגיעו. באו גם אנשים חדשים שלא הכירו את המסעדה קודם. כך יהיה גם במלון".
פורסם לראשונה: 07:27, 20.08.21