"אני מאוד מתחבר לדימוי של ראש הממשלה נפתלי בנט, שמי שלא מתחסן, מחזיק בידו כלי נשק המאיים על כולנו במישור הרפואי, הכלכלי והחברתי", אומר ד"ר מיקי הלברטל, מנהל המרכז הרפואי רמב"ם בחיפה, "ואם צריך להטיל בידוד או סגר, זה על סרבני החיסונים. מי שלא מחוסן – שיישב בבית.
2 צפייה בגלריה
ד"ר מיקי הלברטל
ד"ר מיקי הלברטל
ד"ר מיקי הלברטל
(צילום: אלעד גרשגורן)
"אצלנו מטפלים בכל מי שמגיע, ואני לא שופט אף אחד, אבל זה מקומם. מתוך 12 חולים שמאושפזים כרגע עם קורונה בטיפול נמרץ, רק שלושה מחוסנים. זה 25 אחוז. התשעה האחרים היו יכולים להיות במקום אחר לגמרי. זה נורא ואיום, קודם כל ברמה הפרטנית, אבל גם ברמה המערכתית. כרגע יש עומס על המערכת, וצריך לעשות כל מאמץ כדי לשנות את זה".
מה למשל?
"סרבני חיסונים צריכים לממן עבור עצמם בדיקות חוזרות וכל מה שנדרש. ראש הממשלה התבטא בצורה חדה בעניין הזה. אנחנו לא יכולים לחייב אף אחד ללכת להתחסן, אבל שלא יאיים עלינו. אפשר לבלום את המגפה בדיוק באופן שבו הדברים נעשים: החיסונים, הבוסטר, ופנייה לכל קהלי היעד ללכת להתחסן. נמל התעופה בן גוריון צריך להיות חומה בצורה, ועדיין אנחנו רואים שעשרות אלפי אנשים נוסעים לחו"ל מדי חודש. מוכרחים גם להקפיד על שימוש במסכות ועל קיום התו הירוק והתו הסגול.
"אנחנו פחות יודעים לקטוע את שרשראות ההדבקה, ואת זה צריך לשפר. כל אלה ביחד יובילו להורדת מספרי התחלואה. זה ייקח עוד כמה שבועות, אבל המספרים יירדו. אני מאמין קטן בסגר בשלב הנוכחי, וצריך לזכור שאפקט הסגר בגל השלישי היה מאוד נמוך, בעיקר כי אין אכיפה. בסופו של דבר, המצב בשטח יכתיב לאן הדברים הולכים, ייתכן שנגיע לסגר בכל מקרה, אבל נעשה כל שביכולתנו שזה לא יקרה בגלל מערכת הבריאות".
איך מתמודדים עם המצב כרגע?
"עובדים קשה. מצד אחד יש מחויבות גדולה, ומצד שני תסכול. כמות החולים בקורונה עולה כל הזמן, ובית החולים עמוס לעייפה. בנוסף, 60 אנשי צוות נמצאים כרגע בבידוד, כתוצאה ממחלה או מחשיפה למחלה. ההבדל המהותי בגל הנוכחי הוא שבית החולים עמוס יותר. המחלקות הפנימיות הן בסיס הטיפול גם בחולי הקורונה, ובגל השלישי הן היו יחסית ריקות, משהו כמו 80 אחוז תפוסה. עכשיו אנחנו עומדים על 98 עד 120 אחוזי תפוסה.
"אם בגל הקודם, הצוותים היו יחסית פנויים ויכולנו לנהל אותם, היום האופציה הזו אינה קיימת. ברוב המחלקות יש אזור קורונה ואזור ללא קורונה, ויש המון חולים במסדרונות.
"אני מטבעי אופטימי, אבל אני גם מודאג. אנחנו מחכים בקוצר רוח שהתקינה הנוספת שהובטחה לנו תגיע, זו תהיה עזרה עצומה עם עוד 2.5 מיליארד שקל ו-2,400 תקני עבודה נוספים. זה נעשה במטרה לתת פתרון מיידי לקורונה, אבל גם בהסתכלות ארוכת טווח, שלא הייתה קודם. גם באירוע הקודם קיבלנו מנה יפה, אבל אז נכנסנו למערך ויכוחים סביב השאלה האם התקנים נשארים. עכשיו התקבלה מראש החלטה שהתקנים יישארו במערכת".

"הצוותים נקרעים"

מה מצב הצוותים הרפואיים?
"אפשר להוריד בפניהם את הכובע. אנשים מוותרים על חופשים ועובדים משמרות של 12 שעות. הם נקרעים, והקהל לא ממש נחמד אלינו. כרגע חזרתי מחדר המיון, ואנשים חסרי סבלנות ובאים בדרישות. אפשר כמובן להבין אותם בכאבם ובחוליים. מצד שני, אנחנו ממצים את היכולות שלנו עד לקצה".
יש חשש לאי ספיקה של בית החולים או חוסר יכולת לקלוט ולטפל בחולי קורונה?
"אין אירוע כזה. בית החולים יעשה כל דבר כדי לקלוט חולים. המשמעות היא אחרת: אם המספרים ימשיכו לעלות, נצטרך לרדת באיכות הטיפול, וזה מתבטא בדברים בסיסיים. לדוגמה, אם בטיפול נמרץ היחס המקובל הוא שלאחות יש שני מטופלים, ואנחנו נוסיף מטופל, יתכן שלא יהיה נזק מיידי, אבל העומס על האחות יגדל, ויגדיל את החשש מעשיית שגיאות".
2 צפייה בגלריה
ד"ר שרון אלרעי פרייס
ד"ר שרון אלרעי פרייס
ד"ר שרון אלרעי פרייס
(צילום: אלעד גרשגורן)
איך אתם נוהגים בעובדים שמסרבים להתחסן?
"יש מעט מאוד כאלה. מתוך עובדי רמב"ם, 98 אחוז התחסנו בחיסון ראשון ושני, ועכשיו כשפתחנו את החיסון השלישי, התחסנו 1,000 איש ביום. עובד רמב"ם שסירב להתחסן צריך לעשות פעמיים בשבוע בדיקות קורונה. אם הוא מסרב - הוא לא עובד פה".
מה התחזית שלך?
"אני צופה שבשבועות הקרובים גל התחלואה יירד, אבל עלינו להיות מוכנים לגלים הבאים, והם יבואו. בסוף נמשיך לחיות עם זה. כמעט היינו שם, אבל נתב"ג לא היה סגור הרמטית לפני מספר חודשים, וגרם לכניסה מאסיבית של המוטציה הנוכחית. היום אנחנו משלמים את המחיר. צריך לדאוג שבפעם הבאה זה לא יקרה".
מה דעתך על מסע הדה-לגיטימציה והאיומים שעברה ד"ר שרון אלרעי פרייס?
"דיברתי איתה על זה, אנחנו בקשר כל הזמן. זה נורא ואיום שכך קורה לאנשי מקצוע שעושים את עבודתם נאמנה. אי אפשר להתייחס למערכת הבריאות בצורה כזאת אלימה, גם אם לא מסכימים. אנחנו חברה אלימה. האלימות מתחילה מלמעלה, שם הדוגמה האישית לא משהו, ויורדת כלפי מטה".
מה שרון אומרת לך?
"התרשמתי שזה השפיע עליה ועל בני משפחתה. יכולתי רק להציע לה חיבוק ותמיכה, ולהגיד שאנחנו מאוד מעריכים את העבודה שהיא עושה, וכולנו נאלצים להתמודד עם אנשים לא מקצועיים שאין להם שום אחריות אבל יש להם חרצובות לשון משוחררות".
פורסם לראשונה: 10:33, 20.08.21