מאז תחילת משבר הקורונה פעלו שבעה צוותי פיתוח של רפאל בכ-11 בתי חולים בארץ, במטרה לספק פתרונות טכנולוגיים לחלק מהבעיות שהצוותים הרפואיים התמודדו איתן. במהלך החודשים הללו פיתחו אנשי רפאל ארבע טכנולוגיות ייחודיות למערכת הבריאות, וגם התאימו שתי טכנולוגיות קיימות לשימוש במערכת הבריאות.
4 צפייה בגלריה
קסדת הנשה מחליפה את מסיכות החמצן ומכונות ההנשמה
קסדת הנשה מחליפה את מסיכות החמצן ומכונות ההנשמה
קסדת הנשמה מחליפה את מסיכות החמצן
(צילום: באדיבות רפאל)
ברפאל ציינו השבוע כי לפעילות שלהם היו שתי מטרות עיקריות: להעניק "מעיל רוח" לצוותים הרפואיים - כלומר, מכל הבדיקות שערכנו ומיפוי הצרכים בבתי החולים, באופן גורף וחד משמעי ביקשו כולם עזרה במתן פתרונות טכנולוגיים להגנה על הצוות הרפואי. בנוסף, במתן פתרונות פרקטיים ומהירים שבהם ניתן תוך זמן פיתוח קצר של מספר ימים להביא פיילוט, וכעבור עוד מספר ימים להשמיש ולהפעיל את המערכות.
"קסדת הנשמה"
הפיתוח נעשה בשיתוף המרכז הרפואי לגליל. רוב החולים בקורונה לא זקוקים למכונת הנשמה, אלא למסיכת חמצן. המסיכות הללו הפכו לכלי מאוד מדבק, שמסכן את הצוותים הרפואיים, ולכן היה צורך להגן על הצוותים לא באמצעות מיגונם, אלא באמצעות בידוד החולים. ברפאל פיתחו אבטיפוס לקסדה כזו, שכבר אושרה על ידי משרד הבריאות ונמצאת בשימוש בבתי החולים שערי צדק ובמרכז הרפואי לגליל.
רובוט קורונה
הפיתוח בשיתוף מחלקת קורונה בבית החולים אסף הרופא. מדובר ברובוט חכם שיחליף פעילויות מסוימות של האחיות, כמו תקשורת מרחוק עם החולים, חלוקת מזון וחלוקת תרופות. ברפאל לקחו רובוט קיים שנמצא על המדף ועליו הלבישו אלגוריתמים של עיבוד תמונה וראייה ממוחשבת המאפשרים לאחיות לתקשר מרחוק עם החולים באמצעות מסך. כמו כן, הרובוט יודע לחלק את התרופה לאדם הנכון, מזהה את הפנים ויודע להתאים את התרופה לחולה באמצעות מידע שהוזן מראש על ידי האחות. הפעלת רובוט כזה מצמצמת למינימום את כניסת האחיות לחדרי הקורונה.
4 צפייה בגלריה
קסדת הנשה מחליפה את מסיכות החמצן ומכונות ההנשמה
קסדת הנשה מחליפה את מסיכות החמצן ומכונות ההנשמה
רובוט הקורונה מחלק תרופות ומזון
(צילום: באדיבות רפאל)
מצלמות תרמיות
הפיתוח נעשה בשיתוף בתי החולים בני ציון והעמק בעפולה. נעשה שימוש במצלמות של חברת הבת אופגל הנמצאות בראשי הביות של הטילים. למצלמות אלו הותאמו אלגוריתמים שפותחו תוך מספר ימים, לשיערוך ומדידת חום גוף. המצלמות רגישות במיוחד ומסוגלות לזהות ולמדוד חום גם ממרחק רב.
4 צפייה בגלריה
קסדת הנשה מחליפה את מסיכות החמצן ומכונות ההנשמה
קסדת הנשה מחליפה את מסיכות החמצן ומכונות ההנשמה
מצלמות תרמיות
(צילום: באדיבות רפאל)
בפתרון הזה ניתן לזהות כמות אינסופית של אנשים העוברים תחת עדשת המצלמה, ולא צריך שהאנשים יעצרו וייבדקו. הפיילוט הסתיים בהצלחה בבני ציון ובהעמק, וכעת נכנס לשימוש. כנראה שגם בהמשך ייכנס לשימוש בקניונים, חנויות ועוד.
שידור נתונים לאחור
בשיתוף המרכז הרפואי רמב"ם. אחת הסיבות העיקריות בגינן נכנסות אחיות לחדרי החולים היא בשביל קריאת המדדים ומעקב אחריהם. מדדים מתחלקים לשלושה: מדדיי מכונות הנשמה, מדדי המזרקים של התרופות, ומדדים המופיעים על המוניטור - לחץ דם, דופק, סטורציה וכו'.
שלושה צוותים עבדו על הפתרון. אחד בחן יכולות להתחבר ל'שובלי תקשורת' של מכונות ההנשמה והמזרקים, בפעולה מאוד מורכבת כדי לא לשבש את הפעולה או את דיוק המדדים. בעזרת אלגוריתמים של פרוטוקלי תקשורת, הצוותים של רפאל הצליחו להתחבר בצורה בטוחה ומוצפנת ולשדר אחורה את המדדים מהמכשירים הללו.
במוניטורים הפעולה יותר מורכבת, כי אין להם פרוטוקולי תקשורת, ורובם מכשירים די ישנים, שלא ניתן להתחבר אליהם. ברפאל פיתחו יכולת פשוטה, דרך סמארטפונים פשוטים אשר הוחדרו להם אלגוריתמים של עיבוד תמונה וזיהוי, והכינו עבורם תושבת ייעודית: מניחים את הסמארטפונים מול המוניטורים, והם משדרים אחורה אחד לאחד את המדדים, בלי לפגוע במכשיר ובדיוק שלו.
לכל אלה התווספה אפליקציית ענן מוצפנת אשר מאפשרת לרופאים לראות את כל הנתונים בבת אחת, מכל מקום, כולל מבית הרופא. האפליקציה מכילה אינסוף מדדים, וניתן לבצע בה גם ניתוחים וסטטיסטיקות של המידע.
'אבן החכמים'
במקביל הופעלו עוד שתי מערכות. רפאל הציעה את מערכת הביג דאטה שלה - מערכת 'אבן החכמים', שנועדה במקור לארגוני ביון וממשלות, ופיתחו לה אפליקציה לטיפול בקורונה. המערכת מבוססת יכולות ניתוח וחיזוי על בסיס ביג דאטה, יכולה לעזור לשלוט ולנהל בחוכמה את המערכה.
4 צפייה בגלריה
קסדת הנשה מחליפה את מסיכות החמצן ומכונות ההנשמה
קסדת הנשה מחליפה את מסיכות החמצן ומכונות ההנשמה
מוניטור קורא מדדים ומשדר אותם לענן
(צילום: באדיבות רפאל)
המערכת יכולה להתחבר לכל האפליקציות הקיימות לכדי מרכז ידע אחד. היא בעלת יכולות למידה עמוקה, מה שמאפשר להחדיר לתוכה שאילתות ולקבל תשובות בזמן אמת. למשל - איפה תהיה ההתפרצות הבאה? מהו בית החולים הקרוב ביותר להתפרצות זו? כמה אנשי צוות זמינים בבית החולים הזה? וכמה מכונות הנשמה? המידע הזה יכול לעזור למערכת הבריאות להיערך מראש לאירועים.
מכונת הנשמה 'פלייט'
רפאל התחברה לחברת פלייט מדיקל, המייצרת מכונות הנשמה חכמות, וליוותה את המפעל באופן ישיר, סייעה ברכש רכיבים שקשה להשיג בימים אלו, ועוזרה להקים תשתית של ייצור מסיבי ומורכב. עד כה הועברו בסיוע רפאל מעל 100 מכונות הנשמה למערכת הבריאות.
מנכ״ל רפאל אלוף (מיל׳) יואב הר אבן: "מאז תחילת המשבר, רפאל נפרשה בכ-11 בתי חולים באמצעות שבעה צוותי פיתוח. סייענו לחברת פלייט מדיקל בהגברת קצב ייצור מכונות ההנשמה במפעל שלהם. במקביל, לא זנחנו את תפקידנו העיקרי - ביטחון מדינת ישראל. החל מהשבוע אנו ממשיכים לפעול על בסיס הנחיות התו הסגול, ואפשר לומר כי חזרנו לשגרת פעילות״.