לא קל להיות נהג בתחבורה הציבורית בימים אלו: אתה נחשף לנוסעים רבים, שחלקם עלולים להדביק אותך בקורונה, עליך לנהוג ולדאוג שלא יהיו תאונות, ובה בעת עלול לחטוף קנסות אם יש באוטובוס שלך נוסעים שאינם חובשים מסכות או שיש יותר נוסעים מהמספר המותר. ואם זה לא מספיק, הגיעה ההוראה של שרת התחבורה, מירי רגב, לחייב נהגים לגבות כסף מזומן מנוסעים קשישים ומלוויהם, שמקשה עוד יותר.
1 צפייה בגלריה
מצוקת נהגי האוטובוס
מצוקת נהגי האוטובוס
"אני לא יכול להשגיח כמה נוסעים יעלו". אחמד חליל
(צילום: פרטי)
אחמד חליל, נהג מטרונית ויו"ר ועד עובדי המטרונית: "אתה צריך לנהוג עם מסכה, לשמור על עצמך מפני נוסעים שחלקם בלי מסכות, ולחשוש כל הזמן. במטרונית תא הנהג סגור, אבל עדיין זה מקשה עלינו. אני לא יכול להשגיח כמה נוסעים יעלו, אני פותח בו זמנית 4 דלתות, כמו ברכבת.
"שוטרים עולים וסופרים את מספר הנוסעים, אבל לנו אין שליטה על זה. במטרונית יש מקום ל-140 נוסעים. אנחנו אמורים להסיע 100, אבל בשעות השיא יש יותר. מה אני יכול לעשות? לעצור ולהתחיל להוריד אנשים? אגיד לאחד תעלה ולשני תרד? שוטרים עולים ותוקעים דוחות, אבל לא באו אלינו בטענות".
איברהים בוקאי, נהג אגד ותיק בקווים באזור הקריות: "הבטיחו לנו שיתקינו מחיצות באוטובוסים, אבל לא התקינו. אנחנו חייבים לעבוד, אז יוצאים לדרך עם פחד חבל על הזמן. עכשיו דורשים מאיתנו לגבות כסף מנוסעים ותיקים. זה פחד, יש לנו ילדים בבית. נכון, הרוב עולים עם מסכות, אבל חלק שמים בצד.
"אני מבקש - אבל איך אפשר לכפות? אעצור את האוטובוס ואלך לריב עם הנוסעים? השוטרים עולים ובודקים, והיו מקרים שהפילו את האשמה עלינו. מותר לנו להעלות 32 נוסעים, כולם בישיבה. האם אנחנו מסוגלים לספור? בשביל זה צריך ממש לעצור בתחנות. מה מצפים שנעשה? לעצור ולהוריד נוסעים? חייבים להביא סדרנים שישגיחו על הנוסעים. מלבד זה, נפגענו גם כלכלית, יש פחות שעות עבודה".
יו"ר איגוד ועדי התחבורה בארגון 'כוח לעובדים', ראיד משעל, שיגר השבוע מכתב לשרת התחבורה בבקשה לאמץ את יוזמת יו"ר ועדת הכלכלה, יעקב מרגי, או לחילופין לאפשר לאזרחים ותיקים לנסוע באוטובוסים ללא תשלום.
"אנחנו מספקים שירות ציבורי חיוני, מבלים ימים שלמים בחלל סגור עם נוסעים מתחלפים, ועשרות נהגים כבר נמצאים בבידוד. עיסוק בגביית כספים – שגם כך לא צריך להיות חלק מתפקיד הנהג – מגביר עוד את הסכנה שלנו. אם לא יחול שינוי בעמדת המשרד, נקיים אסיפות הסברה בחברות סופרבוס, אגד תעבורה ודן".
פורסם לראשונה: 08:06, 19.07.20