תחקיר מאת: יסמין דן.
סובלים מכאב בטן חריף ובלתי מוסבר? לחץ בחזה? מכה ברגל? כמה פעמים רצתם למיון ואז כבר כמעט שכחתם את הכאב, כי הנסיעה לחדר המיון המרוחק, העומס, ההמתנה משך שעות בתור למומחה שיגיע מהמחלקה, האוירה המפחידה, ההמתנה האינסופית ולמכתב השחרור הרפואי - כל כך מייגעים שאנחנו כבר מתחרטים על הרגע שהחלטנו לפנות למיון. חוויה מוכרת? מצאנו שב"כללית" מציעים פתרון יעיל בהרבה ברשת מחלקות האפ"מ - איבחון פנימי מהיר, הפועלות כמעין חדר מיון יום - שירות כזה יכול לחסוך מאתנו פעמים רבות את דרך הייסורים הזו. השירות פועל בקרית בריאות זבולון ובמרפאות היועצות של כללית בעכו, נהריה וכרמיאל. יצאנו לבדוק ולברר האם עדיף לפנות אליו כשלא מדובר במצב המחייב חדר מיון והופתענו לטובה – בהחלט מומלץ!
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: freepik
אילוסטרציה. צילום: freepik
אילוסטרציה. צילום: freepik
החלטנו ללוות יום באפ"מ כזה ולהתרשם מקרוב. התחלנו ב- 08:00 בבוקר ויצאנו מותשים לאחר שעות רבות בהן צפינו בצוות המסור מתרוצץ, מאבחן ומטפל בכל כך הרבה אנשים.
פגשנו צוות של רופאים בכירים שצברו ניסיון רב במחלקה הפנימית בבי"ח ובחדר מיון. אגב, כולם רופאים מומחים, לא סטאג'רים או מתמחים וזה חשוב. לצדם צוות של אחיות מיומנות בעבודת חדר מיון. זהו צוות מופלא אשר מטפל במקרים דחופים, או הדורשים ברור מקיף, ברציפות מ- 08:00 בבוקר ועד 19:00. האפ"מ פועל באגף מיוחד שהוקם במרפאה המקצועית, עם ציוד חדיש לאבחון ומתן עזרה דחופה, 8 מיטות השהייה בהן יכולים להשכיב את הפונים למשך מספר שעות לשם מעקב, מתן עירויים, טיפולי אינהלציה ועוד, הכל מתנהל באווירה שקטה ונינוחה, במקום חדר המיון ההומה והמנוכר בו אנו פוגשים בדרך כלל כשנדרשת עזרה רפואית מהירה. בימים אלה שנושא הסיבוכים מאישפוזים מדוברים בכל אמצעי התקשורת, מצאנו יתרון לאפ"מ גם בעניין זה וכמובן בנוחות: נחסך זמן יקר בנסיעה לחדר המיון, הקבלה מהירה וכל התהליך קצר ויעיל שלא לדבר על האוירה הידידותית והרגועה במקום שהייה בחדר מיום שרק מעצם השהות בו מקפיץ לנו את לחץ הדם.
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: freepik
אילוסטרציה. צילום: freepik
אילוסטרציה. צילום: freepik
כבר כאשר הגענו המתינה נ., בת 42, פקידת בנק, שהופנתה לאפ"מ ע"י רופא המשפחה שלה. נ. נראתה חיוורת ומותשת לאחר ליל הקאות ולמעשה התקשרה למרפאתה כדי לקבל הפניה לחדר מיון. היא הופתעה כשנאמר לה שאין צורך לרוץ למיון והומלץ לה להגיע לאפ"מ במרפאה המקצועית, שם יבדקו מה גרם לבעיה ויתנו לה עירוי נוזלים במידת הצורך. לאחר מספר שעות בהן נבדקה, קבלה עירוי והתאוששה במיטת הטיפולים בה הושהתה, כשהצוות המסור דואג ומתרוצץ סביבה, כבר נראתה שונה לחלוטין. הצבע חזר ללחייה והיא חייכה אסירת תודה. "לא רק שדאגתי מה קורה לי וסבלתי מאד מתחושה רעה, חולשה נוראית, הקאות וכאבי הבטן, גם עצם המחשבה לבלות שעות בחדר מיון העמוס, כשבקושי יש מי שמתייחס אליך, החרידה אותי. כאן, באפ"מ של הכללית, האווירה נינוחה, לא “בית חולימית”, היחס מקצועי אבל גם אישי וחם. התקבלתי מיד, זכיתי ליחס אישי ואני באמת מרגישה טוב וגם רגועה כי בדקו אותי רופאים מומחים ולא המתמחים שאני פוגשת לעתים במיון. יש לי מלא הערכה אליהם והם משתדלים מאד, אך מותשים לאחר משמרת אינסופית ולא תמיד מספיק מנוסים. כל הכבוד לכללית על השירות הזה", היא מסכמת.
אחת לכמה דקות נכנס עוד חולה. האחד עם מכתב הפניה מהרופא שהפנה אותו לברור כאבי בטן בלתי מוסברים, האחר עם חום ממושך והשלישית עם כאבים מפושטים ברום הבטן - כאן עומדים לרשותם של החולים המודאגים והסובלים, בנוסף על צוות הפנימאים והאחיות המנוסות באפ"מ, גם כל אמצעי האיבחון והטיפול המצויים במרפאה המקצועית הגדולה של הכללית: מכון הדמיה חדיש, מעבדה הדחופה, מוניטור לניטור הפרעות קצב בלב, דפיברילטור להצלת חיים ובעיקר, סוללה של יועצים מומחים שמאיישים את המרפאה היועצת בתחומים כמו נוירולוגיה, כירורגיה, אורטופדיה ועוד. כך שאם מתעוררת בעיה ויש צורך בברור רפואי נוסף, אין צורך לטרטר את הנבדק בין כתובות ומומחים שונים, אלא רופאי האפ"מ, והיועצים דנים ביחד על המקרה.
המטופלים שהתנסו בשירות זה נדהמים לגלות שלאחר כשעה השלימו את כל מסלול הברור ואם אין צורך בכך הם שבים הביתה או לרופא המשפחה שלהם עם אבחון וטיפול.
"בביקור כזה בחדר מיון היינו מבלים לפחות מבוקר עד ערב, כאשר רב הזמן ממתינים לרופא, ליועץ, לתוצאות הבדיקות ולמכתב השחרור". "רק מהמתנה כזו נעשים חולים", מציינת ר. מורה בת 35, שסירבה לפנות למיון והתייצבה באפ"מ והוסיפה: "לפני שבוע ליוויתי את אחותי – שאינה מבוטחת בכללית ולכן לא הייתה ברירה אלא להגיע לחדר מיון עם כאב חריף בחזה. זה היה סיוט מתמשך ובסוף היא נשלחה לביתה עם אנטיביוטיקה. ברור לי שאם הייתה בכללית היינו "סוגרות עניין" תוך שעה בביקור באפ"מ והייתה זוכה לאבחון וטיפול שאינם נופלים ממה שקיבלה בחדר המיון בבית החולים".
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: freepik
אילוסטרציה. צילום: freepik
אילוסטרציה. צילום: freepik
עדות לדרמות המתרחשות בין כתלי האפ"ם מצאנו במכתב תודה מרגש שנכתב ל”צוות לו אני חב את חיי” שנתלה על הקיר במרפאה. שאלנו על מה ולמה התודה? מסתבר שר. צעיר בן 35, ללא עודף משקל ואינו מעשן, הגיע לאפ"מ בכוחות עצמו עם תלונה על כאבים ברום הבטן. א.ק.ג. תקין וגם בדיקה גופנית תקינה כך שלכאורה אפשר היה לשלחו הביתה, אולם לפי תיאור הכאב ממנו סבל, התעורר חשד אצל רופאי הצוות המנוסה מקצועית שהוא מפתח ארוע לבבי. הוזעקה ניידת טיפול נמרץ ור. הופנה מיד לבית חולים. הסתבר שאכן עבר התקף לב. גם במקרה זה ערנות הצוות וההתייחסות בכובד ראש לתלונותיו, הצילה את חיי החולה. "איננו לוקחים סיכון" מדגיש הצוות "אם יש חשש לארוע המחייב הפניה לבית החולים אנו דואגים לכך וגם מעדכנים את צוות חדר היון על ההפניה. כאשר מטופל שלנו מגיע עם מכתב הפניה שלנו מהאפ"מ מתייחסים במלא הרצינות וממהרים לקבלו וזה יתרון נוסף".
לא בכל פנייה הארוע כה דרמטי, מדגיש בצניעות צוות האפ"מ, אך אנחנו כתובת למטופלים עם בעיה דחופה שאינה מחייבת פניה לבית חולים וכן כאשר דרוש ברור מקיף, אוכאשר יש מקום לחוות דעת נוספת.
יצאנו מהביקור באפמי"ם של כללית מופתעים לטובה – אכן זו כתובת מעולה לקבלת טיפול מהיר, איכותי, עם פחות חשיפה לחיידקים עמידים וכן, גם הכיס יוצא משופר כי אין תשלום אגרת מיון וצורך להציג מכתב הפנייה. אז המסקנה היא שבדרך כלל ממש אין צורך לרוץ לחדר המיון. עדיף לקבל טיפול איכותי וזמין במרפאה שלידינו.
פרטים על שעות הפעילות באתר כללית וב 2700*.