אירנה אולונובסקי מקרית אתא החלימה מסרטן השד ושבה לעבודתה - קריאה לנשים לעבור ממוגרפיה לשם איתור מוקדם של סרטן השד.
1 צפייה בגלריה
צילום: דוברות מכבי
צילום: דוברות מכבי
צילום: דוברות מכבי
סיפורה של אולונובסקי (55), מקדמת בריאות של מכבי בחיפה, נותן משמעות חדשה למונח שבו העבודה מגיעה הביתה.
לפני שנתיים היא החלה לעבוד במוקד לשיחות יזומות, בהן הצוות קורא לנשים לבוא לעשות בדיקות סקר לאיתור מוקדם של סרטן השד. אחד הקשיים בעבודה כרוך בניסיון הבלתי נגמר לשכנע את המטופלות לבוא לבצע ממוגרפיה.
חצי שנה לאחר שהתחילה לעבוד, עברה אולונובסקי בעצמה בדיקת ממוגרפיה יזומה, ולאחר מספר בדיקות וממצאים מדאיגים, התגלה כי היא בעצמה סובלת מסרטן השד.
בתחילת המחלה היא עוד הגיעה למקום עבודתה כרגיל ומצאה עצמה משכנעת נשים אחרות לבוא ולהיבדק. כעבור מספר חודשים המחלה החלה להתפתח, והיא נאלצה לעזוב את מקום עבודתה כדי להיאבק במחלה ולהילחם על חייה.
"זו היתה התקופה הקשה בחיי", סיפרה השבוע. "עברתי סדרה של טיפולים וניתוחים לא פשוטים כלל. בזמן שהייתי מדברת עם מטופלות, היה לי מין דחף, צעקה שקטה בתוכי, 'תבואו להיבדק', ואז הבנתי שבעצם אותן נשים מפחדות להיבדק מחשש לתוצאות לא רצויות".
במשך שנה עברה סדרת טיפולי כימותרפיה והקרנות. "באותו זמן בתי היתה בהיריון מתקדם. החלו מחשבות, פחדים, רציתי לחזור להיות סבתא, אשה לבעלי, אמא לבתי, להשתחרר מהכל ולהיות אני".
כעבור שנה של טיפולים קשים עברה את המשוכה והחלימה, וביקשה לשוב ולעזור לנשים אחרות לגלות את המחלה בזמן.
"בהתחלה התביישתי לבקש לחזור לעבודה, חששתי שלא יקבלו אותי בחזרה", סיפרה, אך לבסוף הרימה שוב טלפון לאנדרה הורביץ, מנהלת קידום הבריאות של מכבי והאחראית על בדיקות הממוגרפיה, שבזמנו קיבלה אותה לעבודה.
מאז חלפו מספר חודשים, וכיום אולונובסקי אחראית על צוות שירות הממוגרפיה של מכבי, בשיתוף עם בית החולים אסותא בלב המפרץ. היא מדריכה כיצד ניתן לפנות לנשים, ואיך לא לוותר לאף מטופלת. לדבריה, היא יודעת מניסיונה באיזה נקודות לגעת ואיזה שאלות לשאול. חבריה לצוות מספרים שאין מטופלת אחת שהיא תפספס.
אנדרה הורביץ, מנהלת קידום הבריאות של מכבי בצפון: "מדובר באשה חזקה שניצחה את המחלה ומביאה רמת מוטיבציה גבוהה מאוד בכל יום מחדש. הסיפור שלה משפיע לטובה גם על העובדות בצוות וכמובן על המטופלות. כיום היא הפכה להיות המנטורית והרבה נשים מתייעצות איתה, היא שליחה עבור המטופלות.
השינוי הגדול שהיא הביאה נעוץ בתפישה שלה: "אנחנו לא מרחמות, אנחנו תומכות. זה ההבדל המהותי".