ד"ר לילך כהן, רופאה בכירה במערך הנשים והיולדות במרכז הרפואי העמק ובכללית מחוז צפון, ליוותה את יאנה (31) ותומר רוט, זוג צעיר מעפולה, בדרכם המאתגרת בדרך להגשמת חלומם להיות הורים. בזכות ערנותה, היא זיהתה מצב מסכן חיים של העובר ושלחה את המטופלת לניתוח דחוף שהציל את חייו של העובר.
1 צפייה בגלריה
ד"ר לילך כהן, יאנה ויהונתן
ד"ר לילך כהן, יאנה ויהונתן
ד"ר לילך כהן, יאנה ויהונתן
(צילום: דוברות המרכז הרפואי העמק)
ד"ר כהן (38), נשואה ואם לשלושה, היא רופאה בכירה במערך הנשים והיולדות במרכז הרפואי העמק. תחום התמחותה הוא יילוד וגניקולוגיה והיא עובדת ביחידת האולטרסאונד המתקדמת ביותר בצפון, בניהולה של ד"ר אתי שפיגל. בנוסף, היא רופאת נשים ומעקב הריון בסיכון במרכז לבריאות האישה השייך לכללית מחוז צפון.
את יאנה ותומר, זוג צעיר מעפולה, ד"ר לילך ליוותה כרופאת נשים קבועה. יאנה מספרת: "ד"ר לילך טיפלה בי במהלך טיפולי הפוריות שעברתי. לקח לי כחמש שנים להיכנס להריון בשל אנדומטריוזיס שהקשה על התהליך. טופלתי ביחידת הפוריות המדהימה במרכז הרפואי העמק על ידי ד"ר יואל גיסילביץ' וד"ר אמיר וייס, שליוו אותי עד לרגע המיוחד שבו ילדתי את בני הבכור".
ד"ר כהן סיפרה כי בזכות עבודה משולבת בבית החולים ובקהילה היא זוכה ללוות את המטופלות שלה מקרוב. "יאנה הגיעה אליי עם אבחנה של אנדומטריוזיס, ועברה מסלול ארוך של ניתוחים וטיפולי פוריות", סיפרה ד"ר כהן, "לאחר שנכנסה להריון היא חזרה אליי למעקב".
"מהלך ההיריון היה תקין", מתארת יאנה. "ד"ר לילך בצעה את כל הבדיקות השגרתיות בקפדנות וסמכתי עליה באופן מוחלט. בשבוע 36 הגעתי לביקורת אחרונה לפני הלידה וד"ר לילך אבחנה מיעוט מי שפיר וראתה שהעובר לא התפתח בחודש האחרון. היא שלחה אותי בדחיפות למיון יולדות במרכז הרפואי העמק, ויצרה קשר עם צוות בית החולים. כשהגעתי, הצוות הכיר את העבר הרפואי שלי ונשארתי להשגחה בלילה. למחרת בבוקר הכניסו אותי לניתוח קיסרי וד"ר לילך הגיעה במיוחד כדי ללוות אותי בניתוח. היא לא עזבה אותי עד שהתינוק שלי נולד".
ד"ר כהן מציינת כי התרגשה מאוד כשהתינוק של יאנה נולד. "אני מאמינה שרצף טיפולי מסייע להצלחת הטיפול", אמרה, "כשרופא מכיר אותך הוא יודע איך אתה נראה כשאתה מרגיש טוב וגם כאשר אתה כאוב ולא טוב לך. בתקופת ההיריון זה אפילו מורכב יותר כי אני יודעת כיצד העובר התפתח מתחילת ההיריון ויכולה לאתר ליקויים בהתפתחות במהירות. כשאני שולחת מטופלות שלי לאשפוז או מפנה אותן לבדיקות נוספות, אני נשארת עם 'היד על הדופק', מתעדכנת במצבן ופעמים רבות מבקרת אותן בימים בהם אני נמצאת בבית החולים.
"לעיתים אני מבקשת לבדוק את המטופלת ולתת את נקודת מבטי ואם יש צורך אני מתכננת יחד עם הקולגות שלי תכנית טיפול מסודרת עבורן. כרופאה בבית החולים אני נחשפת למקרים קשים ביותר וזה מאפשר לי להישאר מעודכנת מבחינת ידע רפואי, מיומנויות ושכלול קבלת ההחלטות שלי בזמן אמת כשאני עם מטופלת במרפאה. השילוב בין עבודתי במרכז הרפואי העמק ובמרפאת כללית מחוז צפון מאפשרים לי להיות רופאה טובה יותר ומעורבת יותר עבור המטופלות שלי".
יאנה סיכמה בהתרגשות: "אני מרגישה שקיבלתי מתנה. בזכות ההכרות המוקדמת שלנו, העירנות, הדייקנות והיחס המדהים של ד״ר לילך למטופלות, חייו של בני יהונתן ניצלו".