המשטרה ממליצה היום (ג') להעמיד לדין את סגן ראש העיר, אדם אמילוב (קרית ים ביתנו), החשוד בביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה. זאת, בתום חקירה שהחלה עם התפוצצות פרשת ישראל ביתנו, לפני כשנתיים.
1 צפייה בגלריה
אדם אמילוב. צילום: מיכל ראובן
אדם אמילוב. צילום: מיכל ראובן
אדם אמילוב. צילום: מיכל ראובן
בהודעת אגף החקירות במשטרה נאמר: "משטרת ישראל סיימה חקירה בעניינו של אדם אמילוב, סגן ראש עיריית קרית ים, בחשד לביצוע עבירות בתחום טוהר המידות ושחיתות ציבורית. במסגרת החקירה נחקרו מספר מעורבים, חלקם באזהרה, לרבות אדם אמילוב. החקירה התנהלה ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 ולוותה על ידי פרקליטת מחוז חיפה.
"על פי החשד, אדם אמילוב, בהיותו סגן ראש העירייה, פעל החל משנת 2014 ובמשך מספר חודשים בניגוד לחוק, תוך כדי שהוא מפנה תקציבים ציבוריים ניכרים לעמותה, בה היה לו עניין אישי. עם סיום החקירה סבורה היחידה החוקרת כי נתגבשה תשתית ראייתית לכאורה נגדו, לביסוס החשד למעורבות בעבירות קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים ואיסור התקשרות בחוזים לפי פקודת העיריות. תיק החקירה יועבר בימים הקרובים לפרקליטות לצורך עיון והחלטה".
פרשת אמילוב התפוצצה ביולי 2016, אז הוא נחקר לראשונה באזהרה, כחלק מחקירת פרשת העמותות של ישראל ביתנו. במהלך החקירה עלו עוד ועוד שמות של עמותות שדרכן הועברו כספים תמורת עמלה גבוהה. על פי החשד, אחד המעורבים המרכזיים בפרשה שיכנע את המעורבים האחרים, ובהם גם בעלי תפקידים בעמותות שונות ואנשי מועצות מקומיות, לקבל כספי ציבור בתמורה לעמלות מנופחות, שלעיתים הגיעו למאות אלפי שקלים.
לכל אחד מעשרות החשודים האחרים הנחקרים, בהם ראשי עמותות ומועצות, מיוחסת מעורבות בתת-פרשה אחת, ללא קשר זו לזו. אחד המעורבים האחרונים שנחקרו אז בפרשה היה אמילוב. מאז כבר הוגשו כתבי אישום נגד המעורבים המרכזיים.
החקירה נגד אמילוב היתה בזמנו סוד גלוי בקרית ים. חוקרי המשטרה הגיעו לבניין העירייה, ולקחו מחשבים ומסמכים רבים, הן מלשכתו והן מגזברות העירייה. הגזבר עצמו, שלמה הולנדר, מסר עדות. גורמים בעיר, המעורים בפרשה, ציינו כי לדעתם אמילוב פשוט לא הבין את כללי המשחק ואת ההפרדה שיש לעשות בין עמותה פרטית לבין כספי ציבור.
עוד ציינו כי את העמותה הפעילה מקורבת פוליטית של אמילוב. אמילוב נבחר למועצת העיר בפעם הראשונה בשנת 1998, וכיום זו הקדנציה הרביעית שלו במליאה. בבחירות האחרונות, רשימתו קיבלה שלושה מנדטים, והוא קיבל את תפקיד סגן ראש העיר בשכר.
אמילוב: "יריביי הפוליטיים בחרו לטפול עליי עלילות שווא, במטרה לפגוע בפעילותי למען הציבור, בשמי הטוב ובמשפחתי. מניעי תזמון ההודעה מוזרים וחסרי הצדקה, לאור העובדה שנקראתי לחקירה אחת בלבד, שנמשכה כשעתיים, לפני כשנתיים וחצי.
"מאז לא נוצר עימי כל קשר, וכמובן שלא התבקשתי למסור מידע נוסף. מאז החקירה אני ממשיך לשרת את הציבור לילות כימים, ואני בטוח כי התיק, שמראש הוא בגדר עלילה פוליטית, ייסגר בהקדם. אני קורא לפרקליטות לקבל החלטה מהירה לאור העובדה שבתיק זה ישנן רק עלילות סרק חסרות בסיס".