בעוד 100 ימים ב-30.10.18 יתקיים יום הבוחר. עשרות אלפי תושבים בקריות יוכלו לממש את זכותם הבסיסית ולהצביע עבור המועמדים שהם מאמינים בהם, וסומכים עליהם שיצעידו את העיר קדימה. ברוב הקריות כבר החלו להתכונן ליום הגדול.
המערכת הסוערת ביותר הינה בקרית מוצקין, בה שלושה מועמדים: ראש העיר המכהן, חיים צורי, ציקי אבישר ואבי רוטמן. בקרית ביאליק ראש העיר המכהן, אלי דוקורסקי, הינו המתמודד היחיד. כך גם בקרית אתא בה מתמודד אחד בלבד לראשות העיר, ראש העיר המכהן, יעקב פרץ. בקרית ים ישנם שני מתמודדים לראשות העיר. ראש העיר המכהן, דוד אבן צור, ושלומי טל. בעיר חיפה מתנהלת מערכת בחירות ערה עם מספר רב של מועמדים.
מי שעבורם זה יום מרגש במיוחד אלו הם בני הנוער שיצביעו בפעם הראשונה בחייהם. מיינט קריות יצא לבדוק אם הם מתכוונים לצאת להצביע.
שון גואז, תושב קרית ביאליק, סיים כיתה י"ב באורט קרית ביאליק בכיתת נחשון. "כולנו מתרגשים כי זו הפעם הראשונה שיש לנו את האפשרות להשפיע על העתיד של העיר שאנחנו חיים בה ולהשפיע על איך היא תראה בעוד כמה שנים, אולי שכבר לנו יהיו ילדים.
4 צפייה בגלריה
שון גואז. צילום: פרטי
שון גואז. צילום: פרטי
שון גואז. צילום: פרטי
"למעשה, כל החומר שלומדים בבית ספר, על דמוקרטיה ושיטת הבחירות, הופך למשהו מעשי. מאוד חשוב לי להצביע כי כמו כולם, גם אני רוצה שהעיר שלי תהיה הכי מתקדמת ומובילה ולדעת שהאנשים שנבחרו לעמוד בראש הם הטובים שיש".
מי משפיע על ההחלטה שלך במי לבחור?
"ההשפעה שלי היא בעיקר ממי שאני רואה שפועל ועושה למען העיר. גם בתחום החינוך, אנחנו רואים מי הדמויות שמקדמות את מערכת החינוך ודוחפות אותה, ושלל הפעילויות שקורות בעיר אם זה לנוער, ספורט ועוד. ההורים לא משפיעים. הם מבינים שכל אחד צריך לדאוג למי שדואג לאינטרסים שלו".
מה אתה חושב על כך שיש רק מועמד אחד לראשות בקרית ביאליק?
"בגלל שאני חושב שראש העיר הוא כל כך טוב, אני לא מתפלא שיש מועמד אחד ואני סבור שהוא יישאר לעוד הרבה שנים, כי סוס מנצח לא מחליפים. אני גם לא חושב שצריך להגביל כהונה של ראשי ערים. כמו שזמן כהונתו של ראש הממשלה אינו מוגבל, גם ראש העיר, אם הוא טוב, חזק והציבור מאמין בו, אני לא מאמין שצריך להגביל. להיפך לתת לו יותר זמן לבצע פרויקטים ויותר כוח לעשות מה שהוא רוצה כדי שזה יהיה לטובתנו".
מה הדבר שצריך לשנות בעיר לדעתך?
"לדעתי הדבר הראשון שצריך לטפל בו בעיר הוא מצוקת החנייה באזורים מסוימים".
למה לדעתך חשוב שבני נוער יצאו להצביע?
"כדי שבני נוער ישמיעו את הקול שלהם, יקדמו את האינטרסים שלהם, שיראו שאכפת להם מהמקום ושידאגו לעתיד שלו. ככה בעוד כמה שנים לא כל בני הנוער יעברו למרכז, ויישארו פה. אם יהיה מי שיפתח, לא תהיה סיבה לעזוב".
לירי גושן, תושבת קרית חיים, בוגרת תיכון קרית חיים וחיילת בצה"ל: "הבחירות המקומיות יותר משמעותיות מבחינתי מבחירות לכנסת.
4 צפייה בגלריה
לירי גושן. צילום: פרטי
לירי גושן. צילום: פרטי
לירי גושן. צילום: פרטי
"זו העיר שלי, המקום שנולדתי וגדלתי בו ואני רואה איך דברים מתנהלים כאן היום. אני רואה בזה ההזדמנות שלי להשפיע על הקהילה. לכן, אני נורא מתקשה להבין אנשים מבוגרים שאומרים שהם לא רוצים להצביע.
"זה נראה לי כזכות הבסיסית שלנו. יש לנו כל כך הרבה חובות, ודברים שאנחנו מחויבים לעשות, אז עד שמגיע זכות שלנו, לפספס אותה נראה לי ממש חבל. אני רואה בזמן האחרון את כל קרית חיים וחיפה מלאות בשלטים וזו תקופה מאוד מרגשת בעיני".
מי משפיע על ההחלטה שלך במי לבחור?
"בנוגע לבחירות למועצת העיר, אני כבר החלטתי. פנו אלי פעילים של תנועת 'עוצמה', והם הסבירו לי שמאוד חשוב להם לקדם את קרית חיים לרווחת התושבים. אהבתי את החזון שלהם. הגעתי לפגישה איתם עם אמא שלי, שגם היא אמרה לי שהם קבוצה טובה. וכך הגעתי להחלטה. לגבי הראשות, עוד לא החלטתי. אני גם מסתכלת על שלטים ובאינטרנט.
"אני חושבת שנגיע לחודש הבחירות, אז אני אתעמק בזה יותר. אז אני גם אדבר עם ההורים שלי והחברות כדי לקבל תמונת מצב ואקבל החלטה".
מה הדבר שהכי חשוב לשנות בעיר?
"הדבר הראשון שצריך לטפל בו, הוא העניין של זיהום האוויר. אני חושבת שראש העיר החדש יצטרך להפוך את נושא איכות הסביבה לדבר הכי משמעותי. לפני שמדברים על חינוך וחזות העיר מדברים על איכות חיים. הכי חשוב שאנשים פה לא יפגעו ממפעלים מזהמים וינשמו את האויר שהוא לא טוב לכולנו.
כמה לדעתך חשוב שצעירים יצביעו?
"קודם כל האפשרות לבוא ולהצביע היא מאוד משמעותית לבני נוער כי אנחנו גם חלק מהקהילה הזו. זה מאוד חשוב כי הצעירים הם חלק מהעיר הזו וחלק מהעתיד שלה. אם צעירים יצביעו, זה ייתן להם יותר תחושת שייכות. כך הם גם פחות ירצו לעזוב את העיר בעתיד כי הם יגידו לעצמם, אני הצבעתי, בחרתי במועמדים ואני רוצה לראות התקדמות כלשהי. זה מחבר אותם הרבה יותר למקום".
רז בוזגלו, תושב קרית אתא, סיים בימים אלה כיתה י"א בבית הספר רוגוזין בעיר. "בוודאי שאני הולך להצביע", אמר: "אני מאוד מתרגש".
4 צפייה בגלריה
רז בוזגלו מקרית אתא. צילום: פרטי
רז בוזגלו מקרית אתא. צילום: פרטי
רז בוזגלו מקרית אתא. צילום: פרטי
חשוב לך להצביע?
"כן, זה ביטוי נוסף לזכויות שלי כאזרח במדינה, ואני מרגיש שיש לי יכולת להשפיע על נבחר ציבור שבסופו של דבר מקבל החלטות הנוגעות לכולנו. זה דבר מאוד משמעותי עבורנו. גם היכולת לשנות ולקחת חלק, להיות מעורבים פוליטית במה שקורה".
מי משפיע על הבחירה שלך?
"אף אחד לא משפיע עלי. אני קורא פרסומים ומצע של מועמדים. אני חושב שזה מאוד חשוב לקרוא ולהבין. זה בחירות חשאיות ולדעתי גם במקרה של בני נוער, ההורים לא צריכים לדעת מה הם בוחרים. זה זכות שניתנה לנו, ואני לא חושב שצריך להתייעץ. כל אחד צריך ללכת עם הלב שלו. בסופו של דבר זה משהו שמשפיע על כך אחד באופן אישי, וכל אחד צריך לקחת את זה למקום שהוא רואה לנכון".
מה הדבר הראשון שלדעתך צריך לשנות בעיר?
"בעיני חינוך. אני מאמין שהכל מסתכם בחינוך. אני חושב שנעשה הרבה בחינוך בעיר, גם מבחינה ערכית. אבל תמיד אפשר לשפר עוד. בכלל כל ראשי ערים צריכים לשים דגש על החינוך. אם אתה מחנך בני נוער, מזה הם צומחים, יוצרים סביבה מתוקנת עם אווירה מתוקנת.
"תחום שצריך להשקיע בו הוא עניין הנראות של העיר באזור המרכז, ולא דווקא בגבעות. יותר לטפח את המרכז. יש הרבה מקומות שהם מוזנחים שצריך להשקיע בהם, כי חבל".
האם חשוב לדעתך שבני נוער יצאו להצביע?
"מאוד חשוב. כי בני נוער הם דור העתיד. וצריך להראות שלבני נוער יש השפעה ויכולות, שיש להם מקום ודעה. זה חשוב במיוחד לקחת חלק ולהיות מעורב. אנחנו במדינה דמוקרטית וצריך לממש את הדמוקרטיה הזו עד הסוף".
מה אתה חושב על כך שיש רק מועמד אחד לראשות העיר בקרית אתא?
"אני חושב שזה לא כל כך טוב. כי אין כל כך אפשרות בחירה, ואין מגוון. אבל מנגד, יש לנו ראש עיר שהוכיח את עצמו די הרבה שנים. אם אין מתמודדים זה אומר שיש כאלה שמאמינים בו. אני מאמין שיש חשש להתמודד מול ראש עיר שמכהן כל כך הרבה שנים. אבל לדעתי צריך לנסות.
"אני מאמין שבעוד כמה שנים, אני גם אנסה להיכנס לפוליטיקה. יש לי שאיפה לתקן ולשנות, ולעשות למען הציבור. אני חושב שלהגביל קדנציות זה טוב. מצד אחד, אני כן חושב שצריך ריענון. הכוח המשמעותי הזה לאורך הרבה מאוד שנים יכול לעוור אנשים. וגם צריך לתת הזדמנות לאנשים חדשים. מצד שני יש כאלה שיגידו, אם הוא טוב, למה להחליף? צריך לשמר".
אלמוג חכם, תושב קרית מוצקין, סיים השנה כיתה י"ב באורט קרית מוצקין, ומתגייס בקרוב לצה"ל. "האמת שאני מתרגש. "מאוד חשוב לי להצביע. אנחנו מדינה דמוקרטית וזה חלק מהזכות שלנו, לבחור ולהיבחר.
4 צפייה בגלריה
אחמוג חכם מקרית מוצקין. צילום: פרטי
אחמוג חכם מקרית מוצקין. צילום: פרטי
אחמוג חכם מקרית מוצקין. צילום: פרטי
מי משפיע על הבחירה שלך?
"זאת הבחירה שלי. אני מקבל אותה על סמך הפעילות שאני רואה שמתבצעת בעיר ובעירייה. אני גם מתנדב הרבה, אז אני רואה דברים ממבט קצת שונה מבני גילי. בנוסף יוצא לי לראות ולעקוב אחרי המועמדים בפייסבוק ולהכיר את פעילותם. תמיד אני מתייעץ עם הורים וחברים, אבל הם לא ישפיעו לי על ההחלטה".
מה לדעתך הדבר הראשון שצריך לשפר בעיר?
"האמת שאין לי דבר כזה. אני מאוד מרוצה מהעיר שאני גר בה. באופן כללי אני חושב שתמיד צריך לשפר את החינוך".
האם חשוב לדעתך שבני נוער יצאו להצביע?
"זה מאוד חשוב. האפשרות שלנו להצביע מאפשרת לנו להשפיע על העתיד שלנו בעיר בה אנחנו גרים בה".