משרדנו מטפל באופן יום יומי במקרים שונים של ניכור הורי, מהקל אל החמור.
כך למשל, לקוח משרדנו אשר זמני השהות שנקבעו לו היו 70%-30% סבל מניכור הורי חמור שביצעה גרושתו תוך שהיא מטפטפת באוזני הילד בן ה 4.5 באופן תדיר "אבא שלך לא אוהב אותך" , "אבא נטש אותך", "אבא מתחיל חיים חדשים".
2 צפייה בגלריה
ניכור הורי גירושין מתגרשים
ניכור הורי גירושין מתגרשים
ניכור הורי גירושין מתגרשים
(צילום המחשה: shutterstock)
אם לא די בכך, היא אף הכריזה בפני הילד כי סבו של הילד הוא "אבא", הכל כדי למחוק את זכרו של האב.
הילד הרך נהג בהתחלה להציף את אותם דברים בפני האבא ושאל שאלות כגון: "למה אתה לא אוהב אותי כבר אבא"? "אני כבר לא הילד שלך?" "למה סבא הוא אבא שלי?" .
לאחר תקופה קצרה, הילד לא רצה יותר להיפגש עם אביו כלל. במקרה הספציפי המדובר בתיק שהתנהל במחוז ת"א ולכן הוגשה בקשה דחופה במסלול מהיר ומיוחד לטיפול בניכור הורי במטרה למנוע נתק בין הילד לאביו.
בבקשה הסכמנו על נוהל שקבעה הנשיאה אסתר חיות, שעניינו הצורך למניעת ניכור הורי ו"הבטחת קשר בין הורים לילדיהם".
באופן מיידי נקבע מועד לדיון, תוך מתן סעד מיידי להמשך קיום זמני השהות כפי שנקבעו תוך מתן אזהרה לאם שהמשך התנהלותה תגרום להטלת סנקציות כספיות.
מיותר לציין שמאז מערכת היחסים בין הילד לאבא השתפרה פלאים.
תיק נוסף של המשרד, שמתנהל בבית משפט השלום בקריות, עוסק באם שמסרבת לקיום כל מפגש של האב עם הילד בגלל שהילד בוכה ומפחד.
הילד אכן נצפה בוכה בהגעה למרכז קשר, והאם מסרבת לכל החלטה שיפוטית. בסופו של יום, הרווחה התיישרה עם רצון האם והורתה על ביטול המפגשים. בעזרת עתירה מיידית לסעד דחוף, תוך הסתמכות על נוהל הנשיאה, הוחזרו המפגשים והפעם בליווי ופיקוח המשרד.
אם כך מהו בעצם ניכור הורי?
מדובר על תופעה שמתרחשת בעיקר בזמן קיום הליך גירושין, תוך מאבק על קביעת זמני השהות של הילדים בין בני זוג וכאשר אין הצדקה אובייקטיבית לחוסר רצון והתנגדות של הילד להיפגש עם ההורה המנוכר וזאת כתוצאה מהסתה של ההורה המנכר.
2 צפייה בגלריה
עו"ד קובי
עו"ד קובי
עו"ד קובי לוי ועו"ד קרן לוי
(צילום: ליאור לייבוביץ )
הניכור יכול לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות, אשר נוגעות הן להורה אליו מתנכר הילד והן להורה ה"אהוב": הילד המתנכר יפגין פיצול חריף בין שני ההורים, ההורה המנכר יתואר כמושלם והתמיכה בו תהיה אבסולוטית ואילו ההורה המנוכר יתואר כ"רע ומסוכן".
הילד יספר על פחדים מההורה המנוכר, אשר אין להם כלל הצדקה או היסטוריה מוקדמת התומכת בכך. למשל, במפגשים ברווחה או בבית יסרב להיות עם ההורה באותו החדר, אז המפגש יתבטל.
הילד עלול להפגין התנהגות עויינת כלפי ההורה המנוכר והוא יתאפיין במחיקה של כל זיכרון חיובי קודם עם ההורה המנוכר. מיותר לציין כי ניכור הורי עלול לגרום לנזק פסיכולוגי חמור לילד, אשר יצטרך בהמשך חייו אף טיפול פסיכולוגי ומכאן החשיבות למנוע או להפסיק מוקדם ככל הניתן את הניכור.
במקרה של ניכור הורי יש לפנות בהקדם לבית המשפט לענייני משפחה/בית הדין הרבני בהתאם לערכאה המוסמכת בגין הפרת זמני השהות.
בית המשפט יכול להטיל קנס כספי כלפי ההורה המנכר. בשורה ארוכה של פסקי דין, הן בביהמ"ש לענייני משפחה והן בבית הדין הרבני, הוטל פיצוי כספי משמעותי בגין הפרת זמני השהייה גם אם באופן חד פעמי. במקרים חמורים ביהמ"ש יחליט להעביר את חזקת הילד מההורה המנכר להורה המנוכר.
סנקציה נוספת אפשרית היא גם כנגד הילד המתנכר, כאשר מגיל מסויים ניתן לתבוע הפסקת תשלום מזונות לילד.
מערכות יחסים, זוגיות ונישואים שמגיעים לסופם אינם חייבים להסתיים בצורה רעה, בעיקר כאשר יש ילדים "בתמונה".
מטרת משרדנו להוביל את הצדדים להסכמה משותפת לגבי הילדים, תוך מתן כבוד הדדי וזאת תוך עמידה על זכויות ההורה המנוכר וליווי רציף שלו כאשר טובת הילדים היא נר לרגלנו.
פורסם לראשונה: 15:26, 28.03.22