משפחת טקה תובעת פיצוי בסך 2.5 מיליון שקל מהמשטרה ומהשוטר היורה. התובעים הם הוריו של סלומון טקה ז"ל, וורקה וובג'יג. מכתב התביעה שהוגש היום (שני) לבית המשפט המחוזי בחיפה, נטען כי השוטר פעל בכוח בלתי סביר והיה יכול לעזוב את הזירה, אך לא עשה זאת.
3 צפייה בגלריה
משפחת טקה עולים לקבר
משפחת טקה עולים לקבר
משפחת טקה עולים לקבר
(צילום: פרטי)
טקה ז"ל (19) נורה על ידי שוטר בחודש יוני אשתקד והשוטר אשר מועמד לדין בימים אלו טוען להגנה עצמית לאחר שטקה וחבריו רדפו אחריו וזרקו עליו אבנים אשר פגעו בו ופצעו אותו וכי חש סכנה לחייו.
בא כוחם של משפחת טקה, עו"ד אביתר קציר פתח את התביעה במילים: "תביעה זו עוסקת בתקיפתו הבלתי תאמן בירי חי של סולומון טקה ז"ל, צעיר על סף הנערות, שבערב קיץ בהיר נורה למוות מאקדחו של הנתבע, בליבו של פארק עירוני בחיפה. לפנינו מקרה בו איש משטרה האמור לשמש דוגמא ומופת בכל הנוגע לאיפוק ושמירה על ריסון, חוצה את כל הקווים האדומים ופועל בהפקרות".
על טקה נכתב כי הוא נולד באתיופיה בשנת 2000 ועלה לישראל עם משפחתו בשנת 2011, הוא אח לחמישה אחים ואחיות בני 5 עד 25. "המנוח היה צעיר, יפה תואר ומלא שמחת חיים שהיה אהוב מאוד על סובביו. הוא עבד בעבודות מזדמנות, תמך בהוריו ופילס דרכו בעקשנות ובנסיבות חיים לא קלות, במשטרה להשתלב בחברה הישראלית".
על משפחת טקה כתב עו"ד קציר: "משפחתו של המנוח, משפחה עדינת נפש שמתקיימת בצניעות וחיה בדירת שיכון בקרית חיים. אימו עובדת משק בית בבית חולים ואביו אינו עובד עקב מחלה".
3 צפייה בגלריה
הוריו של טקה סלומון
הוריו של טקה סלומון
הוריו של טקה סלומון
(צילום: שי רגב )
על תקרית הירי נכתב בכתב התביעה כי השוטר שהיה בפארק ניגש לחבורת ילדים והמטיר עליהם שאלות. הוא התעמת איתם ללא כל קנטור מצדם ונופף בתעודת השוטר בברוטאליות.
טקה, כך על פי התביעה, אשר הבחין כי חבריו מוטרדים ע"י אותו אדם מבוגר, ניגש לברר מה קורה ונענה בהתרסה ובאיום כי הנתבע פועל כאיש משטרה. עוד נטען כי הנתבע חשף את אקדחו אל מול פני הילדים והחל לעזוב את המקום. הילדים הלכו אחריו ו"יתכן שגם החלו להטיח בו דברים. הנתבע מצידו קילל בחזרה".
עוד עולה מכתב התביעה כי הנתבע נכנס לחניה של בניין שהיה בבניה, ומי מהצעירים זרק עליו אבנים, באותו רגע הוא יצא מהחניה והחל להסלים את העימות, התקרב אל הנערים עד למרחק של 3.5 מטר, שלף את אקדחו וירה. על רגעיו האחרונים של טקה נכתב: "המום אחז המנוח בחזהו, הסתובב והחל לנוס עם חבריו לכיוון הפארק, אך לאחר מטרים ספורים הוא קרס והתמוטט".
3 צפייה בגלריה
השוטר היורה בסלומון טקה
השוטר היורה בסלומון טקה
עדיין לא קיבל את התביעה. השוטר היורה בסלומון טקה
(צילום: נחום סגל)
בכתב התביעה ציין עו"ד קציר 48 מחדלים של השוטר, בהם שימוש בנשק רב עוצמה ללא צורך, בניגוד להנחיות ותוך סיכון חיי אדם. כמו כן ציין, כי השוטר לא ניתק מגע מהזירה טרם ירה למרות שהיו לו כמה הזדמנויות לעשות זאת.
כתב התביעה מגולל אירוע משנת 2006 בו היה מעורב השוטר שעל פי הנטען יש בו כדי להשליך במישרין על המקרה הנוכחי: "הנתבע היה מפקד אירוע כאשר שני פקודיו עיכבו שוהים בלתי חוקיים (שב"ח) לבדיקה באתר בנייה ביפו. במהלך אותו אירוע, הובלו המעוכבים לחדר צדדי קטן ושם הוכו קשות.
הם נדרשו לשבת כשגבם אל הקיר ואחד מפקודי הנתבע הוצב לשמירה עליהם. בשלב מסויים אותו פקוד דרך את נשקו במטרה לאיים ולהרתיע. כתוצאה מכך נורה קליע מנשקו ופגע בצווארו של אחד מהשב"חים וגרם למותו". שני הפקודים הועמדו לדין, האחד הורשע בהריגה והשני בתקיפה בנסיבות מחמירות. על שניהם ניגזרו עונשי מאסר. השוטר לא הואשם, אך לטענת עו"ד קציר היה עליו לייחס מודעות ייתר ומשנה קפדנות לשימוש בנשק.
סניגורו של השוטר, עו"ד יאיר נדשי, מסר כי הוא עדיין לא קיבל את התביעה.
פורסם לראשונה: 16:15, 18.05.20