ח"כ שירלי פינטו (32) מרמת גן, נשואה למייקל קדוש ואם לנבות בן השנתיים וחצי, נולדה חירשת להורים חירשים בקרית ביאליק. בגלל הלקויות של הוריה, שעות רבות בילדותה בילתה בבית סבה וסבתה, הוריה של אמה, השומעים, לצד הוריה דוברי שפת הסימנים. כך רכשה שתי שפות. כבר בילדותה ראתה את הקושי ואת חוסר ההנגשה השפתית אצל הוריה, שהתמודדו מדי יום מול הרשויות והציבור הרחב, וגם כילדה לקויית שמיעה בעצמה. חייה היו רצופים התמודדויות יומיומיות, ובבגרותה החליטה להקדיש את חייה לשינוי המציאות של אנשים חירשים וכבדי שמיעה.
4 צפייה בגלריה
ח"כ שירלי פינטו
ח"כ שירלי פינטו
פועלת ללא לאות לקידום חקיקה למען אנשים עם מוגבלויות. ח"כ שירלי פינטו
(צילום: תומי הרפז)
עם השבעתה לחברת כנסת, מיהרו תושבי קרית ביאליק לברך את בת העיר. ראש העירייה, אלי דוקורסקי, שלח זר פרחים לאמה ורדית גלבוע, תושבת הקריה, הלוקה בתסמונת אשר וסובלת מחירשות ומעיוורון, ובירך את בת העיר בגאווה.
אחיה של שירלי הצעיר ממנה בארבע שנים, אביב פינטו (28), מתגורר בקרית ביאליק, מנהל ומעצב מוצר התמחות באפליקציות משחקים. השבוע סיפר: "כל בני משפחתי חרשים מלבדי, אמא גם עיוורת. אני ושירלי חווינו ילדות אחרת משל ילדים ממשפחות נורמטיביות. סבא וסבתא שלי, ציון ושושנה טפירו, שגרו לידנו, היו ממש כמו הורים שניים שלנו, היו שותפים בכל התחומים ובעיקר סביב הלימודים. לשירלי היו התמודדויות נוספות בגלל לקות השמיעה, והקרדיט על כך ששירלי קוראת שפתיים ומדברת בצורה טובה, מגיע לסבתא וסבא שלי, שהיו עובדים איתה על זה לא מעט".
4 צפייה בגלריה
עם הוריה יעקב וורדית בחתונתה
עם הוריה יעקב וורדית בחתונתה
עם הוריה יעקב וורדית בחתונתה
(צילום: באדיבות המשפחה)
ורדית גלבוע, האם, נולדה עם תסמונת אשר כלקויית שמיעה, שהלכה והתעוורה בגיל 40, אולם גם כיום היא מתפקדת כאישה עצמאית, ולפני מספר שנים שיחקה בתיאטרון 'נא לגעת' והצטרפה לקבוצת רכיבת אופניים, שבה לקחה חלק במסע אופניים באורך 60 ק"מ סביב הכנרת כשהיא רוכבת על אופני טנדם.
אבי גז, המנהל האומנותי של מרכז התרבות והיצירה 'נא לגעת' ביפו, שמעניק במה לאנשים חירשים ועיוורים, סיפר השבוע: "פגשנו אישה עצמאית וחזקה שלא נותנת למגבלות לעצור אותה. היא מעניינת ואינטליגנטית, מאוד אוהבת את המשפחה שלה, תמיד הייתה גאה בבת שלה. שירלי הגיעה בעבר להרצות אצלנו, ואני מבין שהתפוח לא נפל רחוק מהעץ".

חוויה מעצבת

בעת שילדי השכונה היו לומדים בבתי הספר היסודיים בביאליק, שירלי נסעה מדי יום לבית הספר שלווה בחיפה, המשלב תלמידים לקויי שמיעה.
אביב פינטו: "שירלי הייתה ילדה סקרנית שמרבה לבדוק ולחקור, ילדה מיוחדת, וכך הסתכלו עליה בכל מקום שבו הייתה. היא לא נתנה לפער לעצור אותה, והייתה מביאה ציונים גבוהים".
לצד התמיכה של הסבא והסבתא היו גם קשיים. "בשבילי זו הייתה חוויה מעצבת לגדול בבית שלא שומעים בו", מוסיף אביב, "מעבר לזה שיצאתי לעבוד בגיל מוקדם כדי לממן את עצמי, לא חייתי חיים רגילים כמו של כל נער אחר בגילי, אבל אני יודע שזו בסופו של דבר הייתה חוויה מעצבת. שירלי חיה שונה ממני בעניין הזה".
כששירלי הייתה בת 17, הוריהם התגרשו. אביה, יונתן פינטו, גר בבת ים, ואמה בביאליק, בזוגיות שנייה. אביב: "לשנינו יש קשר עם אבא, לשירלי יש קשר חזק יותר".
בתיכון למדה שירלי פינטו בבית חינוך כרמל זבולון ביגור, בכיתת חינוך רגילה, עם מתורגמנית.
עמוס אוזר, שהיה המחנך של שירלי מכיתה י' עד י"ב, מספר: "בכיתה שאני לימדתי היו עוד שלושה תלמידים הסובלים מלקות שמיעה מלבד שירלי, אבל היא התבלטה בין כל תלמידי הכיתה. תלמידה מעולה עם יכולות גבוהות. אביה היה מגיע לימי הורים, מכיוון שעם האם היה קשה יותר לתקשר, בגלל הלקות בשמיעה ובראייה".
לאורך כל השנים שמר אוזר על קשר עם חברת הכנסת הטרייה. "תמיד אמרתי לשירלי שבשבילה השמים זה הגבול, שאין דבר שתרצה, שלא תוכל להשיג. אני עדיין זוכר שבבגרות בתנ"ך היא קיבלה את הציון הכי גבוה מבין כל התלמידים. כבר אז היה ניתן לראות שיש לה הרבה מוטיבציה ורצון לשנות את החברה, היא הייתה קובלת על עוולות חברתיות בבית הספר, אם למשל מישהו היה מקופח או דחוי היא הייתה פועלת לשינוי המצב. ופעילה בכל הפעילויות החברתיות.
4 צפייה בגלריה
ח"כ שירלי פינטו בטקס ההשבעה בכנסת
ח"כ שירלי פינטו בטקס ההשבעה בכנסת
בטקס ההשבעה בכנסת
(צילום: יואב דודקביץ')
"בשנות התיכון אני זוכר שהיא נמנעה מלחשוף את הדיבור שלה, כי ככל הנראה הבינה שהדיבור שלה לא הכי ברור. אני אמנם לא מחובר לרשתות החברתיות, אבל אני כמו שאר בית הספר עקבנו אחרי דרכה של שירלי, לכולם היה ברור באופן חד משמעי שהיא נועדה לגדולות".

אות הצטיינות

בתום התיכון, במשך יותר משנה נלחמה פינטו על מנת להתגייס לצה"ל, ולבסוף שירתה במערך הטכני של חיל האוויר כמנהלת פרויקטים בלהק הציוד, בתחום הלוגיסטיקה, המשיכה לשירות קבע, ואף קיבלה אות הצטיינות ממפקד חיל האוויר ואות מצטיינת הנשיא שמעון פרס.
בתום שירותה הצבאי החלה לסלול את דרכה הציבורית. היא סיימה לימודי משפטים, השתתפה בתוכנית המצוינות של המכללה והצטרפה למשלחת לאו"ם בז'נבה. לאחר שנה כסטודנטית בלשכת השופט בנימין ארנון בבית המשפט המחוזי מרכז, נכנסה לראשונה לכנסת, ללשכתה של ח"כ קארין אלהרר. במסגרת זו טיפלה בהצעות חוק שהגישה אלהרר, סייעה בפניות הציבור וסייעה בהתאמות לאנשים עם מוגבלות. מלבד זאת, התמחתה במשרד עורכי דין והחלה להרצות באוניברסיטת בר אילן בלימודי תרגום בשפת הסימנים.

חברים מגיל 15

לפני כשבע שנים נישאה פינטו למייקל קדוש, אף הוא חירש, מהנדס תשתיות תקשורת ושחקן כדורגל בנבחרת ישראל לחירשים.
4 צפייה בגלריה
 עם בעלה מייקל קדוש והבן נבות
 עם בעלה מייקל קדוש והבן נבות
עם בעלה מייקל קדוש והבן נבות
(צילום: מתוך הפייסבוק)
אביב: "הם הכירו כילדים במסגרת הקהילה של החירשים בישראל, והפכו לחברים כשהיו בני כ-15, זו הייתה הזוגיות הראשונה של שניהם, ואחריה הגיעה החתונה, הם ממש סיפור מהאגדות".
לפני כשנתיים וחצי ילדה שירלי את בנם נבות: "נבות זה הנכד הראשון והיחיד, גם הוא חירש, דובר שפת הסימנים".
לחתונה הוזמנו המחנך אוזר ועוד שלושה מורים. "היה בינינו קשר של הערכה הדדית כל השנים, שירלי תמיד ציינה את הערכתה על התמיכה והעזרה שלי לאורך שנות התיכון. גם בחתונה היה לה חשוב להזמין את המורים, כי לבית הספר יש מקום של כבוד בעיצוב האישיות שלה".

נסיעה להודו

בחשבון הפייסבוק שלה, ח"כ פינטו מרבה לספר בסרטונים, בהם היא מצולמת מדברת בשפת הסימנים, על עשייתה הציבורית וגם על הפעילות הפוליטית. לצידם היא חושפת לא מעט רגעים אישיים. כך למשל העלתה פוסטים מלאי הערכה לאמה ורדית. "בגיל ארבעים התעוורה לחלוטין, אחרי ההלם נכנסה לתקופה קשה של דיכאון. פתאום אספה את עצמה, החליטה שהיא מגשימה את עצמה ומאז התקבלה לתיאטרון, סיימה קורס מנהיגות, רוכבת מקצועית, אישה עצמאית ויותר מכל סבתא מדהימה לנכד, וכל זה כאישה חירשת ועיוורת. אמא אהובה, אין גאה בך יותר ממני", כתבה.
בפעם אחרת אך העלתה סרטון מרגש בו מתועדת אמה כשהיא מספרת לנכדה סיפור בשפת הסימנים.
החזון לשנות את המציאות של כבדי השמיעה והחרשים בישראל תמיד עמד לנגד עיניה. לפני כשבע שנים הצטרפה פינטו לעמותת 'שמע' לילדים חירשים וכבדי שמיעה כמנהלת המועדון של מחוז גוש דן, ובמסגרת זו ייצגה את ישראל בהודו בסיוע לילדים חירשים באינדור. היא הייתה שותפה להקמת עמותת המרכז הישראלי ללימודי חירשות, והקימה קמפיין לשינוי התודעה והחשיבות של שפת הסימנים בציבור, ולקידום חקיקה של שפת הסימנים הישראלית כשפה מוכרת בישראל.
בין אלפי הגולשים שנסחפו אחר הקמפיין היה נפתלי בנט, אז שר החינוך. כך החל הקשר הפוליטי ביניהם.
בארבע השנים השנים האחרונות יוזמת פינטו הצעות חוק שמטרתן להנגיש את העולם עבור החירשים, ולמען שיפור הנראות של אוכלוסיית החירשים וכבדי השמיעה בישראל.
לאחר שהתמודדה למועצת העיר בבחירות ברמת גן ולא נכנסה, מונתה פינטו ליועצת ראש העיר לענייני מוגבלויות ונגישות. בבחירות לכנסת ה-21 הצטרפה למפלגת 'הימין החדש' ושובצה במקום העשירי, אך הרשימה לא עברה את אחוז החסימה, בבחירות לאחר מכן, ברשימת 'ימינה', שובצה כמספר 15, ושוב לא נכנסה לכנסת, וכך גם בבחירות שלאחר מכן, כששובצה במקום התשיעי.
בבחירות האחרונות שובצה פינטו שוב במקום התשיעי, ולאחר התפטרותו של אלון דוידי, עלתה למקום השמיני. בזכות החוק הנורבגי, עם התפטרותו של השר מתן כהנא, היא נכנסה לכנסת. כבר בקווי היסוד של הממשלה כללה כי הממשלה תפעל להעלאת המודעות בקרב האוכלוסייה הכללית לאנשים עם מוגבלות ותעודד את השימוש בשפת הסימנים.
פינטו איננה רק חברת הכנסת החירשת הראשונה, אלא גם חברת הכנסת הצעירה ביותר בכנסת ה-24.
בעקבות החיבור לימינה, רבים חשבו שפינטו מנהלת אורח חיים דתי, אולם בראיון לכלי התקשורת היא הבהירה שהיא חילונית ימנית ומכבדת דתיים וחילוניים. אחיה, אביב: "החיבור עם בנט הצליח כי הוא האמין באג'נדות שלה לקידום בעלי מוגבלויות. כל המשפחה מגבה ושמחה בדרך של שירלי, אבל אני חושב שאף אחד לא הופתע, זה היה משהו שהיא ייחלה לא עוד מילדות, היא כיוונה לשם, ולאף אחד לא היה ספק שהיא גם תגיע".