2687 נשים עובדות במחוז חיפה וגליל מערבי, והן מהוות רוב מכריע של 72% מכלל עובדי המחוז. אבל הרוב המספרי הוא רק חלק מהסיפור: 75% מהן אקדמאיות ו- 38% בעלות תואר שני ושלישי. המקצועות בהן נוכחותן מובילה הם סיעוד (כ-92%), רוקחות (66%) וברפואה הן מתקרבות לשיעור הגברים עם 46%. הן מובילות בניהול מרפאות ושירותים: 73% נשים לעומת 31% גברים, ותופסות מקום משמעותי בתפקידי הניהול הבכירים במחוז, כמו המנהלת הרפואית, מנהלת הסיעוד, מנהלת הרוקחות, מנהלת משאבי אנוש, דוברת וארבע מנהלות מינהלות ומרכזים רפואיים.
10 צפייה בגלריה
הבכירות של כללית
הבכירות של כללית
הבכירות של כללית
(צילום: אלעד גרשגורן)
רונן נודלמן, מנהל כללית במחוז חיפה וגליל מערבי, מבהיר: "אין לי ספק שהנשים העובדות איתנו תורמות רבות להישגי המחוז, הפועל ללא תקרת זכוכית מגדרית או מגזרית, והן התבלטו במיוחד בשנת הקורונה".

ד"ר לילך צולר, המנהלת הרפואית של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי

מתגוררת בחיפה, נשואה ואם ל-3
10 צפייה בגלריה
ד"ר לילך צולר
ד"ר לילך צולר
ד"ר לילך צולר
(צילום: אלעד גרשגורן)
אחראית על צוות של כ-1700 רופאים ומאות עובדי מקצועות הבריאות, במחוז חיפה וגליל מערבי המשרת קרוב ל-800 אלף מטופלים בכללית. בוגרת הטכניון, מומחית ברפואת עור ומין, מומחית במנהל רפואי. בעלת תואר שני במנהל עסקים.
"הבחירה שלי במקצוע הרפואה נעשתה בגיל צעיר, כי תמיד נמשכתי לתחום. המקצוע דורשני ומכתיב התמודדות עם עומס מקצועי ורגשי, שעות עבודה רבות, שנות הכשרה ארוכות ותהליך מתמשך של לימוד והתעדכנות. יחד עם זאת, יכולתו של רופא להציל חיי אדם או לשפר איכות חיים נותנת סיפוק מיוחד".
"אני מאמינה שכל אישה יכולה וצריכה להביא לידי ביטוי את יכולותיה ולממש את שאיפותיה המקצועיות, באופן כללי ובפרט בתפקידים ניהוליים, שם קיים עדיין פער כמותי בין גברים לנשים. אבי הוא מהנדס ומנהל בתעשיית הכימיה ואמי היתה מורה לריתמוסיקה; הם עודדו אותי ואת שתי אחיותיי למצוא תחומי עניין מקצועיים והיום שלושתנו בעלות תואר דוקטור בתחומים שונים–במוסיקה, בכלכלה וברפואה. לאורך הדרך נתקלתי בקשיים ובמחסומים אך לשמחתי, מערכת הבריאות בישראל ובמיוחד בכללית, נותנת הזדמנות שווה למנהלות ולמנהלים ומעולם לא חשתי שסוגרת עלי תקרת זכוכית".
"הטיפ שלי להצלחה: רצון, נחישות והתמדה יאפשרו לכל אישה להתקדם ולממש את שאיפותיה המקצועיות. ההזדמנויות נמצאות שם, עליכן רק להחליט לאן אתן מכוונות ולבנות לעצמכן מסלול ליעד המקצועי".
טיפ רפואי: "החיסונים הם הכלי הרפואי הטוב ביותר העומד ברשותנו אל מול הקורונה ואני קוראת לכם ולכן–לכו להתחסן!"

רות ברוך, מנהלת הסיעוד בכללית–מחוז חיפה וגליל מערבי

מתגוררת במושב תלמי אליעזר, נשואה ואם לארבעה
10 צפייה בגלריה
רות ברוך
רות ברוך
רות ברוך
(צילום: אלעד גרשגורן)
בתוך שנים ספורות הפכה מאחות במרפאת קיבוץ קטנה למנהלת מערך הסיעוד מהגדולים בארץ- בהיקף של קופת חולים ארצית, עם צוות של 700 אחיות בכ-200 מרפאות כללית ברחבי מחוז חיפה וגליל מערבי.
"הבחירה שלי בקריירה נבעה מכך שכנערה ראיתי את אמי, מנהיגה עם יכולות ויחסי אנוש נפלאים, שבחרה להקדיש את חייה לגידול ילדיה. חשתי בפוטנציאל הבלתי ממומש והחלטתי להיות אחרת, לפתח קריירה לצד משפחה גדולה ומלוכדת. התחלתי ללמוד כשהייתי אם מניקה לתינוק בן ארבעה חודשים . תחילה הייתי אחות בקיבוץ ולאחר מספר שנים החלטתי לחתור לקריירה ניהולית. הדבר לא היה אפשרי כמובן ללא תמיכה מבן הזוג שלי".
"אני מאמינה שכולם צריכים לחתור קדימה ולברר עם עצמם מה ירצו לעשות בעוד מספר שנים, כשאחיות באות אלי לשיחה אני תמיד שואלת מה ירצו לעשות בעתיד והן תמיד מופתעות מהשאלה. לאורך הקריירה בכל משימה שקיבלתי ראיתי הזדמנות ללמוד משהו חדש. כאחות, הסיפוק מהעבודה הוא האדם היושב מולך וההכרה שעזרת לו. כמנהלת, הסיפוק הוא ההובלה של מערך שלם של אחיות, לראות שתהליכי עבודה שקבעת מוכיחים את עצמם.
השנה האחרונה, עם כל הקושי, היוותה הזדמנות לשדרוג מעמדו של מקצוע הסיעוד, הבלטת יכולותיהן של האחיות בקהילה ונחיצותן הרבה. כאחות טיפת חלב בעבר, אני מאמינה גדולה בחיסונים וקוראת לכולם להתחסן, כדי שנוכל לחזור לחיים במהרה".
"הטיפ שלי להצלחה: לא לוותר על שאיפות למען משפחה, אלא לשלב בין הדברים. המשיכו, אל תוותרו, לכו קדימה וחשבו איך לעשות את הדברים עוד יותר טוב. הרעיון מהווה מודל לארבעת ילדי שחונכו על כך שעליהם להפיק מעצמם את המקסימום שהם יכולים: גיא ורן חובלים, מעיין רופאה ועמית סטודנטית להנדסת חשמל".

ד"ר סילבי שילר, מנהלת מינהלת קריות בכללית ורופאת משפחה במרפאת יקינטון בחיפה

מתגוררת בחיפה, נשואה, אם לשתי בנות
10 צפייה בגלריה
ד"ר סילבי שילר
ד"ר סילבי שילר
ד"ר סילבי שילר
(צילום: אלעד גרשגורן)
מופקדת על 24 מרפאות ברחבי הקריות והקיבוצים הסמוכים, עם צוות של כ- 450 רופאים, אחיות, רוקחים ועובדי מינהל. למדה רפואה בטכניון, עבדה כרופאת משפחה ומנהלת כרמל צרפתי, לימדה והדריכה בפקולטה לרפואה בטכניון.
"הבחירה שלי ברפואת משפחה נבעה מהראייה הרחבה הנדרשת במקצוע והיכולת ללוות מטופלים לאורך שנים, להכיר אותם בבריאות ובחולי ולהיות חלק מהמשפחה והקהילה שבה הם חיים. מעולם לא נתקלתי בתקרת זכוכית בדרכי המקצועית ותמיד האמנתי שהקידום תלוי רק בי וביכולותיי, וכך גם מתנהל הארגון בו אני עובדת".
"אני מאמינה שנשים, כמו גברים, צריכות להאמין ביכולתן להגשים שאיפות בכל תחום ולחתור לקריירה מספקת, למצוינות ולעצמאות. השילוב בין קריירה ומשפחה אפשרי ודורש חלוקה שוויונית בין בני הזוג, ארגון נכון ואפקטיבי של הזמן ויכולת לבקש ולקבל עזרה. חשוב לא לשקוע ברגשי אשם ובייסורי מצפון ולזכור שילדים לאימהות קרייריסטיות מצליחים יותר, ובנותיהן הופכות לנשים חזקות ובטוחות בעצמן. עובדה: הוריי רופאים שעובדים במשרות מלאות; בנותיי גדלו במציאות דומה והיום בתי הבכורה היא סטודנטית לרפואה ומשלבת בין לימודים, קריירה ומשפחה".
"הטיפ שלי להצלחה: הגדירי מטרה/חלום והאמיני ביכולתך להגשים אותו. הקיפי את עצמך באנשים שאוהבים ומאמינים בך ואל תיכנעי לקשיים ולמכשולים לאורך הדרך".
טיפ רפואי: "נהלו אורח חיים פעיל פיזית ומנטלית, בחרו ברופא/ת משפחה שאתם מאמינים בו, שיכיר וילווה אתכם במהלך השנים".

סיגל בלישה, מנהלת משאבי אנוש של מחוז חיפה וגליל מערבי של שירותי בריאות כללית

מתגוררת ברמת ישי, נשואה ואם לשלוש בנות
10 צפייה בגלריה
סיגל בלישה
סיגל בלישה
סיגל בלישה
(צילום: אלעד גרשגורן)
מנהלת את כוח האדם במחוז הגדול בארץ, הכולל כ-3,700 עובדים. בעלת תואר ראשון במדעי ההתנהגות ולמודי תואר שני ביחסי עבודה וניהול כוח אדם. בשעות הפנאי עוסקת באפיה ועיצוב עוגות ויוצאת לטיולים רגליים.
"הבחירה שלי במשאבי אנוש באה לאחר שבמהלך התואר הראשון התנסיתי בתחומים הקרובים לטיפול והתעורר בי רצון לשלב בין עבודה עם הפרט, לבין ניהול תהליכים ארגוניים. התחום כולל מגוון נושאים כמו הובלת אסטרטגיות וניהול יחסי עבודה, והעשייה ממלאת אותי באנרגיה. העבודה האינטנסיבית גולשת לעיתים לסופי שבוע, אבל כשמצליחים לסייע לעובד/ת במצוקה או לסיים סדנה מוצלחת, הסיפוק והאנרגיה ממריאים לשמיים".
"אני מאמינה שאין הבדל בין גברים לנשים בניהול קריירה, הכול עניין של בחירה אישית. כל אישה שיש בה אש פנימית תוכל להתקדם ולהתפתח, וזהו מסר שחשוב לי להעביר גם לבנותי וגם לנשים שבניהולי. אני עובדת בכללית כ- 20 שנים ולאורך הדרך, לא רק שלא נתקלתי בתקרת זכוכית אלא קיבלתי את כל התמיכה, הסיוע והכלים שאפשרו לי להתקדם".
"הטיפ שלי להצלחה: נסי והתנסי, ואל תפסיקי עד שתרגישי שאת עוסקת במשהו שממלא אותך באדרנלין ותשוקה לעשיה. כשתהיי שם, סמני את המטרה הקרובה הבאה – תפקיד מעט בכיר יותר, תפקיד רוחבי אחר, או הרחבה של תחום עשיה. דברי על המטרה הבאה בקול רם, בדקי מול הממונים מה דרוש כדי להגיע לשם. תלמדי אם צריך, צאי מאזור הנוחות וכך תגיעי לשלב הבא. אל תעסקי במה שמעכב אותך בדרך, רק חפשי איך לצלוח קשיים".

אירנה מלנבסקי, רוקחת מחוזית בכללית

מתגוררת בקריית חיים, נשואה ואם לשלוש בנות
10 צפייה בגלריה
אירנה מלנבסקי
אירנה מלנבסקי
אירנה מלנבסקי
(צילום: אלעד גרשגורן)
ממונה על צוות של 360 רוקחים ומערך של 114 בתי מרקחת במתקני כללית, ועוד עשרות בתי מרקחת פרטיים בהסכם. בעלת תואר ראשון ברוקחות מאוניברסיטת בן גוריון ותואר שני בניהול מערכות בריאות מאוניברסיטת חיפה.
"הבחירה שלי ברוקחות באה כנראה עם חלב אמי. סבתי הייתה רוקחת, נהגתי לבקר אותה בעבודה ואני עדיין זוכרת את הריח שעמד שם באוויר. רציתי להיות רוקחת מאז שאני זוכרת את עצמי, בגלל המגע הישיר שבין המטפל למטופל, בגלל הכימיה שמאחורי המקצוע ואולי גם בגלל אמי, שלא למדה רוקחות ותמיד הצטערה על כך.
רוקחות הינה המקצוע שדורש ידע רב ברפואה ובמדעים והוא נלמד במשך ארבע שנים לפחות, לדאבוני, לא תמיד מודעים למורכבות ולאחריות. בפועל, לרוקחים שמור תפקיד חשוב בבטיחות הטיפול התרופתי ואיכותו, וכן בהתאמת הטיפול המסייע באיזון המחלה, בעצירת התנגשויות בין תרופתיות ובמניעת תופעות לוואי.
ניהול הוא מקצוע בפני עצמו; נדרשת הבנה שמדובר בריצה למרחקים ארוכים וצורך לתעדף משימות, תוך שמירה מתמדת על זמן משפחה. הסיפוק הגדול שלי מגיע מתחושה שהצלחתי לעזור למטופל וכן, לעיתים גם ממכתבי תודה".
"אני מאמינה שכל אישה צריכה לבחור את הדרך לחיות את חייה, באופן מודע ומתוך מה שמתאים לה. לכל בחירה יש מחיר, אבל אם הכיוון מסומן מתוך מודעות עצמית ובחירה אמיתית, המחיר מתגמד לעומת הרווח והמימוש העצמי. חונכתי בבית בו המשפט הקבוע היה שאישה צריכה תמיד להיות עצמאית ולא תלויה באיש. כך בעלי ואני מחנכים את בנותינו".
"הטיפ שלי להצלחה: את יכולה! את רק צריכה לרצות ולהאמין בעצמך. תשיגי את החלומות שלך וזו הדוגמא והשיעור הכי טוב שתוכלי להעניק לילדייך".
טיפ רפואי: "הרוקח הוא לעיתים המטפל הכי נגיש לכם, יש לו ידע עצום בכל הקשור בטיפול תרופתי אך גם באורחות חיים. התייעצו אתו, רק תרוויחו מכך".

ד"ר טטיאנה זלוז'ין, מנהלת מערך בריאות הנפש של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי

מתגוררת במעלות, נשואה ואם לבת
10 צפייה בגלריה
ד"ר טטיאנה זלוז'ין
ד"ר טטיאנה זלוז'ין
ד"ר טטיאנה זלוז'ין
(צילום: אלעד גרשגורן)
מומחית לפסיכיאטריה מבוגרים עם התמקצעות בפסיכיאטריה של זקנה (פסיכוגריאטריה) ופסיכיאטריה משפטית, פסיכותרפיה בגישה ה-CBT.
"הבחירה שלי בפסיכיאטריה נובעת מכך שאני רואה יעוד במתן סיוע לאנשים עם משברים נפשיים ושואבת סיפוק ממחלימים ומשתקמים. לצד הידע המקצועי נדרשת יכולת ליצור עם המטופל קשר מבוסס אמון ושיתוף פעולה. לאחר כניסת הרפורמה בבריאות הנפש ב-2015, בחרתי להגיע לתפקיד בכללית על מנת לפתח את תחום בריאות הנפש בקהילה. מאז גייסנו פסיכיאטרים רבים בעלי תת התמחויות ועם ניסיון רב, הגדלנו את צוותי מקצועות הרפואה, פתחנו מרפאות חדשות והפעלנו שירות ראשון מסוגו בארץ של טיפולי יום. בתקופת הקורנה דאגנו גם למערך טיפולים מרחוק".
"אני מאמינה שלנשים יש גמישות מחשבתית, יכולת לבצע מספר דברים בו זמנית, יכולת תכנון ומציאת פתרונות יצירתיים לצד ביקורתיות, ויכולת ליצור קשרים בין אישיים ולגשר בין אנשים. אלה הכישורים הנדרשים בתפקודים ניהוליים, לצד ידע מקצועי כמובן. כמו שאומרים: מאחורי כל גבר מצליח עומדת אישה. מאחורי כל אישה מצליחה עומדת היא עצמה".
"הטיפ שלי להצלחה: להגדיר לעצמך תחום שבו את יכולה להתפתח. להציב מטרת-על, לחלק את המשימות למטרות ביניים ולהתקדם בקצב שלך ולא לשכוח את עצמך: לגוון פעילות, לחפש תחביבים. לשמור על גמישות מחשבתית ולהיות מוכנה לשנות תוכניות. לקחת פסק זמן לטובת פעילות מרגיעה כמו ספורט, יוגה, מדיטציה או מידפולנס".

ד"ר דליה קסנר, מנהלת את מרכז רפואי זבולון ואת היחידה לבטיחות המטופל וניהול סיכונים בכללית- מחוז חיפה וגליל מערבי

מתגוררת בגילון, נשואה אם לארבעה וסבתא לחמישה
10 צפייה בגלריה
ד"ר דליה קסנר
ד"ר דליה קסנר
ד"ר דליה קסנר
(צילום: אלעד גרשגורן)
כמנהלת קריית בריאות זבולון, אחראית על צוות של 110 רופאים, אחיות, רוקחים ועובדי מקצועות הבריאות, המטפלים מידי יום בכ-5000 איש. מומחית ברפואת משפחה. בעלת תואר MBA במינהל מערכות בריאות מאוניברסיטת בן גוריון. לצד תפקידי הניהול' ממשיכה לעסוק בעבודה קלינית ומטפלת ישירות במטופלי כללית במרפאה העצמאית שלה בכרמיאל.
"הבחירה שלי לעסוק ברפואת משפחה היתה בגיל 15, ואיני מצטערת לרגע. זהו מקצוע מרתק, המשלב קשרים אנושיים והבנה מדעית מעמיקה. היכולת לעזור לאנשים ברגעים קשים, ללוות אותם ואולי למנוע מחלות, חשובה לי ומעניינת אותי מאד".
"אני מאמינה שכאדם אכפתי, היה חשוב שאפנה גם לתפקידים ניהוליים שונים שבהם ניתן להשפיע ברמת המאקרו. לזכות הכללית יאמר שבשום שלב לא חשתי שהמגדר מעכב את התקדמותי. עבודתי גובה מחיר משפחתי ואולי הפסדתי רגעים יפים, אבל בזכות שיתוף פעולה זוגי זכינו לגדל ילדים עצמאיים ומוצלחים. הסיפוק מול מטופל שחש שהוא בידיים טובות ובטוחות, מוכן להפקיד בידי סודות כמוסים ביותר ולבטוח בי, היכולת לתת לקהילה שירות שיוויוני ברמה גבוהה – כל אלה מפצים על הקשיים".
"הטיפ שלי להצלחה: לא לוותר על שום חלום או אתגר. למצוא שותפים טובים שילוו אותך בדרך. לעמוד איתן על העקרונות, להיותנו נשים יש רק יתרונות של אופי וראיית הדברים מזוויות שונות ולא רק מזווית אחת. לזכור–החסרונות הם מתוכנו וצריך ללמוד להסתדר איתם".

ד"ר סוניה כרכבי, מנהלת מינהלת כרמל בכללית - מחוז חיפה וג"מ

מתגוררת בשפרעם, נשואה ואם לארבעה
10 צפייה בגלריה
ד"ר סוניה כרכבי
ד"ר סוניה כרכבי
ד"ר סוניה כרכבי
(צילום: אלעד גרשגורן)
אחראית על השירות מטעם כללית ביישובי חוף כרמל, טירת כרמל ועתלית, הכפרים הדרוזיים, נשר, קריית טבעון יוקנעם רכסים ושפרעם, עם כ- 135 אלף מבוטחים המקבלים שירות בכ- 100 מרפאות.
מומחית ברפואת משפחה, בעלת תואר שני בניהול מערכות בריאות מאוניברסיטת חיפהM.H.A.
לומדת לתואר שני במנהל עסקים. בוגרת תוכנית ענבר המגבשת רשת מנהלים ומנהיגים בכירים שפועלים יחד כדי לקדם את מערכת הבריאות של ישראל. מתמחה במינהל רפואי. בעבר הייתה בסגל ההוראה של המחלקה לרפואת משפחה בחיפה בטכניון.
"הבחירה שלי במסלול הניהול לצד רפואת המשפחה, נולדה בשל יכולת ההשפעה על בריאותם של אנשים רבים. אם כרופאת משפחה יכולתי להשפיע על בריאותם של 1200 אנשים, הרי שכמנהלת אני יכולה להשפיע על בריאותם של מאות אלפים. העבודה דורשת מחויבות וזמינות גבוהה, התמודדות עם מחסור במשאבים ויכולת תגובה מהירה למצבים בלתי צפויים. העומס הרגשי והפיזי גדולים, אבל ההשפעה על בריאות אוכלוסייה רחבה של מטופלים מכל המגזרים והגילאים, מפצה על כך. דלתות לא נפתחו לקראתי מאליהן, התאמצתי להתקדם, אבל בהתמדה ונחישות אפשר לנפץ תקרות זכוכית. גם בעלי מטפח קריירה כרופא ולא פשוט לגדל כך ארבעה ילדים, אבל שיתוף ועזרה הדדית תורמים להצלחתנו בחיי המשפחה וגם בקריירה".
"הטיפ שלי להצלחה: לאהוב את מה שעושים, להשקיע במשפחה כדי לצמצם רגשות אשם ולוותר על חלום הפרפקציוניזם בכל מעשה."
טיפ רפואי: "רפואה מונעת היא הפתרון, ויש להשקיע בה גם כמערכת וגם כפרטים. חשוב לבצע בדיקות ולהתייעץ עם רופא המשפחה גם שאנחנו בריאים ומסיבה זו חשוב בימים אלה להתחסן נגד קורונה".

ד"ר רחל דהן, מנהלת מינהלת חיפה של כללית

מתגוררת בחיפה, נשואה ואם לשניים
10 צפייה בגלריה
ד"ר רחל דהן
ד"ר רחל דהן
ד"ר רחל דהן
(צילום: אלעד גרשגורן)
עומדת בראש צוות של 100 רופאים ועשרות אחיות, רוקחים ועובדי מינהל, הנותנים שירות ל-112000 מבוטחי כללית ב-22 מרפאות אם ועוד כ- 40 מרפאות עצמאיות מטעם כללית.
למדה רפואה בבית הספר לרפואה בבאר שבע, עם התמחות ברפואת משפחה. בעלת תואר מאסטר ברפואת משפחה וחינוך רפואי מאוניברסיטת לונדון באונטריו שבקנדה. מורשית לטיפול בהיפנוזה ופעילה בגמילה מעישון. בעבר ניהלה את מרפאת לב הקריה של כללית ואת מנהלת קריות.
"הבחירה שלי ברפואה באה בעקבות ערכים שעליהם גדלתי. נולדתי וגדלתי בחיפה, בבית של אם עיתונאית ואב פועל נמל. הורי תמיד הדגישו את חשיבות העבודה לצד התרומה לחברה, ואימי נהגה לומר שאישה חייבת שיהיה לה מקצוע כדי לעמוד על רגליה בכוחות עצמה.
בעיזבונה מצאתי כתבה שכתבה בשנת 69 עם הקמת ביה"ס לרפואה בחיפה, על חשיבות מקצוע רפואת המשפחה. את הכתבה מצאתי שנים אחרי שכבר הייתי רופאה, והבנתי שהערכים הבאים לידי ביטוי בכתיבתה לא היו רק על הנייר, אלא השפיעו על בחירת הקריירה שלי".
"אני מאמינה שלעשות קריירה זה חשוב, ולהיות אמא זה לא פחות חשוב. אמי נהגה לומר "לעשות קריירה כל החיים לפניך, אבל הילדים שלך יהיו בגיל מסוים רק פעם אחת. אין שידור חוזר". בהסתכלות לאחור, אני רוצה להאמין שהצלחתי לשלב בין קריירה לבין אימהות. עם המעבר לניהול היה לי חשוב להמשיך להיות מחוברת לעשייה הקלינית ולכן עבדתי כרופאת משפחה בקיבוץ אפק ובהוספיס בית של כללית. כמנהלת מנהלות בכללית העמדתי בראש סדר העדיפויות את האיכות הרפואית".
"הטיפ שלי להצלחה: גם אם לפעמים צריך להאט את הקצב, לעולם לא מוותרים על חלומות".