דור חדש של אנשי נדל"ן נכנס בשנים האחרונות לשוק, והוא מעורב כיום בפרויקטים רבים באזור. בשנים הבאות, הצעירים האלו יעצבו את פני הקריות וייבנו את הפרויקטים המשמעותיים הבאים. מי הם אותם יזמים צעירים? מה עשו עד היום, ומה הם מתכננים הלאה?

5 צפייה בגלריה
שמגר ואקנין ויוסי מזרחי, גשם החזקות
שמגר ואקנין ויוסי מזרחי, גשם החזקות
שמגר ואקנין ויוסי מזרחי, גשם החזקות
(צילום: פרטי)

שמגר ואקנין (34), נשוי+4, גר בתל אביב

בעלים ומנכ"ל גשם החזקות בע"מ, שותף ומנהל פיתוח עסקי וולת'סטון גשם קפיטל בע"מ, מהנדס בניין, בוגר טכניון 2010 בהצטיינות, בוגר תואר שני במסלול דוקטורט בהנדסת בניין בטכניון. בעבר כיהן כיו"ר ארגון הסטודנטים לתארים גבוהים בטכניון.

יוסי מזרחי (31), רווק, גר בתל אביב

בעלים גשם החזקות בע"מ. בעל תואר שני MBA במדיניות ומנהל ציבורי, התמחות בביקורת ציבורית ופנים, MPA אונ' חיפה, בוגר תואר שני בלימודי משפטים, MA אונ'' בר אילן ובוגר תואר ראשון BA בחיפה. תואר שני במנהל עסקים מסלול התמחות בנדל"ן שמאות ומקרקעין. בעבר יו"ר אגודת הסטודנטים, חבר בוועד המנהל של אוניברסיטת חיפה, חבר בוועד המנהל של רשות המתנ"סים בחיפה, סגן ומ"מ יו"ר איגוד ערים לטיהור שפכים אזור חיפה. מוביל בימים אלו פרויקטי בנייה בשווי של כ-7 מיליארד שקל ברחבי הארץ.

אדי שקד (37), נשוי פלוס 2, גר בעתלית

בעלים של של חברת רותם יהלום בע"מ. בעל תואר ראשון בכלכלה ומנהל עסקים. גדל בקרית חיים. החברה מנהלת היום פרויקטים בשווי של מעל מיליארד וחצי שקל וכ-1,500 יחידות דיור, נדל"ן מניב ומסחר בכל הארץ. בצפון בונים בשכונה הצפון מזרחית בנהריה, בשכונת הכרם בעכו, בשכונת הר נבון בכרמיאל, בשכונת גלי ים בקרית ים.

בן מקס (36), נשוי + 2, גר בעתלית

בעלים יחד עם יגאל פלס בחברת גביש בנגל בנייה בע"מ. היום מנהלת הקבוצה פרויקטים בשווי מיליארד שקל ברחבי המדינה. נולד בקרית חיים.

5 צפייה בגלריה
אדי שקד
אדי שקד
אדי שקד
(צילום: נחום סגל)

5 צפייה בגלריה
בן מקס
בן מקס
בן מקס
(צילום: פרטי)

איך הגעתם לתחום הנדל"ן?
ואקנין: "אני מגיע ממשפחה שאין לה שום נגיעה לנדל"ן. אבא שלי פרופסור אמריטוס לפילוסופיה באוניברסיטת בר-אילן, אמא שלי דוקטור לביוכימיה במעבדת חקר הכבד בבית החולים שערי צדק, ושני האחים שלי בוגרי טכניון בתחום הנדסת מכונות והנדסת ביוכימיה. כשהתחלתי ללמוד, היה חשוב לי תחום שהעשייה תהיה קודם כל ציונית ומוחשית, והחלטתי שהנדסת בניין זה המקום המתאים לי ביותר.
"אחרי תואר ראשון המשכתי לימודים במסלול ישיר לדוקטורט של הטכניון, ונבחרתי ליו"ר אגודת הסטודנטים לתארים מתקדמים. שם הכרתי את יוסי, במהלך כהונתו כיו"ר אגודת הסטודנטים. אני ושותפי דאז, משה אפל, חיפשנו פתרון למצוקת הדיור בקרב זוגות צעירים מחד, ופתרון ליצירת קהילות הומוגניות משמעותיות של משפחות צעירות שמפרות אחת את השנייה מאידך".
מזרחי: "עוד מימיי כסטודנט באוניברסיטה הבנתי שבנוסף ללימודים ולדיפלומה האקדמית, האוניברסיטה היא קרקע פורייה שבה אפשר וניתן לייצר שינויים בסדר החברתי. אחד הדברים ששמתי עליהם פוקוס היה מהפכת הצרכנות והנושאים הכלכליים אליהם נדרשים סטודנטים וזוגות צעירים, והתחלתי לחשוב איך אני מוציא לפועל את החזון שלי. משם נולדה גם ההבנה לצורך ברכישת כלים מצד אחד, על ידי לימודי ליבה הקשורים למגזר הפרטי, ולימודי ליבה עם אוריינטציה למגזר הציבורי. זה הקל עלי בהבנת המקור לצרכים ולבעיות שעלו מהשטח ותהליכים לפתרונם, שאחד מהם היה דיור בר השגה.
"את שמגר הכרתי מתוקף היותי יו"ר האגודה בחיפה, שמגר היה יו"ר האגודה לתארים מתקדמים בטכניון. עם הזמן יצרנו שיתופי פעולה רבים שהובילו אותנו לדרך עסקית שלובה ומשותפת. כך הוקמה גשם החזקות בשנת 2015. החזון שלנו כחברה, מעבר להקמת בתים למשפחות בארץ, הוא הנגשת עולם הנדל"ן ויצירת דיור בר השגה לכולם. הקרקעות של הפרויקטים שלנו תמיד יאותרו במקומות בהם מרכיב הקרקע הינו הכי משתלם לרוכשי הדירות, היות ועלות הבנייה כמעט קבועה, והשוני העיקרי הינו עלות מרכיב הקרקע. הדירות יתוכננו תוך התחשבות ברוכש הפוטנציאלי, הן מבחינת סטנדרט התכנון והבנייה והן מבחינת המחיר והמפרט הטכני".

5 צפייה בגלריה
יוסי מזרחי
יוסי מזרחי
יוסי מזרחי
(צילום: פרטי)

5 צפייה בגלריה
שמגר ואקנין
שמגר ואקנין
שמגר ואקנין
(צילום: פרטי)

מקס: "תמיד אהבתי את תחום הנדל"ן, עוד כשהייתי נער מתבגר ורק התחלתי לחשוב על עתידי. אני מאמין שצריך לאהוב את מקום העבודה ואת יצירתו. אנחנו דואגים לאנשים לקורת גג ומגשימים את חלומם. גביש בנגל בניה בע״מ הינה חברה העוסקת בייזום ובנית פרויקטים למגורים בנתניה, נהריה, קריות ובשאר רחבי הארץ. כמו כן עוסקת החברה בפיקוח וניהול פרויקטים בבניה ובביצוע תוספות בניה על מבנים קיימים וחיזוקם נגד רעידות אדמה בהתאם להנחיות תמ״א 38, עיבוי-בינוי ופינוי-בינוי. אנו מקפידים על איכות הבניה, שלמות ודיוק בעבודה, רמת גימור גבוהה, עמידה בכל התקנים, לוחות זמנים והתחייבויות".
שקד: "את דרכי בנדל"ן התחלתי אצל אבי מיד עם שחרורי מהצבא בגיל 21, במשרד התיווך 'שקד נכסים' בקרית חיים, שפעיל עד היום. לאבי משרד דינמי שכל יום מתבצעות בו עיסקאות תיווך נדל"ן, סוכנים שמזרימים למערכת כל הזמן נכסים חדשים. העולם הזה הקסים אותי, אהבתי לראות משפחה קונה בית ועושה את הצעד הגדול והחשוב הזה יחד איתי. מהר מאוד זיהיתי את המקומות ה'חמים' שכדאי לקנות בהם דירות במחירים 'של פעם', והצלחתי לרכוש דירות בעסקאות מהירות, לשפץ אותן ולמכור תוך זמן קצר ברווח נאה".
מה היה הפרויקט הראשון שלכם?
ואקנין: "הפרויקטים הראשונים שלי היו במתכונת קבוצות רכישה. הרעיון היה לייצר קבוצות של משפחות צעירות של סטודנטים ובוגרי טכניון, וכך הפרויקטים שווקו לקהל הזה בלבד. הפרויקט המשמעותי הראשון נקרא מגדלי האקדמאים, 2 מגדלים של 20 קומות ו-160 דירות בשכונה חדשה בטירת כרמל, צמוד למת"מ, שבו עשרות מעסיקים מתחום ההי-טק, שהם קהל היעד של בוגרי טכניון. היו לנו הרבה קשיים בדרך, כמו בכל דבר שעושים פעם ראשונה. בקבוצת רכישה צריך לקחת בחשבון שישנם סיכונים רבים יותר מאשר לרכוש דירה מקבלן. היום אנחנו כבר אחרי המסירות, ולכל החברים בקבוצת הרכישה כבר יש בית חדש. למדנו מזה המון מה לעשות ומה לא לעשות".
מזרחי: "אחד מהפרויקטים הראשוניים שיצאנו איתו לדרך היה בנהריה. פרויקט the valley בשכונה הצפון מזרחית בנהריה. התחלנו ב-300 יחידות דיור במסגרת 'מחיר למשתכן', כאשר החלוקה שם הייתה 70% משתכן ו–30% שוק חופשי. היו לנו קצת בעיות עם תמהיל הדירות בהתחלה אבל התגברנו עליהן. היום יש לנו בשכונה הצפון מזרחית 1,500 יחידות דיור. למדנו תמיד לחשוב קדימה, ויש לנו תוכנית מגירה לכל תרחיש ואנחנו תמיד משתדלים להיות צעד לפני כולם".
מקס: "הפרויקט ראשון שיזמנו היה ברחוב גורדון 48 בנתניה. פרויקט חיזוק ובינוי, מה שנקרא תמ"א 38/1. חיזקנו בניין בן 3 קומות עם 11 דירות, ואליו הוספנו עוד 3 קומות ו-8 דירות. פרויקט מאתגר מאין כמוהו. נכנסנו אליו, אני ויגאל השותף שלי, באהבה וסבלנות. הבאנו את כל הניסיון שלנו לפרויקט, לקחנו את אנשי המקצוע הטובים ביותר, מהאדריכל ועד הפיקוח מהקבלן המבצע ועד הספקים של הכלים הסנטריים. הכל הכי טוב שאפשר".
שקד: "התחלתי כשרכשתי מגרש ברחוב משה שרת בקרית חיים, עם זכויות לבניית דו משפחתי. עיסקה שהשקעתי בה את כל כספי ואף יותר. לראשונה התמודדתי באתגרי תכנון ורישוי וכמובן ביצוע ושיווק. זו היתה העיסקה היזמית הראשונה שלי, שבה הרווח העיקרי שלי היה הרבה שכר לימוד ומעט מאוד כסף.
"בעיסקאות שבאו לאחר מכן הייתי יותר משופשף וידעתי לבחור בצורה מושכלת יותר את הלוקיישנים שלי, לא רק על סמך ידע שיווקי אלא גם מבחינת האתגר בתכנון ובביצוע. קפיצת דרך המשמעותית שלי שבה עברתי מלהיות יזם שבונה פרויקטים של עשרות דירות, ללמעלה מאלף דירות, החלה לפני כחמש שנים עם ההכרזה על התוכנית של מחיר למשתכן. כשלמדתי את עקרונות התוכנית, אהבתי את ההזדמנות לבנות מאות דירות במחירים מסובסדים לזוגות צעירים ולעסוק במגה פרויקטים ובאתגרי ביצוע ותכנון של שכונות חדשות ומתחמי מגורים".
מה אתה מעדיף, פרויקטים קטנים, בוטיק, או פרויקטים גדולים?
ואקנין: "אני באופן אישי אוהב הרפתקאות גדולות. אוהב לבנות במסות גדולות, ולדעת שהמון משפחות חדשות ירוויחו מזה. בסוף, אני מסתכל על הרזומה של החברה שלי ואני הולך לישון בלילה בלב שקט שאני מצטיין, גם אם זה אומר להתמודד עם כל המורכבות שזה יוצר, מתיאום תכנון מול כל הרשויות והגורמים הרלוונטים במתחמי ענק, הוצאת היתרים, שיווק, ביצוע ותיאום מול עשרות ספקים ועד למסירת הדירה המושלמת עבור הרוכשים".
מזרחי: "התשוקה אצלי נובעת מיצירה של פרויקט חדש על כל רבדיו. הפרויקט הוא כמו ילד בעיניי, לא משנה אם הוא גדול ושרירי או שמנמן וחייכן, ההתאהבות והעדפה מגיעה עם הזמן ככל ואתה מתקדם איתו וככל שהוא הולך ומצמיח שיניים".
מקס: "אנחנו לא מפחדים מאתגרים. אנחנו בתהליכי תכנון שלך מגדלי מגורים עם כ-30 קומות בעכו ובנתניה, מגדל עסקים של מעל 50 קומות בנשר ועשרות אלפי מטרים של מחסנים באזור הקריות כמענה לנמל החדש שייפתח ב-2021".
שקד: "גודל הפרויקט אכן משנה את אופן העבודה מבחינת כמות הצוות המקצועי, אך מבחינת האתגר לאו דווקא הפרויקט הגדול יותר הוא האתגר הגדול. אני בונה היום בעכו פרויקט של 330 יחידות דיור ומסחר, עם חטיבות ביצוע ותכנון, ולצד זה יש לי פרויקט בוטיק עם 10 יחידות דיור סמוך, ודווקא בפרויקט הגדול הכל עבר חלק בתכנון באמצעות משרד אדריכלים מוביל, ברישוי באמצעות צוות אדיר של יועצים וכן הלאה, ומצד שני בפרויקט הקטן נאלצתי להתמודד עם קשיי תכנון ובעיות רבות ברישוי וכו'. כל פרויקט והאתגר שלו".
איפה אתה רואה עצמך בעוד עשר שנים?
ואקנין: "אני רואה את עצמי כבעלים ומנהל של חברת 'גשם', שממשיכה לבנות את ארץ ישראל על כל תחומיה, בשכונות חדשות, התחדשות עירונית, מתחמי עסקים, וגם תשתיות לאומיות ותחומים נוספים שיכולים לעזור לפיתוח המשק, והכל בשאיפה לשלוט בכל שרשרת הייצור משלב היזמות, דרך התכנון ועד לביצוע בפועל. לא אתנגד לצאת לכמה שנים של עשייה ציבורית בהתנדבות, כגון שר הבינוי והשיכון, על מנת להנחיל תרבות של עשייה והגשמת החזון הציוני, תוך פתיחת חסמים, שהם החולי הכי גדול כיום בפיתוח ארצנו המיוחדת והיפה".
מזרחי: "עוד עשר שנים נהיה אותה חברה, עם פונקציות נוספות בכל תחומי הנדל"ן, לרבות תשתיות ופרויקטים בינלאומיים. נתמקד בעשור הקרוב בהקמת פונקציות 'אינהאוס', שיזינו את תחום הליבה של החברה על כל שרשרת הייצור, מהאיתור של הפרויקט או הקרקע דרך הספקה אינהוס של השירותים הנדרשים למיזם לפני, במהלך ואחרי הביצוע".
מקס: "אני ויגאל השותף שלי צעירים, אך עם ניסיון רב. כל עוד אנחנו אוהבים את מה שאנו עושים, נמשיך לבנות דירות למגורים, משרדים, מחסנים, ונדל"ן מניב".
שקד: "אני נמצא בחיי במקום שבו אני מרגיש סיפוק בעשייה, ממשיך ליצור ולפתח את החברה שהקמתי, לגדל את ילדיי ואולי להרחיב את הקן המשפחתי. בצד העסקי, נמשיך לבנות בתי מגורים לאנשים בעיקר בפריפריה, בצפון ובדרום. שאיפתי להגדיל את תמהיל החברה ולהיכנס להשקעות וביצוע בתחום הנדל"ן המניב והמסחרי. כל יום חדש הוא יום ליצירה והצלחה".