עלייה נרשמה בשנה האחרונה בהתחלות בנייה במסגרת התחדשות עירונית או תמ"א 38 בהריסה במחוז חיפה, כולל אזור הקריות, ובמחוז צפון, כולל ערי הגליל המערבי. כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שעובדו על ידי החברה לפיתוח והתחדשות עירונית. זאת למרות שברמה הארצית חלה דווקא ירידה במספר התחלות הבנייה במסגרות של התחדשות עירונית ותמ"א 2\38.
3 צפייה בגלריה
פרויקט פינוי בינוי בקרית ים
פרויקט פינוי בינוי בקרית ים
פרויקט פינוי בינוי בקרית ים
(צילום: י"א)

על פי הבדיקה שבוצעה על ידי החברה לפיתוח והתחדשות עירונית, חברה מארגנת המתמחה בליווי בעלי דירות בפרויקטים של פינוי ובינוי ברמה הארצית ברבעון השלישי של 2023 החלו להיבנות 2,915 יח"ד בפינוי בינוי ותמ"א 38-2 שהיוו רק 17% מסך התחלות הבנייה.
לשם השוואה ברבעון השלישי של 2022 החלה בנייתן של 3,163 יח"ד בהתחדשות עירונית שהיוו 21% מהתחלות הבנייה הכלליות. סה"כ נרשמה ירידה של כ- 8.5% בהתחלות הבנייה של התחדשות עירונית ברבעון השלישי של 2023 לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

3 צפייה בגלריה
פינוי בינוי בשדרות ירושלים בקרית ים
פינוי בינוי בשדרות ירושלים בקרית ים
פינוי בינוי בשדרות ירושלים בקרית ים
(צילום: באדיבות העירייה)

בחינת הנתונים השנתיים בכל הארץ, מעלה כי בחודשים אוקטובר 2022 עד ספטמבר 2023 החלו להיבנות 11,949 יח"ד בפרויקטי התחדשות עירונית ( פינוי בינוי ותמ"א 38-2 ) לעומת 12,734 יח"ד בתקופה המקבילה אשתקד, ירידה של 6.2%.
למרות הנתונים ברמה הארצית, בשני מחוזות הצפון, חלה עלייה מרשימה בהתחלות הבנייה במסגרת פרויקטים של התחדשות עירונית. במחוז הצפון חלה עלייה של 37.7% בהתחלות הבנייה של פינוי בינוי ותמ"א 38-2 והחלו להיבנות כ- 471 יח"ד השנה בהשוואה ל – 342 יח"ד בתקופה המקבילה אשתקד.

מחוז חיפה והקריות


במחוז חיפה חלה עלייה של 31.8% והחלו להיבנות 1,067 יח"ד בהתחדשות עירונית בהשוואה ל–809 יח"ד בתקופה המקבילה.
עו"ד שבות רענן, שותפה מנהלת של מרחב צפון בחברה לפיתוח והתחדשות עירונית, מציינת כי מגמת העלייה בהתחלות בנייה של התחדשות עירונית בצפון הארץ מבורכת, אולם עדיין מדובר בנתונים נמוכים ביחס לצרכים. נתוני הלמ"ס מתייחסים גם למספר הדירות שנהרסו בכל מחוז, ובשנה האחרונה במחוז הצפון נהרסו רק 160 דירות ישנות במסגרת הליכי התחדשות ובמחוז חיפה רק 292 דירות, וזאת בזמן שאזור הצפון נתון לסיכון כפול: מועדות גבוהה לרעידות אדמה, לצד המצב הבטחוני הנפיץ בצפון והסכנה מטילי החיזבאללה.

קראו עוד:

3 צפייה בגלריה
עו"ד שבות רענן
עו"ד שבות רענן
עו"ד שבות רענן
(צילום: פרטי)

לדבריה, "שנים רבות מדברים על הצורך, על האתגר הכלכלי, על היעדר תקדים של הצלחה. הגיע הזמן לעבור למעשים. כעת, כשמדינת ישראל מצויה במלחמה והמציאות הביטחונית בקו העימות פינתה תושבים רבים מבתיהם, ויחד עם התקווה שיסוכל האיום לחזית צפונית - אנו נדרשים לקדם שינוי אסטרטגי בדיור הבטוח בצפון במהירות האפשרית.
"יש לפתור חסמים, להשקיע גם במצב של חוסר כדאיות כלכלית, ולשלב ידיים כמו שרק ישראלים שאכפת להם יודעים לעשות. אנחנו בחברה לפיתוח והתחדשות עירונית, הרמנו את הכפפה ויצאנו לאחרונה בקול קורא לראשי ערים במחוז הצפון בהצעה לקדם שלוש תב"עות לפינוי בינוי במימון עצמי בשלוש רשויות במרחב הצפוני תוך שיתוף פעולה עם ראשי רשויות שנכונים לאתגר ולחזון".