הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה קריות וחיפה אישרו הקלות משמעותית נוספת בביורוקרטיה הקשורה לבניית ממ"דים באזור ולמעשה אימצה אותן הקלות שניתנו עד כה ליישובים צמודי גבול, גם ליתר חלקי הארץ.
7 צפייה בגלריה
אישור בנייה בתוך שבועיים בלבד בבתים פרטיים
אישור בנייה בתוך שבועיים בלבד בבתים פרטיים
אישור בנייה בתוך שבועיים בלבד בבתים פרטיים
(צילום: שי פרנס)
משמעות ההחלטה: אם עד כה המתינו תושבים שביקשו לבנות ממ"ד תוך חריגה מתוכנית בניין עיר להמתין בין מספר חודשים ועד למספר שנים לקבלת היתר, מעכשיו ההיתר לבניית ממ"ד יינתן בתוך 14 יום או קצת יותר, במידה ובניית הממ"ד לא חורגת מתוכנית בניין עיר המאושרת לאותה חלקה. או שבועות בודדים, במידה והתוכנית חורגת.
מדובר בשינוי משמעותי עבור תושבי האזור: בדיקת של איגוד הקבלנים, שנערכה בשנה שעברה, העלתה כי באזור הקריות לכ-49 אלף מסך כ-73 אלף דירות, אין ממ"ד ובחיפה ל-80 אחוז אין ממ"ד. ההחלטה האחרונה תחול גם על מבני ציבור, דבר שיעודד רשויות מקומיות לבנות מרחבים מוגנים בגנים ובתי ספר, שחלקם נבנו לפני שנים ארוכות.

7 צפייה בגלריה
"להאריך את תמ"א 38". בניית ממ"ד לפי תמ"א בקריות
"להאריך את תמ"א 38". בניית ממ"ד לפי תמ"א בקריות
בניית ממ"ד לפי תמ"א בקריות
(צילום ארכיון: נחום סגל)

המלחמה העלתה שוב את בעיית העדר הממ"דים בכל הארץ. אומנם הממשלה אישרה לפני 5 שנים החלטה עקרונית למיגון הצפון, שהבטיחה גם לתושבי הקריות סיוע כספי בבניית ממ"דים, אולם זו נשארה על הנייר בלבד, ואפילו יישובי קו הגבול, שאמורים להיות ראשונים להתמגן, לא מוגנו עד הסוף.
בשנה שעברה פרסם יו"ר התאחדות הקבלנים בישראל, ראול סרוגו, דוח שהצביע על חומרת המצב, כאשר למעשה ברוב הדירות בקריות אין מרחבים מוגנים דירתיים (ממ"ד). הדוח שהוכן בהתאחדות מתייחס לערים שבהן ליותר מעשרת אלפים דירות אין ממ"דים. יצוין, כי בניית ממ"דים בדירות חדשות הפכה לחובה באמצע שנות ה-80 של המאה הקודמת בעוד התקן החדש של רעידות אדמה נכנס לתוקף ב-1980. משמעות הדבר, רוב רובם של הדירות שאין בהן ממ"דים גם לא ממוגנות נגד רעידות אדמה ורק היחידות שנבנות בין 1980 ל-1985 אין בהן ממ"דים אבל הן כן עומדות בתקני רעידות האדמה.

קריטריונים חדשים


החלטת הוועדה המחוזית משבוע שעבר משמעותה קיצור משמעותי בהליכים הביורוקרטיים הכרוכים בבניית ממ"ד. עד כה הדרך לכך הייתה ארוכה ומתפלת: במידה ובניית ממ"ד חרגה מתוכנית מתאר מקומית, על מבקש ההיתר לבניית ממ"ד היה לבקש הקלה מהוועדה המקומית, לפרסם הודעה לשכנים, להתמודד עם התנגדויות ועוד. במקרים רבים התהליך ארך חודשים ארוכים ולעיתים אף מעל 4 שנים. בחלק מהמקרים מבקשי ההיתר פשוט הרימו ידיים, מכרו את דירותיהם, לפעמים תוך הפסד כספי, וקנו דירה עם ממ"ד.

7 צפייה בגלריה
בניית ממ"ד
בניית ממ"ד
3 וחצי חודשים. בניית ממ"ד בבניין קומות
(צילום: משרד הביטחון )

ההחלטה החדשה של המועצה הארצית למעשה משווה בין התנאים להוצאת היתר בנייה לממ"ד לאלו הנוהגים ביישובי הגבול, וישנם כמה קטגוריות לייחוס:
בעלי דירות עד 2 קומות, שבניית ממ"ד אינה כרוכה בחריגה מקווי בניין או מגבלות גובה אינם זקוקים עוד להיתר מהוועדה המקומית. כל מה שעל בעלי דירות כאלו לעשות זה להכין תוכניות, להגיש אותה דרך מערכת מקוונת לפיקוד העורף ולקבל אישור לבניית ממ"ד בתוך 14 ימים עבודה.
במידה והמבנה הוא מעל 2 קומות ו\ או לא תואם את תוכנית המתאר המקומית, חורג מקווי הבניין (קרבה יתרה לבניין ליד, חריגה לכיוון חזית הבניין, חריגה מהגבלות הגובה) על המבקש להגיש בקשה להיתר בוועדה המקומית לתכנון ובנייה. כבר אין צורך לעבור תהליך של הקלה, אין צורך בפרסום, אין צורך להתמודד עם התנגדויות של שכנים. הוועדה אמורה לדון בבקשה, לבדוק את התוכנית ולאשר אותה תוך פרק זמן של שבועות בודדים.

גם מוסדות ציבור


הוועדה המחוזית צופה עלייה חדה במספר הבקשות להיתר בניית ממ"דים ומותחת ביקורת על ההתנהלות המסורבלת של פיקוד העורף ומבקשת לטפל בנושא. בוועדה המקומית לתכנון ובנייה קריות בירכו על ההחלטה וציינו כי בעקבותיה גם החלו רשויות מקומיות להתעניין ביישום ההקלה על מנת לבנות מרחבים מוגנים בתוך מוסדות החינוך.
מהנדס הוועדה, אלכס קופר: "התיקון למעשה מחיל על כל הארץ את התקנות המקלות שהיו נהוגות עד כה ביישובי הגבול, הליך שבלא מעט מקרים עיכב ועצר את הבנייה. אני צופה שרבים ינצלו את התקנה המקלה כדי לבנות מרחבים מוגנים. זו ההזדמנות לציין כי הוועדה פתוחה לכל הבהרה והסבר. כל מי שמתעניין בבניית ממ"ד מוזמן להגיע לוועדה ונסביר בפרטי פרטים את השינויים שאושרו לאחרונה".

7 צפייה בגלריה
"הים נשאר אותו ים". מהנדס הוועדה, אלכס קופר
"הים נשאר אותו ים". מהנדס הוועדה, אלכס קופר
מהנדס הוועדה, אלכס קופר
(צילום: נחום סגל)

קופר הוסיף: "אני צופה שברגע שהמדינה הכירה בהקמה מיידית של ממ"דים בצורך חיוני והורידה משמעותית את רגולציה והבירוקרטיה, הרבה מאוד תושבים יגיעו לשלב של הקמת ממ"ד. אני יודע ממקור ראשון שאושרו לא מעט ממ"דים על ידי פיקוד העורף והם כבר בהליך הקמה".

ממ"ד פנימי או חיצוני?


כמה זה יעלה לנו?
היזם ערן גלבוע, שמתמחה בפרויקטים כל פי תמ"א 38, צפה כבר עם תחילת הלחימה כי תושבים רבים ירצו כעת לקדם פרויקטים במסגרת זו, שבין השאר מבטיחה בניית ממ"ד לדירות ישנות. לדבריו, הוא צופה גם בניית ממ"דים, ללא כניסה לתמ"א אך תוך כדי שדרוג ושיפוץ של הבניין.

7 צפייה בגלריה
ממ"ד
ממ"ד
130 אלף שקל עלות ממ"ד בממוצע
(צילום: נחום סגל)

כמה עולה בניית ממ"ד?
"בניית ממ"ד סטנדרטי, 12.5 מ"ר ברוטו, 9.5 מ"ר נטו עולה בסביבות 130 אלף שקל לפני מע"מ, וזה אמור לקחת בסך הכל כ-4 שבועות, אם מדובר בממ"ד שנבנה בקומת קרקע. אם בונים ממ"דים לבניין בן 3 קומות, זה יכול לקחת 3 וחצי חודשים, עם ממ"ד בקומת קרקע, קומה ראשונה, שנייה ושלישית".

7 צפייה בגלריה
ערן גלבוע (מימין) ועו"ד יניב ברוך
ערן גלבוע (מימין) ועו"ד יניב ברוך
ערן גלבוע
(צילום: פרטי)

האם יש אפשרות לעשות ממ"ד בתוך הדירה?
"כן, אפשרי אבל אנשים לא כל כך מחפשים את זה כי זה מקטין את שטח החדר ולכן הרוב מעדיפים חיזוק חיצוני. עם בכל זאת רוצים ממ"ד פנימי, תוך עיבוי הקירות הקיימים, זה יעלה כמה עשרות אלפים שקלים וגם אין צורך, למיטב ידיעתי, בהיתר בנייה.
"בפרויקטים של תמ"א את הדירות הישנות אנחנו עוטפים בכל מקרה במעטפת בטון משמעותית שהופכת את הדירה כולה לממוגנת. לאחרונה גם התחלנו לקדם תמ"א 38 בבניינים גבוהים, של 8 קומות, תוך העברת זכויות בנייה למקומות אחרים. זה משהו חדש ואני מקווה תקדימי".

קראו עוד:

חיפה: תמונה פחות אופטימית


בעוד שבקריות רק כעת אישרו מסלול ירוק לבניית ממ"דים, בעיריית חיפה בישרו לציבור על כך כבר ב-28 באוקטובר.
גודל הממ"ד והמסמכים הנדרשים להצגה זהים, וההבטחה לציבור היא הנפקת אישור לבניית ממ"ד בתוך חודש (לבית קרקע), או עד 3.5 חודשים (בבניין משותף).
אלא שהצהרות לחוד ומציאות לחוד. מנהל ההנדסה בחיפה, האחראי לטיפול בבקשות והוועדה המקומית לתכנון ולבניה האחראית לאישורן, לא תפקדו בצורה מיטבית גם קודם למלחמה. את המנהל שיתקה הבירוקרטיה, ואת הוועדה שיתקה המחלקות הפוליטית.
חבר ועדה מקומית חיפה, אביהו האן: "לצערי המערכת לא מתפקדת זמן רב. רק לפני שבועיים, בעקבות בקשתי, התכנסה הוועדה המקומית ובה אישרנו בתוך חצי שעה 26 בקשות לבניית ממ"דים. הבקשות הללו היו תקועות במערכת כמעט 3 שנים. מאז לא התכנסה הוועדה".
חברת המועצה שרית גולן: "מעבר לבעיות שיש בכל עיר להוצאת היתרי בניה לממ"דים, בחיפה ההליך מורכב פי כמה. חלקים גדולים בעיר נבנה בהליך לא חוקי, ללא היתרים, בתהליך של לגליזציה, ולכן המסלול המקוצר להוצאת היתרי ממ"דים אינה רלוונטית עבור רבים מתושבי העיר. כחברת ועדה מקומית אני יכולה להעיד כי במנהל ההנדסה תקועות תוכניות במערכת כבר 10 שנים, יש תוכניות תמ"א 38 שתקועות 3-4 שנים.

7 צפייה בגלריה
שרית גולן
שרית גולן
שרית גולן
(צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)

"המנהל לא עובד. בוועדה אושרו מקרים נדירים של בניית ממ"ד עצמאי, וברוב המקרים מדובר במקרים ששולחים את התושב להליך ארוך ומורכב יותר בוועדות התכנון. למרות הודעות העירייה על מסלול ירוק, היא זורה חול בעיני תושבים ומשלה אותם כאילו הם יוכלו לבנות ממ"דים שיהיו רלוונטיים עבור המלחמה הנוכחית".
בעיריית חיפה בחרו לא למסור פרטים.

נתונים:


חיפה:
122,333 דירות, 98,327 אין ממ"ד.
קרית אתא:
21,461 דירות, 13,430 אין ממ"ד
קרית ים:
15,780 דירות, 13,014 אין ממ"ד
קרית ביאליק:
17,266 דירות, 12,219 אין ממ"ד
קרית מוצקין:
18,714 דירות, 10,175 אין ממ"ד
פורסם לראשונה: 17:43, 02.12.23