האם דירה שנמכרה פעמיים שייכת לאדם הראשון ששילם עבורה, אבל לא דאג להעברת הזכויות על הנכס, או לאדם השני ששילם עבורה וכן העביר את הזכויות על שמו? בשאלה זו התלבט בית המשפט המחוזי בחיפה, שבסופו של דבר החליט כי דירה בקרית אתא, שהיתה שייכת לכמה אנשים, חלקם אזרחי אוקראינה, שייכת לאדם הראשון שרכש זכויות בנכס.
1 צפייה בגלריה
בהתחלה מסרו למשקיעים את התשואות החודשיות כביכול
בהתחלה מסרו למשקיעים את התשואות החודשיות כביכול
"מדובר באיש נדל"ן, שמצופה ממנו לנקוט במידה רבה של זהירות"
(צילום: ShutterStock)
עוד בחדשות:
דירה ברחוב יוספטל בקרית אתא הועברה בירושה, לפני כעשר שנים, למספר אנשים, חלקם אזרחים אוקראינים. בשנת 2012 רכש הרוכש הראשון, אמיל גרמאנסקי, את חלקם בנכס של שני אחים, אזרחי אוקראינה. הוא הצליח לרכוש זכויות מיורש נוסף, אבל לא הצליח לרכוש את זכויותיו בנכס של יורש שלישי, ועל כן לא רשם את הדירה על שמו. עבור החלקים שרכש שילם הקונה 155 אלף שקל.
שנה מאוחר יותר הצליח אזרח אחר, ישראל זוסמן, לרכוש את הזכויות בנכס של אותו יורש, שסירב למכור לגרמאנסקי, ושלוש שנים מאוחר יותר רכש גם את הזכויות של שני האחים, העביר את זכויות החכירה לידי היורשים, ורשם הערת אזהרה על שמו בטאבו. בכך נוצרו למעשה עסקאות נוגדות באשר לזכויות החכירה של האחים, שנמכרו פעמיים למעשה. בפני בית המשפט עמדה השאלה איזה מההסכמים תקף, מי פעל בתום לב ומי לא.
השופט איברהים בולוס, בפסק דין ארוך ומנומק, ניתח את המצב החוקי בנכס, כאשר כל צד טוען כי ההסכם של הצד השני אינו בר תוקף. השופט טען כי התנהלות הרוכש השני לא הותירה רושם טוב על בית המשפט. מתברר כי אותו רוכש הינו יזם נדל"ן, ועל כן היה מצופה ממנו, לדעת בית המשפט, לבדוק במשנה זהירות האם אותה דירה לא נמכרה לפני כן לרוכש אחר.
השופט קבע: "התרשמותי היא שהמשיב (זוסמן) לכל הפחות חשד כי הזכויות של האחים לוין נמכרו לאחר, בחר לעצום את עיניו ולא ביצע אף בירור למרות שהיו דרכים רבות ופשוטות לעשות זאת, ועל אף שלפניו נדלקו נורות אזהרה בולטות.
"המשיב לא פעל בתום לב, לא במישור הסובייקטיבי וגם לא האובייקטיבי, ואני חוזר ומדגיש כי לא מדובר בהדיוט שזו העסקה הראשונה שהוא עושה, אלא באיש נדל"ן רב ניסיון, שמצופה ממנו לנקוט במידה רבה של זהירות".
השופט קבע כי הזכויות בדירה שייכות לגרמאנסקי, הורה לבטל את הערת האזהרה לטובתו של הרוכש השני, שאף חויב בתשלום הוצאות בסך 25 אלף שקל.
עוד כתבות תמצאו בערוץ חדשות הקריות