בסוף החודש צפוי משרד הבריאות להכריז על המלצותיו באשר להעברת בית חולים מחיפה לקריות - האם להעביר את בית החולים כרמל או בית החולים בני ציון למבנה בית חולים חדש בקרית אתא.
3 צפייה בגלריה
בתי החולים כרמל ובני ציון
בתי החולים כרמל ובני ציון
בתי החולים כרמל ובני ציון
(צילום: י.א)
חשיבות ההחלטה עבור שני בתי החולים עצומה ועשויה לקבוע את עתיד כל אחד מהם. בפברואר 2020 הונחה אבן פינה לבית החולים על שם מנחם בגין בקרית אתא, והשאלה מי יעבור נותרה פתוחה.
בשנתיים שעברו מאז ביקרו נציגי משרד הבריאות בשני בתי החולים, והנהלות המרכזיים הרפואיים נימקו מדוע לדעתם הם צריכים לעבור לקריות.
3 צפייה בגלריה
הצוותים הרפואיים מוכנים למעבר. בית החולים כרמל מלמעלה
הצוותים הרפואיים מוכנים למעבר. בית החולים כרמל מלמעלה
הצוותים הרפואיים מוכנים למעבר. בית החולים כרמל
(אלי דדון)
גורמים במשרד הבריאות ציינו כי בשני בתי החולים הועלו נימוקים משכנעים ובשניהם ישמחו לעבור למבנה חדש, על כל המשתמע מכך. "שניהם מיושנים מבחינת מבנים, למרות תוספות כאלו ואחרות שנבנו בשנים האחרונות", ציינו אותם גורמים, "בית חולים מתקדם עם למעלה מ-1,000 מיטות אשפוז ישדרג כל אחד מהם, יהיה המתקדם ביותר בצפון ואולי בישראל, וישרת את כלל תושבי הקריות והאזור".
בכרמל שבו והדגישו כי מבחינה מקצועית ומבחינות נוספות, כרמל הוא זה שצריך לעבור לקריות. המנהל ד"ר אבי גולדנברג אמר למיינט קריות כי הוא מעריך שכרמל יעבור לקריות בתוך 5 שנים.
"כרמל שייך לכללית, ארגון הבריאות השני בגודלו בעולם, שבבעלותו 14 בתי חולים. נפגשתי עם שר הבריאות ופירטתי את כל הסיבות הנכונות למעבר שלנו לקריות. זו ההחלטה הרפואית והכלכלית הנכונה".
3 צפייה בגלריה
בית חולים בני ציון
בית חולים בני ציון
ללא עתודות בנייה. בית חולים בני ציון
(צילום: תמיר אסרף)
מנגד, מנכ"ל בני ציון, ד"ר אוהד הוכמן, בחר לשמור את טיעוניו למשרד הבריאות, והביע מורת רוח לאור הפרסומים של כרמל, ומחה על הצגתו של בני ציון כפחות מקצועי. "ההחלטה שתתקבל במשרד הבריאות צריכה להיות אך ורק לפי מה שטוב למדינת ישראל ולא שום דבר אחר".
גורמים בבני ציון הוסיפו כי נושא עתודות הפיתוח של שני בתי החולים צריכה לעמוד לנגד עיניו של משרד הבריאות. "בני ציון כולו בנוי על כ-12 דונם, ויש מרווחים מועטים מכל צד. לכרמל יש שטח להתפתח. זה משמעותי", אומר גורם בבני ציון.
משמעות המעבר אדירה
המאבק בין בתי החולים על מעבר לבית החולים בקרית אתא נובעת מהבנת הנהלות בתי החולים את המשמעות העומדת מאחורי המעבר. בית החולים שייבחר ויעבור לקרית אתא, למעשה ייוולד מחדש.
"למרות שהולכים להעביר את צוות בית החולים למבנה חדש מדובר בבית חולים חדש לגמרי", אומר גורם במערכת הבריאות, "המבנה חדש, הפוקוס יהיה על בית החולים הזה, שאליו גם אולי יצורף בית חולים גריאטרי או בריאות הנפש שיעבדו יחד בצורה אורגנית.
קראו גם >>
"מעבר לכך, בית חולים חדש ימשוך אליו את אנשי הרפואה הטובים ביותר, על חשבון בתי חולים קיימים בחיפה. המעבר משמעותי עבור בתי החולים מכל בחינה, מקצועית, יוקרה, אפשרויות צמיחה, ועוד. משרד הבריאות מנסה לענות על השאלה - מה הכי טוב עבור מדינת ישראל. בכל החלטה שלא תתקבל, בית החולים שלא ייבחר ירגיש פגוע".
במשרד הבריאות מסרו למיינט קריות כי "משרדי הבריאות והאוצר הקימו צוות עבודה במטרה לגבש המלצה על זהות בית החולים שיועתק מחיפה לקריית אתא. בשבועות הקרובים הצוות יפיגש עם כלל בעלי העניין הרלוונטיים, ועם סיום המפגשים יפרסם את המלצתו בהתאם".