הוועדה הארצית לתכנון ובניה של תשתיות לאומיות (ות"ל) אישרה (שני) למשרד התחבורה לקדם תוכנית להרחבת מרכז התחבורה מרכזית המפרץ בחיפה והפיכתו למרכז תחבורה משולב (מתח"ם) הגדול ביותר בישראל ומהגדולים במזרח התיכון.
5 צפייה בגלריה
מרכזית המפרץ
מרכזית המפרץ
מרכזית המפרץ
(צילום: י"א)
התוכנית (תת"ל 185 – מתח"ם לב המפרץ) היא חלק מתוכנית אב ארצית למתקני תשתית לתפעול תחבורה באוטובוסים לשנת 2040, שבמסגרתה אושרו עד כה שלוש תוכניות הכוללות 19 מתחמי תחבורה משולבים (מתח"מים) במטרופולין תל אביב, ומקודמים עשרות מתח"מים נוספים ברחבי הארץ.
ייחודה של התוכנית הנוכחית הוא בכך שהיא עוסקת במתח"ם בודד, עקב גודלו וייחודו. מתח"ם 'מרכזית המפרץ' הוא כבר היום מרכז התחבורה הגדול והעמוס ביותר בישראל, מחבר מגוון גדול במיוחד של אמצעי תחבורה ומשרת אזור רחב ביותר. במסגרת התוכנית יגדל שטח המתח"ם מ-20 דונם כיום ל-45 דונם.

5 צפייה בגלריה
פתיחת המרכזית במפרץ
פתיחת המרכזית במפרץ
פתיחת המרכזית במפרץ
(צילום: נחום סגל )
קראו גם:

הרחבת מתח"ם מרכזית המפרץ נדרשת בדחיפות, על מנת לאפשר לו לתפקד ביעילות נוכח הביקושים הגוברים. בין היתר יתווספו למרכז חניון תפעולי, חניון לילה וחניון "חנה וסע" מצדו הצפוני. במסגרת הליך התכנון תבוצע בדיקה של הפרוגרמה העתידית הדרושה למתח"ם, תוך התחשבות בפיתוח המתוכנן במפרץ חיפה, הכולל הוספת מיליוני מ"ר של שטחי מסחר, תעסוקה, מגורים ופנאי במסגרת תוכנית תמ"א 75.
מרכזית המפרץ החלה לפעול בשנת 2002, ומשמשת כמרכז התחבורה הגדול ביותר בישראל, בו עוברים כ-30 אלף נוסעים ביום. במתחם פועלים 75 קווי אוטובוס המבצעים כ-4,500 נסיעות ביום, וכן 4 קווי מטרונית, מסילת החוף ומסילת העמק של רכבת ישראל, והרכבלית המגיעה ישירות לטכניון ולאוניברסיטה.

5 צפייה בגלריה
המרכזית החדשה במפרץ
המרכזית החדשה במפרץ
המרכזית החדשה במפרץ
(צילום: נחום סגל )

בעתיד הקרוב מתוכננים לפעול במתחם גם קו הרכבת הקלה 'נופית' לנצרת. כמו כן, מתוכננים קווי מטרונית נוספים, ושביל אופניים במסגרת תוכנית 'מטרופן' הכוללת 25 קילומטרים של שבילי אופניים המרשתים את כל חלקי חיפה. במתח"ם יוקם גם מרכז ניהול תנועה מטרופוליני.

5 צפייה בגלריה
מיזם החישמול לא יהיה האחרון שיפריע לתנועת הרכבות. רכבת ישראל
מיזם החישמול לא יהיה האחרון שיפריע לתנועת הרכבות. רכבת ישראל
תנועת הרכבות תגדל
(צילום: נחום סגל)

תוכנית מתח"ם לב המפרץ היא כאמור חלק מתוכנית אב ארצית למתקני תשתית לתפעול תחבורה באוטובוסים לשנת 2040, שהכין משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי איילון, ואשר נסמכת על תוכנית אסטרטגית ארצית לפיתוח התחבורה הציבורית.
בתוכנית זו קבע משרד התחבורה יעד פיצול בין כלי רכב פרטיים לתחבורה ציבורית ביחס של 60% לרכב פרטי ו-40% לתחבורה ציבורית עד שנת 2040.

5 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה נופית באזור תעשייה ג' בנוף הגליל
הרכבת הקלה נופית באזור תעשייה ג' בנוף הגליל
הרכבת הקלה נופית תשתלב במרכזית המפרץ
(הדמיה: חוצה ישראל)

בשנה החולפת התבצעו בישראל 853 מיליון נסיעות בתחבורה הציבורית, מהן 87% באוטובוסים – כ- 740 מיליון. התוכנית מתבססת על ההנחה כי גם לאחר הפעלת מערכות הסעת ההמונים המוקמות ומתוכננות כיום, כמו הרכבת הקלה והמטרו, ימשיכו האוטובוסים לשמש כרובד המשמעותי ביותר של התחבורה הציבורית.
מרכיב מרכזי בהפיכת מערכת התחבורה הציבורית ליעילה ואטרקטיבית יותר הוא חיבוריות וקישוריות. כדי לאפשר חיבוריות וקישוריות מיטביות נדרשת הקמת 'האבים', מסופי תחבורה משולבים (מתח"מים) שבהם נפגשים אמצעי תחבורה שונים כמו רכבת, רכבת קלה ומסוף אוטובוסים, לצד נגישות נוחה ברכב פרטי ("חנה וסע"), באופניים, בכלי תחבורה קלה וברגל.