חבר מועצת עיריית קרית ים, עו"ד דוד אברקי (ש"ס) פנה במכתב דחוף ליועץ המשפטי לעירייה, עו"ד דקל קורש, וקבע לאחר בדיקה משפטית, כי גבייה לפי התעריף המוגדל באופן רטרואקטיבי, לא חוקי. "שינוי רטרואקטיבי של תעריף הארנונה, של מדינה, החלטה המאשרת מדידה וכל החלטה אחרת בעניין גביית ארנונה על ידי העירייה, אסורה מכל וכל, בטלה ואינה חוקית", ציין עו"ד אברקי בחוות דעת משפטית אותה חיבר יחד עם עו"ד אורי באואר.
4 צפייה בגלריה
ראש עיריית קרית ים, דוד אבן צור
ראש עיריית קרית ים, דוד אבן צור
ראש עיריית קרית ים, דוד אבן צור
(צילום: גיל נחושתן)
כזכור, לאחרונה שלחה עיריית קרית ים חיובי ארנונה מנופחים, בעקבות סקר מדידות חדש שבוצע וכן שינתה את שיטת הגבייה לפי שטח "ברוטו ברוטו" הכוללת חיוב בגין שטחים משותפים בבניינים. החיוב החדש החל בחודש יוני אך העירייה שלחה חיוביים רטרואקטיביים בגין הפרשי גבייה מתחילת השנה, וכך קיבלו תושבים חיובים של אלפי שקלים ואף יותר.
העירייה טענה כי מדובר בהנחיה של משרד הפנים, כולל הנחיה לגבות את הארנונה לפי התעריף החדש באופן רטרואקטיבי ושראש העיר, דוד אבן צור, אף שלח מכתב לשר הפנים, משה ארבל, ובו הצעה לשנות את דרך חיוב הארנונה, כך שלא תכביד על תושבים ולהכיל את הגבייה העודפת על עסקים. שר הפנים דחה את פניית ראש העיר וטען כי אין סמכות לשנות את חוק הארנונה.

ללא ידיעת התושבים


אברקי ציין, כי החליט לבדוק משפטית את הנושא בעקבות פניית תושבים רבים שנפגעו משינוי התעריפים. בחוות הדעת שחיבר ציין כי להוציא מקרים מאוד מיוחדים, גביית מס באופן רטרואקטיבי אסורה וגם כאשר מדובר בטעות בתום לב, דבר שלא נטען על ידי העירייה, אסור לגבות בדרך זו.

4 צפייה בגלריה
דוד אברקי
דוד אברקי
דוד אברקי
(צילום: פרטי)

לדבריו, העירייה לא הסבירה בהודעות ששלחה לתושבים כיצד נוצר החוב שהם נדרשים לשלם: "אין ספק כי הודעות העירייה אינן סבירות, הן בטלות לחלוטין, לא עומדות במבחני שיקול הדעת המנהלי ולא תעמודנה במבחן משפטי". לטענתו, העירייה ביצעה את המדידות מזמן, אך החליטה לחייב לפי התעריף הישן והתושבים הסתמכו על זה.

קראו עוד:

בסיום פנייתו ציין חבר המועצה אברקי: "ואם לא יבוטל בדחיפות, נמליץ לתושבים להגיש השגה\עתירה מנהלית או לפתוח בכל הליך אחר, על מנת לבטל דרישת העירייה הנ"ל ולחייבה אגב כך בהוצאות גבוהות".

4 צפייה בגלריה
קרית ים
קרית ים
"הרשות לא מוסמכת לשנות את שיטת חישוב הארנונה". קרית ים
(צילום: יניר. א)

גם חבר המועצה שלומי קדוש העלה הצעה לסדר לבטל את החיוב הרטרואקטיבי וגם לבטל את העדכון האוטומטי בארנונה.
לאחר שמשרד הפנים דחה את פניית ראש העיר, דוד אבן צור הבטיח, בפוסט שפרסם, להמשיך להיאבק כדי לשנות את רוע הגזירה. ממשרד הפנים נמסר ל"ידיעות המפרץ": "חיוב הארנונה מתבצע על פי גודל הנכס ומשכך על הרשות מקומית לבצע סקרי מדידות ולעדכן את חיוב הארנונה על פי גודל הנכס ובהתאם לצו המיסים של הרשות המקומית. הרשות לא מוסמכת לשנות את שיטת חישוב הארנונה וגם שר הפנים לא מוסמך לבצע שינוי מסוג זה. עדכון תעריפים מעבר לשיעור הקבוע נדון בימים אלו וקרית ים לא הגישה בקשה בנושא".

4 צפייה בגלריה
חשבונות ארנונה מנופחים בקרית ים
חשבונות ארנונה מנופחים בקרית ים
חשבונות ארנונה מנופחים בקרית ים
(צילום: פרטי)

מעיריית קרית ים נמסר: "הרשות נלחמה שלא תבוצע גבייה רטרואקטיבית מדצמבר 2022. לבסוף, משרד הפנים התפשר על ינואר 2024. קרי, שנה שלמה אשר במהלכה נחסכו מהתושבים תשלומי המדידות. גם בימים אלו אנו עמלים אל מול כלל הגורמים במאבק לבטל את החיוב הרטרואקטיבי, אשר בוצע בדרישת הגורם המוסמך - משרד הפנים. כל המנפיקים חוות דעת מטעם עצמם מוזמנים לפנות ליועץ המשפטי לעירייה ולדון איתו באסטרטגיות המשפטיות".