תושבי קרית ים קיבלו בימים האחרונים מכתב ממנכ"ל העירייה המודיע על עדכון שומת הארנונה, זאת בהתאם לסקר מדידות שנערך בעיר.
3 צפייה בגלריה
ראש עיריית קרית ים, דוד אבן צור
ראש עיריית קרית ים, דוד אבן צור
מכתב לשר הפנים. ראש עיריית קרית ים, דוד אבן צור
(צילום: גיל נחושתן)
במכתב הוסבר לתושבים כי שטחי חיוב ארנונה עודכנו רטרואקטיבית החל מינואר 2024, כל דירה והשטח שנקבע לה על פי המדידות החדשות, ולכל תושב עומדת הזכות לערער על השומה שקיבל.
ראש עיריית קרית ים דוד אבן צור, המשמש גם כיו"ר אשכול רשויות המפרץ, טען כי בעקבות הוראה של משרד הפנים, העירייה החלה לגבות מתחילת השנה מס מוגדל, על פי שיטת מדינה "ברוטו ברוטו", שמכלילה בחישוב הארנונה של התושבים גם את השטחים הציבוריים ומגדילה את התשלום.
במכתבו לשר הפנים, משה ארבל, ביקש ראש העיר לשנות את מדיניות צווי הארנונה ברשויות המקומיות. אבן צור הציע להתאים את התעריפים לארנונה לעסקים ובכך לחזק את הרשויות: "אנו מבקשים לשקול מחדש את המדיניות הנוכחית ולאפשר לרשויות המקומיות גמישות רבה יותר בקביעת תעריפי הארנונה, בדגש על ארנונה לעסקים".

3 צפייה בגלריה
חשבונות ארנונה מנופחים בקרית ים
חשבונות ארנונה מנופחים בקרית ים
חשבונות ארנונה מנופחים בקרית ים
(צילום: פרטי)

אבן צור הגיש לשר הצעה על פיה יותר לרשויות פעם בחמש שנים להציע שינויים בצווי הארנונה, שיוגשו לבחינת משרד הפנים. הרשויות יצטרכו להוכיח כי כל ירידה בתקציב עקב שינוי הארנונה למגורים תכוסה ממקורות הכנסה אחרים. כן תקבע תקרה שנתית כוללת כדי למנוע ירידות או עליות חדות.

מי ייהנה מההעלאה?


עדכון שומת הארנונה, שהוביל להעלאה בתשלום השוטף ולחיוב רטרואקטיבי מתחילת השנה, גרם לסערה של ממש והתקפות קשות נגד העירייה. תושבים רבים טענו שהעירייה מסתתרת מאחורי משרד הפנים והיא למעשה הגורם שייהנה מההעלאה במיסים.
חבר המועצה אמיר ווסקו ביקש לכנס ישיבה מועצה שלא מן המניין ופנה לחברי המועצה להצטרף לבקשתו.

3 צפייה בגלריה
אמיר ווסקו
אמיר ווסקו
ביקש לכנס את המועצה. אמיר ווסקו
(צילום: מתוך הפייסבוק)

התושבים הגיבו בזעם לשינויים בארנונה: "חייבים לבטל את הגזירה שמנסים להפיל עלינו. אנחנו כבר לא מסוגלים לשרוד מרוב כל הגזרות", ציין תושב אחד ואחר הוסיף: "זאת החלטת עיריית קרית ים להעלות את הארנונה. ראו שמתארגנים פה להפגנה נבהלו ועכשיו כאילו מנסים לשנות את המצב. עד כמה אנשים תמימים פה".

קראו עוד:

תושב אחר: "גורמי העירייה תמיד מאשימים את משרד הפנים שהוא אחראי. מה אכפת לעירייה לגבות עוד עשרות מיליוני שקלים כל שנה מתושבים ולהעשיר את השכר של המנהלים הבכירים בעירייה. לא ניתן להם לצחוק עלינו".
יצוין, כי בחודש האחרון קיבלו התושבים שני שוברי תשלום: תלוש על ארנונה יולי אוגוסט, שגדל בכמה מאות שקלים לעומת התשלום הקודם וכן תלוש עבור הפרשים לחודשים ינואר יוני שהגיע, עבור דירה 5 חדרים, ליותר מ־600 שקל.
ממשרד הפנים נמסר: "לא ברור מהכתבה אילו שינויים ביצעה הרשות המקומית ומתוקף איזו סמכות. בהתאם לחוק, חיוב הארנונה מתבצע על פי גודל הנכס ומשכך על הרשות מקומית לבצע סקרי מדידות ולעדכן את חיוב הארנונה על פי גודל הנכס ובהתאם לצו המיסים של הרשות המקומית.
"הרשות לא מוסמכת לשנות את שיטת חישוב הארנונה וגם שר הפנים לא מוסמך לבצע שינוי מסוג זה. עדכון תעריפים מעבר לשיעור הקבוע נדון בימים אלו וקרית ים לא הגישה בקשה בנושא".