תושבים בשכונה החדשה גלי ים, בקרית ים, שוקלים לפתוח במרד מיסים. זאת, לאחר שהתברר להם, לטענתם, כי בשכונה תיושם שיטת חישוב ארנונה שתייקר מאוד את התשלומים בהשוואה לשכונות אחרות בעיר.
2 צפייה בגלריה
"יש כאן מאות של משפחות שישלמו אלפי שקלים בשנה וישלמו יותר מכל שכונה יקרה בחיפה". שכונת גלי ים, השבוע
"יש כאן מאות של משפחות שישלמו אלפי שקלים בשנה וישלמו יותר מכל שכונה יקרה בחיפה". שכונת גלי ים, השבוע
שכונת גלי ים, השבוע
(צילום: נחום סגל)
יניב, נציג דיירים באחד הבניינים (שמו המלא שמור במערכת), אמר למיינט קריות: "אנשים עצבניים בטירוף, ובקבוצות הווטסאפ מדברים על מרד מיסים. לכל אחד יש חברים או בני משפחה בשכונות אחרות, וכולם יודעים כמה משלמים שם ופה. אנחנו הולכים לשלם הרבה יותר, מכיוון שהעירייה הולכת לחייב אותנו על כל פיסת קרקע ברכוש המשותף".
שכונת גלי ים נמצאת כיום בהליכי איכלוס, ורוב התושבים טרם קיבלו את חשבונות הארנונה. עם זאת, הם קיבלו מהעירייה את שיטת חישוב הארנונה, לפיה יחוייבו גם על השטחים המשותפים.
יניב: "על דירת 5 חדרים, 120 מ"ר, אנחנו הולכים לשם יותר מ-1,500 שקל, כאשר כל השטחים מחושבים, כולל הלובי. עבור דירה דומה בשכונת סביוני ים, שגם היא שכונה חדשה יחסית, ישלמו 1,200 שקל. הפער נוצר עקב הוספת כל שטח ציבורי אפשרי. מחייבים אותנו על כל בלטה וכל גרגיר".

"גבייה סלקטיבית"

מטבלאות לחישוב הארנונה שנשלחו לתושבים עולה, כי בעל דירת שלושה חדרים, בגודל 80 מ"ר, ישלם בפועל עבור 109 מ"ר, כולל חלקו היחסי בשטחים המשותפים. תושבים בשכונה טוענים כי באף מקום לא מקובל לחשב בארנונה את כל השטחים הציבוריים. "רק עבור פיר המעלית לא חויבנו. באמת התחשבות", אמר יניב.
לטענת התושבים, העירייה מקיימת גבייה סלקטיבית, כאשר לא כל התושבים מחויבים על פי אותו תחשיב. עוד טענו, כי הפער לרעתם יכול להגיע עד כ-40 אחוז יותר בתשלומי ארנונה. יצוין, כי תושבים בשכונה ביקשו שלא להזדהות בשמם המלא מחשש שיתנקמו בהם.
תושב השכונה דימיטרי (השם המלא שמור במערכת), נשוי ללא ילדים, הצליח לאחר מאמצים גדולים והלוואה נוספת, מעבר למשכנתא, לרכוש דירת שלושה חדרים של כ-80 מ"ר.
לדבריו, עד כה התגורר בקרית מוצקין וכעת הופתע מגובה הארנונה שהוא הולך לשלם בשכונה החדשה. "עוד לא קיבלנו חשבון, אבל בבניינים סמוכים קיבלו, ויוצא שעבור דירה כמו שלנו משלמים כ-1,100 שקל. אגב, עבור 4 חדרים משלמים 1,200, שזה בכלל לא הגיוני.

2 צפייה בגלריה
"יש כאן מאות של משפחות שישלמו אלפי שקלים בשנה וישלמו יותר מכל שכונה יקרה בחיפה". שכונת גלי ים, השבוע
"יש כאן מאות של משפחות שישלמו אלפי שקלים בשנה וישלמו יותר מכל שכונה יקרה בחיפה". שכונת גלי ים, השבוע
"יש כאן מאות של משפחות שישלמו אלפי שקלים בשנה, יותר מכל שכונה יקרה בחיפה". שכונת גלי ים, השבוע
(צילום: נחום סגל)

"מחייבים אותנו עבור השטחים הציבוריים, למה? אם כבר, אולי אבנה לי שם חדר נוסף? אנחנו קנינו דירה לפני עליית המחירים, בקושי הגענו לזה, וכעת נדרשים לכאלו סכומי ארנונה. זה לא הגיוני.
"אנחנו גרים למעשה באתר בנייה, זו לא שכונה שסיימו את בנייתה, ועל זה משלמים כמו בשכונת נאות פרס או בדניה בחיפה? יש פה בעיות תחבורה קשות, ביום שישי לקח לדיירי אחד הבניינים 20 דקות לצאת מהחניון התת קרקעי".
מה הלאה?
"אנחנו בודקים את כל האופציות ונחליט מה נעשה".

"תפסו טרמפ"

תושב אחר: "הסיפור הוא לא רק ארנונה, כל מה שקורה פה ביזיון. אני גר פה 30 שנה, מאז שעליתי לארץ. מה העיר הזו נותנת שתגבה מאיתנו ארנונה גבוהה ב-30% עד 40% יותר מאשר בשכונות הכי טובות בחיפה ובקרית מוצקין? על מה נשלם? על מדרכות שאין? על כביש שכל הזמן פקוק? אנחנו חיים באתר בנייה.
"תפתח את השכונה, תסיים כל מה שצריך, ואז נדבר. בינתיים הזוי לדרוש מחירים גבוהים בעשרות רבות של אחוזים לעומת מה שמשלמים בשכונות אחרות בעיר. פשוט הזוי. אני עוד לא גר בדירה, וכבר חושב לעזוב".
נושא מחירי הארנונה הגבוהים הוצף בפוסט שעלה לדף הפייסבוק של תושבי השכונה. אחד הדיירים הסביר כי בשכונה ישלמו 30% עד 40% יותר מס ארנונה לעומת שכונות סמוכות: "יש כאן מאות של משפחות שישלמו אלפי שקלים בשנה, וישלמו יותר מכל שכונה יקרה בחיפה.
"אני מניח שרובנו נוהגים לשלם מיסים וחובות בזמן. הפעם תשנו או תדחו את ההרגל. הפגנה או סרטונים לא יעזרו הפעם. תצביעו בארנק, אם אתם מרוצים תשלמו, אם לא, אז חכו. פשוט לא לשלם".
קראו עוד >>
כעס התושבים הגדול משתקף ברשתות החברתיות, ועשרות תגובות נשלחו לפוסט, רובן על ידי תושבים זועמים. "איזה טרמפ תפסו עלינו, גם ארנונה יקרה, גם אי אפשר לנסוע בכביש וגם אין מקום לחנות, מזעזע!", כתבה אחת התושבות. תושב אחר: "בקצב הזה אני אחזור מהר מאוד לביאליק. צריך לבדוק אם זה חוקי בכלל שבכל שכונה מחשבים אחרת את הארנונה". תושבת אחרת: "וזה עוד בשכונה שחצי מהדירות הן של מחיר למשתכן, זוגות צעירים שבקושי הצליחו לקנות את הדירה".

תגובת העירייה

מעיריית קרית ים נמסר: "התלונה כי הארנונה בגלי ים גבוהה מהרגיל או חורגת בצורה כלשהי מצו הארנונה הינה שגויה. ניתן להיווכח בכך בקלות באמצעות צו הארנונה, הזמין לכל באתר העירייה. צו הארנונה מחייב את כלל הנכסים בעיר, ואין כל הפרדה בין שכונה אחת לשנייה (למעט מספר רחובות ותיקים בודדים בעיר, המוגדרים אזור ב'). יתר על כן, בבדיקת צווי הארנונה של ארבע הקריות, ניתן לראות כי התעריף למ"ר בקרית ים הינו הנמוך ביותר.
"בצו הארנונה של קרית ים (יש) התייחסות למדידת שטחים משותפים, אשר בשנים קודמות לא נגבו. השנה משרד הפנים חייב מספר רשויות, בהן קרית ים, לחייב את צו הארנונה במלואו, ולשם כך לבצע סקר מדידת השטחים המשותפים. הסקר בוצע והושלם בכשליש מהעיר, בכלל זה אזורים ותיקים.
"ראש העיר, דוד אבן צור, ערך פגישה יסודית עם נציגי ועד השכונה, בה הוצג צו הארנונה והובהר שכל הצעה לאופן גבייה שיאפשר שלא לחייב על שטחים משותפים, תתקבל ותועבר למשרד הפנים. אחת מנציגות הוועד, עורכת דין במקצועה, אף התנדבה וקיבלה אישור לקדם את הנושא ישירות עם ממונה הנכסים בעיריית קרית ים".