כ-10 שיגורים חצו משטח לבנון אחרי האזעקות בגליל ובאזור המפרץ. כך מסר דובר צה"ל, שהוסיף כי חלק מהשיגורים יורטו. המשטרה הודיעה על נפילה בקיבוץ אפק, וכי שריפה פרצה במקום.
1 צפייה בגלריה
תיעוד היירוטים מהמטח האחרון למפרץ חיפה
תיעוד היירוטים מהמטח האחרון למפרץ חיפה
תיעוד היירוטים מהמטח האחרון למפרץ חיפה
(צילום: איחוד הצלה)
תושבים דיווחו על רעשים חזקים וחריגים: "כל הבית רעד". הבהלה הגדולה גרמה לחלק מהתושבים להתקשר למוקדים העירוניים ולבדוק מהיכן המקור לפיצוצים והאם האזעקה התקלקלה. ברשתות החברתיות נשמעו תלונות כי בעקבות השיגורים מלבנון, בוצעו יירוטים באזור, אבל לא נשמעה אזעקה ברחבי הקריות, למעט בקרית אתא.

"בומים מטורפים"


לפי האפליקציה של פיקוד העורף, אזעקת צבע אדום נשמעה ב-19:53 בקרית אתא, באזור התעשייה טמרה, שפרעם, אפק, ורמת יוחנן. "פתאום שמענו בומים חזקים, אחד אחרי השני", סיפרה גלית, תושבת קרית מוצקין. "הרמתי את הראש והבנתי שהיירוטים ממש מעלינו. אזעקה לא נשמעה".
זהבה, תושבת קרית ביאליק: "עמדתי עם הכלב בפינת רחוב רחל מול מרכז סביניה ופתאום שטו כדורי אור מעל המרכז בכמויות. כנראה מעל שדות הפוארה והתחילו פיצוצים מחרישי אוזניים. מיהרתי לכיוון מקלט סמוך, אבל לא היתה אזעקה".
רפאל מקרית שמואל סיפר למיינט קריות: "מעולם לא שמענו כל כך חזק את היירוטים, הרעש היה ממש מבהיל. רצנו במהירות מהחצר לתוך הממ"ד. היינו בטוחים שהאזעקות לא תקינות ולכן לא שומעים אותן".
רונית, תושבת קרית ביאליק: "חבל שלא הופעלו אזעקות בביאליק, אפק קרוב לביאליק. הדי הפיצוצים הרעידו גם באזור ביאליק הוותיקה שקרובה לקרית אתא".

תיעוד היירוטים מהמטח האחרון לקריות. שמי קרית מוצקין
(צילום: צלם לא ידוע, שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)


משטרת ישראל גזרת מחוז חוף: "לפני זמן קצר התקבלו דיווחים על מספר יירוטים לעבר הקריות. זוהתה נפילה בשטח פתוח סמוך לקיבוץ אפק שהתפתחה לכדי שריפה המטופלת כעת.

קראו עוד:

"כמו כן עוד מספר דיווחים על יירוטים מעל קרית אתא ללא נזק. עפ"י גורמי רפואה אין בשלב זה קבלת דיווח על נפגעים. שוטרים וחבלנים של מחוז חוף נמצאים במוקדים ומבצעים סריקות נוספות לשם הסרת סיכון.
"אנו קוראים להימנע מהגעה לזירות ולא להתקרב או לגעת בשרידי רקטות העשויים להכיל חומר נפץ ולדווח על כך ללא דיחוי למוקד 100 של משטרת ישראל".
מפקד ההגנה האווירית לשעבר, תת-אלוף במילואים צביקה חיימוביץ', הסביר בראיון ל-ynet: "מבחינת המערכות שרוצות לסכל את האיומים, היירוטים קורים הרבה לפני ההישג הנדרש להתרעה. יכול להיות בכלל שמבוצע תהליך יירוט ולא מופעלת אזעקה.
"הרבה פעמים שומעים ממערך ההגנה האווירית שבוצע יירוט אבל לא הופעלה אזעקה – התרגום של זה הוא שהיירוט בוצע הרבה לפני ההישג הנדרש (דקה וחצי) שאנחנו חייבים לאזרח. כל זמן שאתה מיירט ויש אזעקה, סימן שתהליך היירוט נכנס לתוך ההישג הנדרש. זה ההסבר ללמה לפעמים יש יירוט עם או בלי אזעקה".
פורסם לראשונה: 21:45, 30.09.24