10 צפייה בגלריה
סיפורים תשפ"ג
סיפורים תשפ"ג
סיפורים תשפ"ג
(צילום: גיל נחושתן, יאיר שגיא)

פוליטיקה

ראש עיר מושעה מתמודד לראשות
ספק אם היה עוד מקרה כזה בארץ שבו ראש עיר עם כתבי אישום מתמודד בידיעה שאם ייבחר מישהו אחר יכהן אירוע השנה בפוליטיקה המקומית הוא ללא ספק השעייתו של ראש עירייה קרית מוצקין הוותיק, חיים צורי, אחרי 30 שנים כראש עיר. צורי מואשם בחמישה אישומים, בהם עבירת שוחד בשתי פרשות שונות שאירעו בשנים האחרונות.

10 צפייה בגלריה
חיים צורי
חיים צורי
חיים צורי
(צילום: גיל נחושתן)

לראשונה בארץ, ככל הנראה, רץ לבחירות ראש עיר מושעה בידיעה שאם ייבחר רוב הסיכויים שהוא לא יוכל לכהן כראש עיר לפחות בחודשים הראשונים. צורי כבר הודיע שמיד עם נצחונו יפנה לבג"ץ שיבטל את ההשעיה בנימוק שזהו רצון הבוחר. בינתיים מחליף אותו ממלא מקומו, עדי שטרנברג, שהיה חבר מועצת עיר ברמלה והובא על ידי צורי להיות מחליפו ויורשו בבוא העת.
הקרב במוצקין בין צורי ליריבו ציקי אבישר הוא ייצרי, טעון ומרתק. כל אחד מהם מחזיק בסקר מטעמו שבו הוא מנצח כבר בסיבוב הראשון. מבחינת צורי זה הקרב חייו במקביל למערכה המשפטית, לא רק בשביל לשמור על התואר אלא גם ובעיקר כדי להשאיר מורשת נקייה ללא כתם של הרשעה פלילית.
על צורי הוטלו הגבלות קשות בתקופת ההשעיה שבה הוא נשאר חבר מועצה, אבל מנוע מלקבל שירותים מהעירייה, להשתמש בלשכתו ולהיות מעורב בכל מה שקשור לעבודת העירייה. רוב זמנו הוא שוהה במטה הבחירות שלו מוקף בתומכים ופעילים שמציפים את העיר בכרזות וסטיקרים. הבחירות פתוחות לגמרי וקשה להמר. לא בטוח שהסקרים משקפים ושהנשאלים אומרים את האמת לסוקרים. במצב הזה כל תוצאה בבחירות תהיה דרמתית. אבישר או צורי, או ליתר דיוק זה אבישר או שטרנברג.

נדל"ן

ממגה שכונות להתחדשות עירונית
עתודות הקרקע המידלדלות במיוחד במוצקין ובקרית ים הצמיחו את מיזמי ההתחדשות העירונית, שהביאו לכאן חברות ענק מהמרכז.

10 צפייה בגלריה
פינוי בינוי בשדרות ירושלים בקרית ים
פינוי בינוי בשדרות ירושלים בקרית ים
פינוי בינוי בשדרות ירושלים בקרית ים
(צילום: באדיבות העירייה)

כותרת במדור הנדל"ן של מיינט קריות, בחודש יולי 2021 בישרה למעשה את המגמה של ענף הבנייה בארץ בכלל ובקריות בפרט לשנים הקרובות: מעבר מבניית מגה שכונות חדשות לפרויקטים ענקיים של התחדשות עירונית. לאחר בניית שלוש מגה שכונות, גלי ים בקרית ים, משכנות אמנים בקרית מוצקין ונאות אפק בקרית ביאליק, שבהן נבנו אלפי יחידות דיור, הקריות פחות או יותר הגיעו לרוויה מבחינת היכולת לבנות שכונות חדשות. בקרית ים ובקרית מוצקין אין יותר שטחים משמעותיים לבנייה חדשה, בביאליק ובאתא עדיין יש, ושם למעשה תהיה עיקר הבנייה בקריות בעתיד הרחוק יותר. אבל העתיד הקרוב, כך נדמה, הוא בהתחדשות עירונית.
שנת 2023 הייתה סוג של שנת מעבר, עם ירידה משמעותית בהתחלות הבנייה של בניינים חדשים, אבל עם אישורים של עשרות אלפי יחידות דיור במסגרת התחדשות עירונית, רובן בקרית ים אבל לא רק שם אלא גם בקריות האחרות. זה עדיין לא נראה בשטח אבל יש כבר זוכים במכרזי ענק של התחדשות עירונית. אם במשך שנים הבנייה בקריות זוהתה עם מספר קבלנים גדולים, מקומיים, שבנו פה עשרות אלפי יחידות דיור, כעת ברוב המכרזים הגדולים של התחדשות עירונית זכו חברות גדולות חלקן מהמרכז שגלו את הפריפריה. כך נחשפנו בשנה האחרונה לחברות כמו אזורים, קבוצת בראל, אילה אגם, הכשרת היישוב, שיכון ופיתוח ועוד, כולם בהתחדשות עירונית. המגמה הזו, שהפכה בולטת במיוחד בשנת 2023, רק תלך ותתחזק בשנים הקרובות.

מחאה

מחורב לרחבת בית המשפט
אחרי שישה שבועות קמה תנועת המחאה בקריות שסוחפת אלפי מפגינים בכל מוצ"ש ברחבת בית המשפט.

10 צפייה בגלריה
הפגנה נגד הרפורמה בצומת בית המשפט בקרית ביאליק
הפגנה נגד הרפורמה בצומת בית המשפט בקרית ביאליק
הפגנה נגד הרפורמה בצומת בית המשפט בקרית ביאליק
(צילום: גרי זאיאץ)

זה התחיל שישה שבועות לאחר שהמחאה פרצה לתודעה עם נאום של שר המשפטים, יריב לוין, שבישר על ההפיכה המשטרית. בששת השבועות הראשונים תושבי הקריות הצטרפו למחאה בכיכר חורב בחיפה. ואז קמה אישה אחת, שושה טובי, שאמרה כי בקריות יש מקום להפגנה נפרדת.
בהתארגנות קצרה, תוך הפצת במידע ברשתות החברתיות, הצליחה טובי להרים הפגנה בצומת צבר. בזה אחר זה הצטרפו אליה אנשים בעלי יכולות ארגון, פרסום והסברה, והעבירו את המחאה לצומת בית המשפט, בקרית ביאליק, שם היא מתקיימת עד היום, 30 שבועות ברצף.
היום מובילי המחאה בקריות הם שלמה אברמוביץ, גרי זאיאץ, מימון פאר ומוני כרמלי שהצליחו להפוך את ההפגנה השבועית בצומת בית המשפט למשמעותית ביותר צפונית לחיפה. בשיא הגיעו לשם יותר מ־10,000 מפגינים. ויש גם קבוצת וואטסאפ של פעילים, שמקפיצה חברים לפעילויות מיוחדות. ישנה הסעה לקפלן למי רוצה, פרסום מוקדם של הנואמים מדי שבוע, הודעות לעיתונות מסודרות מדי מוצ"ש תמונות וסרטונים, דף פייסבוק ייעודי ועדכונים יום יומיים.
עד כמה המחאה בקריות הצליחה להשתרש ולקבל מעמד בקרב המוחים בארץ, תעיד העובדה שאין מי מבין מנהיגי המחאה, ברמה הפוליטית, ראשי הצבא לשעבר וגם ראשי ארגוני המחאה שפסח על הקריות: יאיר לפיד, בוגי יעלון, אביגדור ליברמן, בני בגין, אלופים במיל' ושקמה ברסלר. מדי שבוע ארבעה חמישה נואמים, זמרת בית, צעדה למקום ההפגנה ופעילויות הסברה ושיחות זום. המחאה בקריות היא בין חמש הגדולות בארץ, והיא חיה ובועטת.

ספורט

אנסטסיה גורבנקו התקווה האולימפית
בגיל 20 כמעט ואין תואר שהשחיינית המחוננת מקרית ביאליק לא זכתה בו. נשארה רק מדליה אולימפית בפריז.

10 צפייה בגלריה
אנסטסיה גורבנקו
אנסטסיה גורבנקו
אנסטסיה גורבנקו
(צילום: עוז מועלם)

גם השנה שחיינית מכבי קרית ביאליק, אנסטסיה גורבנקו, היא אשת השנה שלהו בספורט. השחיינית הצעירה בת ה-20 רשמה כבר בחודש אפריל את ההישג הטוב ביותר שלה השנה כשהשיגה את המינימום האולימפי במשחה 200 מעורב אישי כשקבע זמן של 2:11:23 דקות והבטיחה את השתתפותה באולימפיאדת פריז 2024. למרות גילה הצעיר זכתה גורבנקו כמעט בכל הישג אפשרי מלבד מדליה אולימפית.
מדליית זהב באליפות אירופה בברכות קצרות  בקאזן ב-2018 ב-200 מעורב אישי. פעמים בזהב באליפות אירופה בברכה אולימפית בבודפשט 2021 וברומא בשנת 2022 במשחה ל-200 מ אישי. בשנת 2021 היא הוכתרה כאלופת העולם באליפות שנערכה באבו דאבי בברכות הקצרות במשחקים ל-50 מ חזה וכן ב-100 מ' מעורב אישי. היא שייכת כאמור לסגל האולימפי של ישראל לקראת פריז והיא נחשבת לאחת מהתקוות הגדולות של ישראל לזכייה במדליה.
עוד ספורטאי מהבולטים בארץ בספורט הפרלימפי עמי דדאון, תושב קרית אתא, מחזיק ב-5 מדליות זהב ו-3 מדליות כסף באליפות אירופה, מדלית כסף וארד באליפות העולם וכן ב-2 מדליות זהב אולימפיות ואחת מכסף. דדאון הוא תקווה גדולה למדליות אולימפיות בפרלימפי בפריז 2024. בספורט הקבוצתי יש לציין את מ.ס קריית ים בכדורגל, שדרסה את ליגה ב' והעפילה לליגה א' בתוך שנתיים, כשהיא בונה על עלייה לליגה הלאומית כבר בתום העונה הזו.  

משפט

מנהל גן החיות בחי פארק נשלח לכלא
בין הכרעת הדין במשפט הגננת המתעללת ופיצוי של מיליון שקל בתביעת לשון הרע בחרנו בהרשעתו של יגאל פדידה, שנשלח ל-8 חודשים בכלא.

10 צפייה בגלריה
חי פארק
חי פארק
יגאל פדידה, מנהל גן החיות בחי פארק
(צילום: נחום סגל)

בין הכרעת הדין במשפט הגננת המתעללת מקרית אתא ופיצוי של מיליון שקל בתביעת לשון הרע של עיתונאי לשעבר לפוליטיקאי, בחרנו בהרשעתו של יגאל פדידה, מנהל גן החיות בחי פארק קרית מוצקין, שנשלח ל-8 חודשים בכלא כאירוע השנה במשפט המקומי.
חקירת הפרשה החלה לפני שנים ארוכות מאז החל המשפט המתוקשר שחשף שחיתות בגן החיות העירוני. פדידה (65) נכנס לכלא מעשיהו לאחר שהורשע בעבירות חמורות של לקיחת שוחד ואיסור הלבנת הון, רישום כוזב במסכמי התאגיד ושיבוש הליכי משפט. שני האישומים המרכזיים הם במקרה בהם סיכם עם ספקי מזון של החיות שיתנו לו חלק מהשכר עבור עבודתם, והוא בתמורה יפעל להקדמת התשלומים, אלא שהעבירות שהוזכרו בכתב האישום ובגינם הועמד לדין התרחשו בין השנים 2009 ל-2012. העונש נגזר במסגרת עסקת טיעון, והשופט ציין כי הוא נחשב למקל ביחס לעבירות שבוצעו, מאחר שחלף יותר מעשור וגם עקב מצבו הרפואי.

קראו עוד:

פדידה היה מחובר לצמרת הפוליטית במוצקין ונחשב למקורב מאוד לראש העיר, חיים צורי. בגן החיות אף ערכו לו ביום כניסתו לכלא, מסיבת פרידה מצומצמת. גורמים מספרים כי פדידה עתיד לחזור לתפקיד בתום ריצוי העונש.

סביבה

פינוי המפעלים המזהמים מהמפרץ
לראשונה נקבעו לוחות זמנים לפינוי המפעלים מהמפרץ והצגת תוכנית גרנדיוזית להקמת "עיר חדשה" בשטח שינוקה מזיהום ויפונה.

10 צפייה בגלריה
מפרץ חיפה
מפרץ חיפה
מפרץ חיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)

בשנים האחרונות מדברים הרבה על פינוי המפעלים המזהמים ממפרץ חיפה. אחרי החלטת הממשלה על הפינוי הוקמה מנהלת לפיתוח בראשות יובל אדמון, שמתכננת את היום שאחרי ומציגה תוכנית יומרנית להקמת מתחם מגורים, מסחר, בלויים ונופש ענק ממדים עם 130 אלף יחידות דיור שישנה את כל המרחב. למעשה מדובר בהקמת עיר חדשה בין ערי הקריות לחיפה.
השנה לראשונה הוצגו לוחות זמנים לפינוי המפעלים במסמך דרמטי שפורסם בחודש יוני. המסמך הממשלתי מדבר על הפסקת הפעילות הפטרוכיית עד 2029 שכוללת את הפסקת הפעילות המוכרת של בזן עד 16 לאוגוסט 2029. סגירת נמל הדלקים וחוות המכלים בקרית חיים עד 2028, כאשר תחילת הפינוי כבר בעוד שנתיים.
האם תשפ"ג היא שנת המפנה לבעיית איכות האוויר של 400 אלף תושבי חיפה והקריות שמסמנת את תחילת הפתרון? כמו במקרים אחרים יש את החזון, אבל שיורדים לפרטים מגלים לא מעט נושאים לא סגורים כמו גובה הפיצוי לבעלי המפעלים, ההשלכות על משק האנרגיה בארץ, בעיית התעסוקה של עובדים שיפוטרו, ולחצים פוליטיים כאלה או אחרים, כמו למשל התנגדות שכבר צצה מצד עיריית קרית אתא להמשך ההליך ואישורו בןעדת התיכנון הממשלתית בגלל חילוקי הדעות על גובה הארנונה שתחלוק בין הרשויות.

פלילי

סופה של המאפיה הקווקזית
יותר מ-20 שנה שלט אירגון הפשע בראשות משפחת איסקוב. חיסולו של איתן איסקוב לפני שבועיים בקריות סימן סוף עידן.

10 צפייה בגלריה
שומי איסקוב ובנו פאר ז"ל
שומי איסקוב ובנו פאר ז"ל
שומי איסקוב ובנו פאר ז"ל
(צילום: מתוך דף הפייסבוק של פאר איסקוב)

שלושה אחים עמדו במשך יותר מ-20 שנה בראש "המאפיה הקווקזית בקריות". הכנופייה הזו השליטה טרור באזור והעסיקה את המשטרה והעיתונאים בסוף שנות ה-90 ותחילת שנות האלפיים ונקשרה לסחיטת דמי חסות ושליטה בעסקי הימורים בכל רחבי הצפון. בימי השיא שלה גלגלה עשרות מיליוני שקלים בשנה ומנתה עשרות חיילים.
שומי איסקוב נחשב לראש ארגון הפשע, שלום איסקוב היה יד ימינו ובארגון היה גם אח נוסף, איתן איסקוב. ב-2021 נפטר שלום איסקוב מהתקף לב. ארבעה חודשים אחרי חוסלו ביריות לרכבם העבריין שומי איסקוב (53) ובנו פאר (20) – מתחת לביתם בקרית מוצקין.
מהמאפיה הקווקזית נשאר רק האח הצעיר – איתן איסקוב (51) מנהריה. בחודש שעבר רוכב אופנוע ירה באיתן בעת שהיה ברכבו בקרית ביאליק, כמה כדורים ואף ביצע וידוא הריגה. זאת, לאחר שניצל שבוע קודם מניסיון התנקשות דומה.
האחים איסקוב שרדו לאורך השנים מספר ניסיונות חיסול ובמשטרה העריכו כי ארגון פשיעה מתחרה מהחברה הערבית ניסה לחסלם. בשנים האחרונות החליפו את הימורים בעסקי אוכל בנהריה ובקריות.

בריאות

בית חולים ראשון בקריות
אחרי שנים רבות של בדיקות החליטה ועדה בין משרדית להמליץ על העברת ביה"ח כרמל מחיפה לקרית אתא לטובת ביה"ח בגין הגדול והמתקדם בצפון.

10 צפייה בגלריה
בית חולים בקרית אתא
בית חולים בקרית אתא
בית חולים בקרית אתא
(הדמייה מילול קורן)

אחרי שנים של בדיקות, דיונים, חוות דעת ותחרות עזה בין שני בתי חולים בחיפה הודיע משרד הבריאות לפני כחודש שוועדה בין משרדית מיוחדת ממליצה להעביר את בית חולים כרמל מחיפה לבית חולים בגין החדש שייבנה בקרית אתא.
מדובר במגה פרויקט שעלותו מוערכת ב־1.7 מיליארד שקל, ובנייתו צפויה להימשך 6 וחצי שנים. מבחינת הקריות מדובר בבשורה ענקית שתשנה את המציאות הכלכלית והתעסוקתית בקריות ותאפשר קבלת שירותי בריאות מתקדמים ויעילים לאוכלוסייה של 700 אלף תושבי הצפון שתגדל עם השנים. בית חולים בגין יהיה הגדול והמתקדם בצפון ויכלול 2,200 מיטות וישתרע על פני 420 אלף מ"ר. הוא אמור למשוך אליו את טובי העובדים, מענקי מחקר ויכלול שירותים פסיכיאטרים וגריאטרים.
אולם השמחה אולי מוקדמת שהרי מדובר בהמלצה ראשונית ויש לא מעט מתנגדים למהלך כמו יונה יהב שאם ייבחר שוב לראשות עיריית חיפה הודיע שיטרפד את המהלך. וכל זה לצד שאלות כמו גורל בית החולים בני ציון, הניהול של כרמל בבעלות קופ"ח כללית, והכי חשוב: במציאות של ישראל שממשלות מתחלפות במהירות מי יודע איזה שרי אוצר ובריאות יהיו ואם בית חולים בקריות יבוא להם טוב בעיניים.

חינוך

תקרה מתפוררת בבית ספר יסודי
כבר יותר משנה לומדים מאות תלמידי בית הספר מגינים בקרית חיים במבנים זמניים בגלל מפגע בטיחות והפתרון לא נראה באופק.

10 צפייה בגלריה
בית הספר מגינים בקרית חיים
בית הספר מגינים בקרית חיים
בית הספר מגינים בקרית חיים
(צילום: נחום סגל)

שמונה מנהלות חדשות החלו השנה את תפקידן בבתי הספר השונים בקריות, בית ספר לחינוך מיוחד חדש במוצקין, ובניית בית הספר מצפה במוצקין עומדת להסתיים. אך אין ספק כי הסיפור הגדול של השנה, הוא דווקא של מי שלא החל את שנת הלימודים כסדרה, או לפחות לא כמו שקיוו שתפתח.
תלמידי בית הספר מגינים בקרית חיים למדו השנה בשלושה מבנים שונים בעיר (תיכון עמל, חטיבת דגן ובית נגלר), לאחר שבסוף שנת הלימודים 2022, החלו ליפול חתיכות מהתקרה והמבנה הוכרז כמסוכן. רק לאחר מאבקים נמצאו שלושה מקומות חלופיים זמניים, אלא שהזמני הפך לקבוע. התלונות על תנאי הלמידה הגיעו. אך לאחר שהובהר כי מדובר בפתרון לזמן קצר עד סיום העבודות, הסכימו ההורים והתלמידים לבלוע את הצפרדע.
אך הזמן רק התארך והתארך. תחילה נלחמו ההורים לקבל מקום חלופי, ולאחר מכן על שיפור התנאים, אף אחד מהם לא האמין כי גם שנת הלימודים הזו תפתח באי ודאות גדולה, ותמשך במבנים הזמניים. מרבית העבודה בשטח נעשתה, אך רחוקה מלהסתיים. על פי ועד ההורים, התקציב הסתיים הרבה לפני העבודה. הוויכוח הסוער הגיע עד ישיבת מועצת העיר, שבה עלה יו"ר ועד ההורים, ברוך שמאילוב, המוביל את המאבק, וזעם על התנהלות העירייה וחוסר השיתוף של ההורים המודאגים.
פורסם לראשונה: 08:48, 15.09.23