המאבק נגד התוכנית להקמת כולל בפינת הרחובות הערמונים, מנשה וראובן בקרית ביאליק, שנחשפה לראשונה ב"ידיעות המפרץ", עולה שלב. השבוע הוקם מטה פעולה, שבראשו עומד עו"ד מימון פאר, שייצג את התושבים גם בהליכים המשפטיים וגם במאבק הציבורי שהם מתכוונים לנהל.
2 צפייה בגלריה
תושבים מתנגדים לבניית כולל
תושבים מתנגדים לבניית כולל
התושבים התארגנו להתנגדות
(צילום: גיל נחושתן)
קראו עוד >>
על פי תוכנית הבינוי, שהופקדה לפני שבועיים בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, הישיבה התורנית תשתרע על 2,500 מ"ר בנוי, לגובה 5 קומות. במסגרת התוכנית, טוען עו"ד פאר, מבקשת העירייה לשנות את ייעוד הקרקע ממגורים למבנה ציבור, ועליה היא מתעתדת להקים את הפרויקט, שעלותו כ-10 מיליון שקל. הבניין יכלול 78 מיטות לאברכים, מטבח, חדר אוכל בקומת המרתף ובית תפילה.

מפגעים סביבתיים ותחבורתיים

בשיחה ל"ידיעות המפרץ" ציין עו"ד פאר כי המאבק יתרכז בשני מישורים - תכנוני וציבורי. "הקמת הכולל תגרום לבעיות תחבורתיות וסביבתיות באזור. יהיה בו מטבח תעשייתי ל-300 אנשים, זה אומר משאיות עם מזון שנכנסות ויוצאות ומשאיות אשפה, והכל צמוד לבתי התושבים.
"זה ייצור עומס בלתי סביר על מערכת הכבישים וגם על מערכת הביוב. בתוכנית אין אפילו פתרון של חנייה אחת עבור אלו שיגיעו לכולל. איך מקימים מוסד כזה עם פטור מחנייה? היכן יחנו האנשים שיעבדו שם? עובדי המטבח? המבקרים? זה יסתום לגמרי את הרחובות מסביב, וגם יסכן את תלמידי בית הספר קדימה הסמוך".

פעולה יזומה ומתוכננת

לדברי עו"ד פאר, עיקר המאמץ יהיה במישור הציבורי: "תושבי העיר נחושים לבלום את התוכנית, שלדעתם תמיט אסון על קרית ביאליק, והם פועלים לגייס את תמיכת התושבים בהתנגדות שתוגש לוועדה המחוזית. זו לא בעיה של תושבי רחוב אחד, זו בעיה של כל תושבי העיר. מדובר בפעולה יזומה, מתוכננת ובלתי סבירה של העירייה לשנות את צביונה של קרית ביאליק כולה. במסגרת המהלך הזה מביאים לפה אוכלוסייה חרדית, מן הסתם יותר חלשה, שתהיה סמוכה על שולחן העירייה.
"לא מדובר פה בהתפתחות טבעית, אלא מביאים במאורגן קבוצה אחרת, וברור שזה ייצור חיכוכים עם התושבים מסביב. אפשר לראות מה קרה במקרים דומים בערד, ברכסים ובבית שמש, כאשר לבסוף החילונים משלמים את המחיר.
2 צפייה בגלריה
הכולל החדש יחליף את הכולל שברח' העצמאות. מבנה המקווה ברח' הערמונים
הכולל החדש יחליף את הכולל שברח' העצמאות. מבנה המקווה ברח' הערמונים
מבנה המקווה כיום
(צילום: אדי גל )
"אין פה צורך של בניית כולל בגלל צרכים של אוכלוסייה מקומית, אין פה צורך לבניית בית כנסת שישרת את התושבים. רק לאחרונה נפתחו שלושה בתי כנסת, שבהחלט יכולים לתת מענה לתושבים. המהלך הזה פוגע בהתפתחותה של קרית ביאליק".
מה עומד לדעתך מאחורי המהלך?
"אני סבור שיש מצב שהעירייה משרתת אינטרסים של מפלגות חרדיות, משיקולים פוליטיים, ולא מתוך דאגה לאינטרסים של התושבים המקומיים. כאשר מקצים קרקע ציבורית, נהוג לעשות שימוע, לשמוע צרכים. אולי יש לתושבים צרכים אחרים? מי קבע שכולל זה הדבר הנכון לבנות במקום הזה?
"מפליא אותי שאף חבר מועצה לא קם ושאל - מדוע יש צורך בכולל כזה בקרית ביאליק? למה להביא לפה אברכים מכל הצפון? מדובר במהלך מלאכותי, שבמודע מייצרים מוקד של חיכוך ושל סכסוך. בטווח הארוך, המהלך הזה יהפוך את קרית ביאליק לחלשה יותר, מסוכסכת יותר, שפחות נעים להתגורר בה. נציג התנגדות מנומקת בוועדה ואם יהיה צורך נגיע עד לבית המשפט העליון.
עו"ד פאר הוסיף: "כמי שעבד שנים לצדו של ראש העיר, דני זק ז"ל, אני זוכר שתמיד כשהיו מחלוקות על החלטות הוא אמר: 'אני בונה עיר - ולכל החלטה יש השלכות גם בעוד 10 ו-20 שנה'. מצער לראות שהחלטות חשובות כאלה מתקבלות ללא שהן צופות פני עתיד".
מעיריית קרית ביאליק לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הידיעה.