בניגוד לציפיות, חוות דעת של מומחים ששכרה בזן קבעו, כי הלבניה שהתמוטטה היא מבנה מסוכן לציבור ויש להרוס אותו באופן מבוקר על מנת למנוע קריסה.
"המצב חמור אף יותר כתוצאה מפגיעת החלק העליון במבנה שנותר, מצב פיזי ירוד של הבטון והפלדה, רעידת אדמה קלה עלולה לגרום לאיבוד יציבות המבנה", נכתב באחת מחוות הדעת.
2 צפייה בגלריה
קריסת הלבניות
קריסת הלבניות
קריסת הלבניות
(צילום: גיל נחושתן)
לפני כחודש וחצי נפער חור באחד הקירות העליונים של אחד משני מגדלי הקירור הישנים בבזן, המכונים בפי החיפאים 'הלבניות'. עוד בטרם הספיקו לתקן את הנזק, יומיים לאחר מכן קרס כל החלק העליון פנימה. היו ששמחו על הקריסה וטענו כי זה רמז לבאות ולפינוי המפעלים המזהמים. אך היו גם מי שחשו צביטה בלב למראה קו הנוף של חיפה שהשתנה לעד. אחת מבין אלה היא ראש עיריית חיפה, עינת קליש, שטענה שיש לשחזר את הלבנייה המהווה אחד מסמליה של העיר.
לאור זאת החלו לערוך בדיקות של המבנה על מנת לבחון היתכנות לשיקום המבנה הישן שנבנה בשנות ה-30. לטענת חברת בזן, היא פנתה לקבל חוות דעת מחברת "ירון אופיר מהנדסים", המתמחה בהנדסת מבנים, שיקום וחיזוק לרעידות אדמה, ובהמשך גם מפרופ' קונסטנטין (קוסטה) קובלר, חוקר ומומחה לבטון מהמכון לחקר לאומי לבנייה של הטכניון.
2 צפייה בגלריה
קריסת לבנייה
קריסת לבנייה
"להרוס את שארית המבנה לאלתר"
(צילום: איחוד הצלה)
אלא שכפי שנמסר היום מבזן, בשני המקרים טענו המומחים כי אין אפשרות לשקם את המגדל. "כפי שעולה משתי חוות הדעת, לאור מצבו הפיזי של המבנה והאופן בו קרס, החלק שנותר אינו יציב ומצוי בסכנת קריסה", נמסר מהחברה. "המלצת המומחים היא להרוס את שארית המבנה לאלתר, באופן יזום ומתוכנן, וזאת על מנת למנוע קריסה לא מתוכננת".
בחוות הדעת של ירון אופיר הומלץ על הריסה יזומה מתוכננת וזהירה. הסיבות שפורטו: "סכנת קריסה ואובדן יציבות, בעקבות התמוטטות אזור הצוואר (שתומך במבנה המיוחד) נגרמה פגיעה קשה למבנה וגרמה לערעור היציבות, המצב חמור אף יותר כתוצאה מפגיעת החלק העליון במבנה שנותר, מצב פיזי ירוד של הבטון והפלדה, רעידת אדמה קלה עלולה לגרום לאיבוד יציבות המבנה".
לאור חוות הדעת קבוצת בזן פנתה עם הממצאים לעיריית חיפה, בבקשה להכריז על המבנה כמבנה מסוכן ולקבל ממנה בדחיפות הנחיות לטובת הריסת שארית המבנה.
"קריסת ה"לבניה" היא אירוע קשה שכולנו כואבים אותו, מדובר במבנה היסטורי וסמלי, שעבור רבים מאיתנו היה הנוף שגדלנו עליו", אמר משה קפלינסקי, מנכ"ל בזן.
"עם זאת, לאור הממצאים החד משמעיים שעולים מחוות הדעת, להנהלת בזן ברור - בצער רב - שיש לנקוט בצעדים מהירים כדי למנוע המשך קריסה באופן לא בטיחותי".
פורסם לראשונה: 17:47, 23.07.20