הפרשה שהסעירה את קרית מוצקין במשך שנים הגיעה השבוע לסיומה בקול ענות חלושה, לאחר שפרקליטות מחוז חיפה הגיעה להסדר טיעון מקל במיוחד עם מנהל החי פארק, יגאל פדידה.
3 צפייה בגלריה
יגאל פדידה, מנהל גן החיות בחי פארק
יגאל פדידה, מנהל גן החיות בחי פארק
ממשיך לנהל את גן החיות עד היום. יגאל פדידה
(צילום: נחום סגל)
פדידה, שהואשם והורשע בלקיחת שוחד מספקי מזון בגן החיות, ובכך שהציע שוחד לקבלן בניין, יודה בעבירות של לקיחת שוחד, איסור הלבנת הון, רישום כוזב במסמכי תאגיד ושיבוש מהלכי משפט, ויקבל עונש מאסר של לא יותר משנה וחצי, וישלם קנס בסך 80 אלף שקל. לטענת הפרקליטות, ההסכם הושג לאחר שבין היתר לקחו בחשבון את מצבו הרפואי. בית המשפט אמור לאשר את הסדר הטיעון.
סיפור פרשת הצ'קים של רשת המתנ"סים בקרית מוצקין עלה כבר לפני מספר שנים, אולם רק בשנת 2019 הוא הבשיל לכדי כתב אישום, שהוגש נגד פדידה ויתר שותפיו לעסקת השוחד, אשר ההליכים נגדם הסתיימו. שני ספקי המזון הודו בהאשמות נגדם, ועונשם נגזר. על יוסי עמרה, שותפו העסקי של פדידה, נגזרו בחודש יולי האחרון תשעה חודשי עבודות שירות, מאסר על תנאי וקנס של אלף שקל.

הישורת האחרונה

ההליך המשפטי נגד פדידה נמשך זמן רב יותר, ולאורך הדרך נעשו מאמצים לגשר בין הצדדים. דיונים נדחו עקב מצבו הבריאותי, שבגינו נבצר ממנו להגיע לבית המשפט. התמשכות ההליך, אגב, לא מנעה ממנו להמשיך בעבודתו כמנהל גן החיות - עד לרגע זה. זאת, גם במקביל לעסקה שנרקמת בין החברה שלו לבין רשת המתנ"סים לגבי החזר ההשקעה בלונה פארק, עסקה שנאמדת בכ-2.5 מיליון שקל שישולמו לחברה של פדידה, וזכתה לביקורת נוקבת מפי שופט בית משפט השלום, אהרון שדה.

3 צפייה בגלריה
יגאל פדידה בבית המשפט
יגאל פדידה בבית המשפט
יגאל פדידה בבית המשפט
(צילום: נחום סגל)

השבוע הגיע ההליך המשפטי לישורת האחרונה. הצדדים הגיעו להסכמות שגרמו להרמת גבה בקרב גורמים שונים בקרית מוצקין, בטענה להיותו מקל מדי. במסגרת הסכם הטיעון, הודה פדידה בכתב האישום המתוקן, לאחר שהוסר אחד האישומים, וכן הוסרו עבירות של מרמה והפרת אמונים וגניבה בידי עובד ציבור, והוא הורשע בעבירות של לקיחת שוחד, איסור הלבנת הון, רישום כוזב במסמכי תאגיד ושיבוש מהלכי משפט.
שני האישומים הראשונים בכתב האישום המתוקן מתייחסים לשני מקרים בהם סיכם פדידה עם שני ספקי מזון לחיות בחי פארק, 'נוי שרונה' ושאדי דולה, שהם יתנו לו חלק מהתמורה שהם מקבלים מהחי פארק עבור הסחורה שהם מספקים, ובתמורה, הוא יפעל להקדמת מועד התשלומים המגיעים להם, וכן יבטיח את המשך זכייתם במכרז או בהליך לקבלת הצעות מחיר.

שותף עסקי

על מנת להסוות את מקור כספי השוחד, נטען, סיכמו שני הצדדים כי הספקים יפנו לרשת המתנ"סים ויבקשו שהצ'קים שיונפקו עבורם יהיו ללא הגבלת סחירות 'למוטב בלבד'. כמו כן סיכמו כי פדידה ינכה את הצ'קים אצל נותני שירות מטבע, ולאחר מכן יעביר את התמורה לספקים, בניכוי כספי השוחד.
באחת הפעמים פנה פדידה ליוסי עמרה, שהיה שותפו העסקי בהפעלת הלונה פארק, וביקש ממנו לפרוע מספר צ'קים שהונפקו עבור ספקים שונים. "עוד סוכם בין הנאשם לעמרה, שפעולות ניכיון הצ'קים תירשם בנש"מ, באופן כוזב, תחת שמם של מוטבי הצ'קים, ולא תחת מי שהיה עתיד לבצע בפועל את פעולות הניכיון", נכתב.
"כל זאת במטרה להסתיר ולהסוות את מקורם של הכספים שהתקבלו מפירעון ששת הצ'קים, התנועות הכספיות ועשיית הפעולה (להלן: ההלבנה)".
עוד נטען, כי על מנת להסתיר את ביצוע העבירות, פדידה החתים את נוי על אישורי קבלת המחאות כוזבים של רשת המתנ"סים. כמו כן ביקש ממנו לחתום על תצהיר שקרי בפני עורך דין. במעשים אלו, נטען, פדידה, בהיותו עובד ציבור, לקח שוחד בעד פעולה הקשורה בתפקידו. כמו כן גרם לרישום פרט כוזב במסמכי תאגיד בכוונה לרמות, ופעל למנוע או להכשיל הליך שיפוטי.
אישום שלישי מתייחס לפגישה שנערכה בין פדידה ועמרה עם קבלן הבניין פנחס אולשביצקי. פדידה אמר לאולשביצקי כי ביכולתו לדאוג לכך שהוא יזכה במכרז, אם ישלם 4 אחוז מהיקף המכרז, וסכום נוסף של 9 אחוז מכל תמורה שתתקבל מהגדלת היקף המכרז. אולם לאחר מספר ימים, אולשביצקי דחה את ההצעה.

שני פרמטרים

בדיון שנערך השבוע בבית משפט המחוזי בחיפה הסביר נציג הפרקליטות, עו"ד שגב אדלר, מה גרם להם להסכים להסדר. "הצדדים יבקשו להטיל על הנאשם עונש מאסר בפועל, לתקופה שלא תפחת מ-12 חודשים, ולא תעלה על 18. בנוסף לכך מאסר מותנה, וקנס בסך 80 אלף שקל שיועבר לקרן החילוט", אמר עו"ד אדלר.
"לאחר ההגעה להסדר, המדינה לא תבקש לחלט רכוש של הנאשם במסגרת הליך זה. אנחנו נטען לעונש, אך נאמר כי בהגעה להסדר לקחנו בחשבון שני פרמטרים – מצבו הבריאותי של הנאשם, והשני - רמת הענישה שנקבעה בעניינם של השותפים, נותני השוחד. נזכיר שעל כולם הוטלו עונשי מאסר קצרים, לריצוי בעבודות שירות".
בא כוחו של פדידה, עו"ד יובל זמר, אישר את ההסכם וטען כי ההסכם הושג מאחר שפדידה לא גנב מרשת המתנ"סים. "ההגעה להסדר הטיעון, נכון שכללה גם התחשבות של חבריי במצבו הרפואי של הנאשם, אך בעיקר נבעה מאיך שהתיק התחיל ולאן שהתיק הזה הגיע", אמר עו"ד זמר.
3 צפייה בגלריה
עו"ד יובל זמר המייצג את החשוד, בבית המשפט
עו"ד יובל זמר המייצג את החשוד, בבית המשפט
עו"ד יובל זמר בבית המשפט
(צילום: שרון צור)

"חשוב לציין, בניגוד למה שנטען מהיום הראשון, שהסיבה והמחולל באירוע הזה – פדידה לא גנב שקל אחד מרשת המתנ"סים. כל מי שקורא את חומרי החקירה מבין את זה. לא בכדי, המשטרה עשתה הכל כולל הכל כדי לברר האם 'נופחו' חשבוניות וכדומה".
בנוסף ביקש להפנות את פדידה לתסקיר מבחן לפני הטיעונים לעונש, בו יבקש שיוטל עליו העונש המינימלי.

"לקחו סיכון"

עו"ד זמר סבור כי מדובר בהסדר מקל במיוחד. "הסדר מקל מאוד בשים לב לאופי העבירות שיוחסו לפדידה, הנו תולדה של ניהול משפט ממושך, בו נחקרו עדי התביעה המרכזיים חקירות שתי וערב, אשר העלו ספקות ממשיים ביחס לאפשרות להרשיע את פדידה. בנסיבות אלו החליטו שני הצדדים 'לקחת סיכון'.
הפרקליטות מצידה ביטחה את עצמה מפני אפשרות זיכויו של פדידה, והוא מצידו ביטח את עצמו מפני אפשרות הרשעתו בכל אשר יוחס לו, שמשמעותה עונש מאסר בן כמה שנים. כך גובש הסדר הטיעון הזה, שהוא אכן חריג ביותר בעבירות שוחד, אולם מאזן באופן ראוי את הסיכויים והסיכונים של כל צד".

קראו עוד >>

מרשת המתנ"סים בקרית מוצקין נמסר: "מדובר במקרה מלפני 13 שנה. אנו מכבדים את החלטת בית המשפט ונלמד לעומק את הסדר הטיעון שנחתם, אשר לרשת אין צד בו. עם סיום ההליך נפעל לפי הנחיות הייעוץ המשפטי".