הממשלה אישרה בתחילת השבוע את תוכנית משרד התחבורה ומשרד האוצר להארכת כביש 6 צפונה, ממחלף סומך ועד לבית העמק. הכביש החדש, באמצעות חברת חוצה ישראל, יקצר את המרחק בין יישובי הצפון למרכז הארץ ויפחית משמעותית את עומסי התנועה בכבישים הקיימים.
הארכת כביש 6 לכיוון צפון כוללת סלילת כ-22 קילומטרים של כביש דו-מסלולי תלת-נתיבי, ממחלף סומך ועד לבית העמק, והקמת שלושה מחלפים חדשים (אבליים, מכר ובית העמק). כמו כן תישמר רצועה למסילת ברזל עתידית. הפרויקט יבוצע במתכונת BOT, שבה היזם מממן, מתכנן, בונה ומפעיל את הפרויקט לתקופה קצובה. עבודות ההקמה של הפרויקט יכללו בין היתר, עבודות סלילה, עבודות עפר, מבני דרך, ניקוז, שיקום נופי, מערכות אגרה, והקמת יתר המערכות והרכיבים המשלימים הנדרשים.
הפרויקט ישפר את החיבור בין אזור הצפון למרכז הארץ, יקצר משמעותית את זמני הנסיעה ויאפשר חיבור נוח לנהריה, עכו וכרמיאל, לאזור הקריות. הכביש צפוי להפחית משמעותית את הגודש בכבישים המרכזיים 70 ו-4 וכביש 22 בחלקו הצפוני, ולסייע להפיכתו של כביש 4 לציר המשמש בעיקר תחבורה ציבורית. על פי בדיקות שנערכו על ידי חוצה ישראל, לאחר סיום הפרויקט, מהירות הנסיעה בשעות השיא בבוקר צפויה לגדול פי שתיים ואף יותר.
הארכת הכביש תעודד צמיחה של יישובי הצפון כמרכזי תעסוקה אטרקטיביים, כפי שקרה בעבר עם הגעת כביש 6 ליוקנעם ולקרית גת.
התוכניות שאושרו בממשלה (תמ"א 31/א/8, תמ"א 31/א/1/9) מאפשרות לחברת חוצה ישראל להתחיל את העבודות האינפרא 1 כבר בשנה הבאה. פתיחת הכביש מתוכננת לשנת 2028.
קראו עוד:
נזכיר, כי שבע קבוצות מובילות עברו את הליך המיון המוקדם (PQ) כחלק ממכרז בראשות ועדת בין-משרדית בראשות סגנית בכירה לחשב הכללי, אושרת דוד-דקר. המכרז המלא צפוי להתפרסם בקרוב.
החשב הכללי, יהלי רוטנברג: "דווקא בתקופה זו, קידום פרויקטי תשתית לאומיים הוא חיוני להתאוששות וצמיחת המשק, ושיטת ה-PPP מאפשרת לקדם פרויקטים אלו, ללא העמדת מקורות תקציביים בשנים הקרובות".
מנכ"ל חוצה ישראל, דן שנבך: "כביש 6 הינו עורק תחבורתי ראשי במדינת ישראל, והארכתו תהווה מנוף כלכלי תעסוקתי אזורי וכן תביא להפחתה משמעותית בגודשי התנועה".
שרת התחבורה: "בתוך ארבע שנים מהיום, יוכלו תושבי עכו, נהריה וכל יישובי הצפון להגיע בנסיעה מהירה ובטוחה ללא רמזורים, מהבית ועד למרכז ולדרום הארץ".