7 צפייה בגלריה
בעלי עסקים שגויסו בצו 8
בעלי עסקים שגויסו בצו 8
בעלי עסקים שגויסו בצו 8
(צילום: פרטי)

צחי טויטו, בעל משרד ליווי עסקי בקריות

"העברתי לקוחות לקולגות שלי"
7 צפייה בגלריה
צחי טוויטו
צחי טוויטו
צחי טוויטו
(צילום: פרטי)
"גויסתי למחרת הטבח בעוטף ואני עדיין במילואים. במהלך החודש פגישות רבות עם לקוחות בוטלו כי לא הייתי פנוי עבורם. כמו כן, קורסים רבים אותם אני אמור להעביר בארגונים ובמוסדות השכלה בוטלו או נדחו. בכל המקרים הללו נפגעה הכנסתי בצורה משמעותית. כדי שהלקוחות לא ייפגעו באופן מלא, דאגתי להעביר את הטיפול בהם לקולגות שלי. בזכות היערכות מוקדמת למתן שירותים ללא צורך ישיר בהתערבות שלי, לא נעצרה לחלוטין הכנסתי מהעסק, אולם כאמור היא נפגעה משמעותית.
"המשרד שלי נקרא T.N.T Group, עם שלושה סניפים: בקריית מוצקין, תל אביב ובית שמש. המשרד קיים משנת 2017. כיום העסק מפרנס שלוש משפחות, של שלושת השותפים במשרד, באופן ישיר ועוד כ-10 משפחות באופן עקיף.
"לדעתי, המדינה יכולה לבוא לקראת משרתי המילואים, בהטבות נוספות כמו בתשלומי הארנונה, בין אם במשרדי העסק ובין אם בבית, בשני המקרים בעל העסק בזמן היותו במילואים לא נזקק לשירותי העירייה ובמס ההכנסה, הרי גם כך המדינה מתגמלת כאמור פחות מהנזק האמיתי, למה היא עוד גובה על כך מס?".

שוקי רגב, בעל סוכנות ביטוח

"הנזק הוא בעשרות אחוזים"
7 צפייה בגלריה
שוקי רגב
שוקי רגב
שוקי רגב
(צילום: פרטי)
שוקי רגב (51) הוא הבעלים של סוכנות הביטוח L.R.S ביטוח פיננסים, מגשר הזיו, צפונית לנהריה. במשרד עובדת גם אשתו אורית ועוד שתי עובדות.
רגב: "אני סגן הרבש"צ ומאז תחילת המלחמה בצו 8. את היישוב שלנו לא פינו למרות שהמרחק בינינו לבין לימן השכן פונה הוא מטה בננות. הרבה אנשים עזבו ואנחנו דואגים למי שנשאר. אני אחראי לכיתת הכוננות. מאז תחילת המלחמה שתי העובדות לא מגיעות לעסק. אחת העובדות עברה לתל אביב ומנסה לעבוד קצת בשעות הערב. עובדת אחרת נמצאת בקרית ביאליק ומנסה משם לתת יד. אשתי לא יכולה להגיע למשרד, כיוון שאין שם ממ"ד צמוד.
"כרגע מאוד קשה לעבוד ואני בקושי פה. אנחנו מנסים לסייע בעיקר בדברים דחופים, כמו בדיקות רפואיות או תביעות. בתקופה הזו גם הרבה אנשים פודים חסכונות, קופות גמל וקרנות השתלמות כדי לשרוד.
"קשה להעריך בכמה ניפגע, מדובר בעשרות אחוזים, להערכתי משהו כמו 30 אחוז. לגבי עזרה מהמדינה יש כל מיני מתווים. יישוב ליד מקבל הכל ואנחנו, עדיין לא ברור מה נקבל. הדבר היחיד שעבד כמו שצריך זה לחלק לנו צווי 8, ושאנחנו נתגייס".


עמרי אבידר, מורה דרך ובעל חברת טיולים

"הפגיעה בנו היא אנושה"
7 צפייה בגלריה
עומדי אבידר
עומדי אבידר
עומדי אבידר
(צילום: פרטי)

עומדי אבידר (59), מורה דרך והבעלים של חברת הטיולים Omri-travel מתגורר בכפר ורדים. "ביטולי הטיולים הגיעו כבר ברגעים הראשונים לפרוץ המלחמה, וזמן קצר לאחר מכן גוייסתי בצו 8 לכיתת הכוננות בכפר ורדים. "העבודה ירדה בבת אחת ממאה קמ"ש לאפס.
אוקטובר עד דצמבר הם חודשי השיא ובמיוחד השנה, כשהתאוששנו מהקורונה, ממהומות מאי 2021 ואחרי מצב הרוח הלאומי שהשרתה המהפכה המשפטית. אבל הכול בוטל, כולל טיולי קריסמס בנצרת וכנסים גדולים שסגרו איתי חברות ממשלתיות גדולות. עבור עסק כמו שלי זו קטסטרופה, אובדן הכנסה של המון כסף. זו עבודה מטורפת שירדה לטמיון, ואני מקווה להציל חלק ממנה בהמשך. לא מזמן עוד עליתי לכפר ערב אל עראמשה עם 65 באי כנס בינלאומי בטכניון להרצאה על דרום לבנון, והיום האזור הוא שטח צבאי סגור. גם אל הכפר רג'ר, שאליו הבאתי אלפי אנשים בטיולים מרתקים, אי אפשר להתקרב עכשיו".
אבידר, איש הייטק לשעבר, מתמחה בטיולים בגליל ומפעיל מורי דרך נוספים. "הפגיעה בנו היא אנושה. אני משלם מדי חודש ל-10 עד 20 מורי דרך פרילנסרים, עכשיו יש להם אפס הכנסות ולא ברור כמה המדינה תעזור להם. אם לא הייתי מגויס לצבא, גם אני הייתי מגיע לפת לחם".

שלומי חתן, בעל משתלה בנהריה

"חלק מהצמחים התייבשו"
7 צפייה בגלריה
שלומי חתן
שלומי חתן
שלומי חתן
(צילום: פרטי)

רק לפני שנה פתחו שלומי ורחלי חתן את משתלת עלי אור בנהריה, מחסכונות המשפחה. שלומי (34), אגרונום במקצועו, בעזרת אשתו קידם את העסק צעד אחר צעד. רחלי עסקה בעיקר בשיווק ופרסום ובני הזוג, שמגדלים יחד את נועם בן השנה, החלו לראות פרי לעמלם. בשבת השחורה שלומי קיבל צו 8 ומאז הוא בדרום, נלחם עם חבריו ליחידה. לאור החשש כי תיפתח מלחמה גם מהצפון, רחלי ונועם עברו לגור בחדרה, אצל הוריה של רחלי.
רחלי: "המלחמה תפסה אותנו בהפתעה. עוד באותה שבת שלומי גויס ואף אחד לא חשב על העסק. עברו יום יומיים והבנו שזה אירוע בסדר גודל אחר. הוריו של שלומי, החלו לטפל בעסק בפועל, פותחים כל יום את המשתלה ואני מפה מסייעת בשיווק. שלומי למעשה הוא המשתלה, הוא עושה ביום יום חמישה תפקידים ולכן קשה מאוד להחליף אותו, למרות המאמצים הגדולים של הוריו. חלק מהצמחים התייבשו ויש הרבה בלאי.

קראו עוד:

"העסק הוקם בעשר אצבעות והוא הולך לקבל מכה קשה מאוד. בנוסף לפוסטים עם פרטי העסק שלנו גולשים מוזמנים להזמין צמחים ועציצים מהמשתלה. עציצים נמכרים גם בדוכן בקניון ארנה. לגביי סיוע מהמדינה עדיין לא ברור. רואה החשבון שלנו בודק מה האפשרויות ואיזו עזרה נקבל".
● פרטים והזמנות: 0542197819 ● ומשתלת עלי אור בפייסבוק.

רועי מאירפלד, בעלים של ספא בוטיק

"אני סקפטי לגבי עזרה מהמדינה"
7 צפייה בגלריה
רועי מאירפלד
רועי מאירפלד
רועי מאירפלד
(צילום: פרטי)

"בתחילת המלחמה גוייסתי למילואים כראש צוות כיפת ברזל. אני מעסיק בפלמנגו ספא בוטיק בעל אווירה אינטימית בחיפה, כ-10 פרילנסרים מטפלים ועוד 3 עובדים שכירים. מעט לקוחות שעשו הזמנות עתידיות בוטלו והאווירה לא התאימה לפעילות של העסק.
הספא כרגע סגור, אנחנו מנצלים את ההזדמנות לעשות רענון קל למקום וחידוש. בימים האחרונים אנחנו רואים גידול קל במספר הפניות ומבינים שאנשים רוצים לבוא אלינו לשנות אווירה ולהתנתק ולנקות את הראש לכמה שעות. ולכן קיבלתי החלטה כן לנסות ולפתוח מחדש את המקום ב-16 בחודש, כאשר 10% מהרווחים יתרמו לכוחות הביטחון.
בנוסף עלה לי רעיון לאפשר למטפלים שפונו מבתיהם לבוא ו"להשכיר" אצלי חדרי טיפולים ללא עלות, כדי לנסות ולחזור לסוג של שגרה ובנוסף לדאוג לעצמם לביטחון כלכלי. העירייה פרסמה לפני שבוע קול קורא לעסקים להירשם לפרסום חינם מהעירייה כדי לנסות ולדחוף עסקים מקומיים. נרשמתי, שלחתי את הטופס אבל אין עם מי לדבר.
השכירים שלי לא יצאו לחל"ת והם עוזרים בעבודות תחזוקה של המקום. יש גם כמה ספקים שלצערנו מנצלים את המצב ודוחים תשלומים של שוטף פלוס כי הם טוענים שהם הוציאו את כל העובדים לחל"ת. אני סקפטי לגבי עזרה מהמדינה והעירייה, אז אשמח לקרוא לציבור שמעוניין לכמה שעות לבוא, להתנתק, לטעון מצברים ולשנות אווירה".
אתר הזמנות https://flamingospa.co.il/ טלפון להזמנות 0528830083.

עו"ד שי וקסמן, בעל משרד עורכי דין

"אין פעילות, אין הכנסות"
7 צפייה בגלריה
 שי וקסמן
 שי וקסמן
שי וקסמן
(צילום: פרטי)

שי וקסמן מקרית ים, נשוי, משרת באוגדת 162, שנלחמת בימים אלו בדרום. בשנת 2014, במבצע צוק איתן, העסק שלו כמעט קרס לאחר חודש וחצי במילואים. כיום יש לו משרד בקריות ובמרכז הוא גם מרכז קבוצות השקעה בתחום הנדל"ן. הוא מעסיק שני עובדים שכירים ועוד 26 פרילנסרים.
"אחרי צוק איתן הבנתי שזה לא האחרון ופתחתי קופות ביטחון שיעזרו לי בתקופות כאלו ולהכשיר אנשי צוות שיתפעל את העסק גם כשאהיה מגויס. בכל המבצעים מאז גוייסתי, ואת כולם שרדתי. מה שקורה במלחמה הנוכחית שונה בתכלית מהמבצעים הקודמים. לא דמיינתי שיסגרו את בתי המשפט. ולמעשה זה המצב, עם כמה החרגות קטנות. ולמעשה, אין כל פעילות בעסק, אין הכנסות, אין אירועים. המשק למעשה קפא.
אני עושה כל מאמץ לשמור על העובדים כדי לא לאבד אותם. לא משנה כמה התכוננתי, כמה קופת ביטחון הכנתי. בפועל יש מחליפים שעומדים במשרד ומסתכלים על הקירות כי אין כל פעילות. אני לא רוצה להתחיל שוב מאפס, כמו שהיה בפעם הקודמת, אז אפילו הלכתי להיות זמן מה שכיר כדי שתהיה הכנסה.
"על חל"ת לעובדים אפילו לא חשבתי. צמצמתי שעות עבודה כמה שיכולתי ומשם ממשיכים. לגבי הפרילנסרים, רובם גויסו. אחרי שקראתי את המתווים השונים, הבנתי שגם אם נקבל פיצוי, הוא לא יהיה מספיק לכסות על מה שאנחנו מפסידים היום. מרבית אנשי העסקים שמגויסים איתי חושבים כמוני".