האם תושבי הצפון שייסעו בשנים האחרונות בקטע האחרון של כביש 6, בין צומת סומך ועד לשלומי, אשר נמצא בימים אלו בתכנון אחרון והוצאת מכרזים, ישלמו מחיר סמלי עבור הנסיעה, בדומה לתושבי הדרום, אשר נוסעים בחינם בקטע האחרון של כביש 6?
אפשרות זו נפתחה בשבוע שעבר לאחר שיו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ דוד ביטן, קיבל את עמדתו של יו"ר פורום יישובי קו העימות וראש המועצה האזורית מטה אשר, משה דוידוביץ, שהגיע במיוחד לדיון של הוועדה וביקש שהנסיעה צפונה תהיה חינם. ביטן החליט כי וועדת הכלכלה לא תאשר מכרז ליציאה לעבודה בכביש 6, במקטעים האחרונים, מבלי שייכנס בו סעיף בו יאמר כי תושבי הצפון יזכו להנחה משמעותית או עלות בסיסית.
בחודש יולי השנה אישרה הממשלה את תוכנית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ומשרד האוצר להארכת כביש 6 צפונה, ממחלף סומך ועד לבית העמק. הכביש החדש, באמצעות חברת חוצה ישראל, יקצר את המרחק בין יישובי הצפון למרכז הארץ ויפחית משמעותית את עומסי התנועה בכבישים הקיימים.
22 ק"מ של כביש דו מסלולי
הארכת כביש 6 לכיוון צפון כוללת סלילת כ-22 קילומטרים של כביש דו-מסלולי תלת-נתיבי, ממחלף סומך ועד לבית העמק, והקמת שלושה מחלפים חדשים (אבליים, מכר ובית העמק). כמו כן תישמר רצועה למסילת ברזל עתידית. הפרויקט יבוצע במתכונת BOT, שבה היזם מממן, מתכנן, בונה ומפעיל את הפרויקט לתקופה קצובה. עבודות ההקמה של הפרויקט יכללו בין היתר, עבודות סלילה, עבודות עפר, מבני דרך, ניקוז, שיקום נופי, מערכות אגרה, והקמת יתר המערכות והרכיבים המשלימים הנדרשים.
הפרויקט ישפר את החיבור בין אזור הצפון למרכז הארץ, יקצר משמעותית את זמני הנסיעה ויאפשר חיבור נוח לנהריה, עכו וכרמיאל, לאזור הקריות. הכביש צפוי להפחית משמעותית את הגודש בכבישים המרכזיים 70 ו-4 וכביש 22 בחלקו הצפוני, ולסייע להפיכתו של כביש 4 לציר המשמש בעיקר תחבורה ציבורית. על פי בדיקות שנערכו על ידי חוצה ישראל, לאחר סיום הפרויקט, מהירות הנסיעה בשעות השיא בבוקר צפויה לגדול פי שניים ואף יותר.
הארכת הכביש תעודד צמיחה של יישובי הצפון כמרכזי תעסוקה אטרקטיביים, כפי שקרה בעבר עם הגעת כביש 6 ליקנעם ולקרית גת.
קראו עוד:
לאור התקדמות הפרויקט, פנה דוידוביץ ליו"ר וועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטון, במכתב בו ביקש שדין צפון יהיה כדין דרום. כזכור החליטה בזמנו וועדת הכלכלה לפתור משתלום במקטע האחרון של כביש שש לכיוון דרום, בין נחל סורק לבאר שבע. את ההחלטה הוביל אז שר האוצר סילבן שלום, תושב באר שבע במקור. דוידוביץ ציין במכתב כי בימים בו הצפון מפונה בחלקו וחלק מהתושבים חושבים כלל לא לחזור, המדינה חייבת להעניק לתושבים הטבות ונסיעה חינם בקטע האחרון של כביש שש, הוא הדבר האחרון לעשות.
ביום חמישי שעבר התקיימה ישיבה של וועדת הכלכלה ודוידוביץ נסע לירושלים וסיפר כי לקח לו שעות להגיע. לדבריו, אין כל הצדקה שבקטע האחרון של כביש שש בדרום הנסיעה תהיה בחינם בעוד תושבי הצפון ייאלצו לשלם כסף עבוד נסיעה במקטע האחרון שסלילתו תתחיל בתקופה הקרובה. ח"כ ביטן ביקש עוד פרטים במיוחד סביב ההחלטה לגבי כביש שש דרום ולבסוף החליט כי הוועדה לא תאשר מכרז שלא יכלול מתן הטבות לתושבי הצפון בנסיעה במקטע האחרון.
דידוביץ: "נסעתי לירושלים לדיון בוועדת הכלכלה לאישור החלטת הממשלה ליציאה למכרז למקטע כביש 6 עד לצומת כברי. בוועדה דרשתי שהמקטע יהיה בחינם לתושבי הצפון ממש כמו בדרום הארץ. הסברתי בוועדה בנחרצות ובאריכות כי תושבי הצפון המצויים תחת אש זקוקים למנוף אדיר כדי לגור בצפון ולא יעלה על הדעת להקשות עוד על אנשים שמהווים את המגן האנושי של מדינת ישראל.
יו"ר הועדה דוד ביטן שכבר הודיע בתחילה כי הסוגיה בעייתית ואז שקל בכובד ראש שוב את הדברים ולאחר שהבין כי הפרטים שהוצגו בפניו משמעותיים וחשובים, הוא הודיע כי לא יאשר יציאה למכרז לביצוע הכביש אלא אם יוכנס סעיף למכרז כי לתושבי הצפון תהיה הנחה משמעותית או עלות בסיסית בלבד. כעת ממתינים לתיקון המתבקש על ידי יו"ר הוועדה".